Pembinaan dan validasi instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif dalam kalangan guru (IR)

Kajian ini bertujuan untuk membina dan menentusahkan instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif (EKPA) dan mengukur tahap efikasi kendiri guru terhadap pentaksiran alternatif. Item-item dalam instrumen EKPA mewakili tiga dimensi konstruk efikasi kendiri iaitu pemerolehan su...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Normarina Abd Rahman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3023
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3023
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:30232020-02-27 Pembinaan dan validasi instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif dalam kalangan guru (IR) 2016 Normarina Abd Rahman BF Psychology Kajian ini bertujuan untuk membina dan menentusahkan instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif (EKPA) dan mengukur tahap efikasi kendiri guru terhadap pentaksiran alternatif. Item-item dalam instrumen EKPA mewakili tiga dimensi konstruk efikasi kendiri iaitu pemerolehan sumber untuk menjalankan pentaksiran alternatif, pelaksanaan pentaksiran alternatif serta cabaran melaksanakan pentaksiran alternatif. Item-item dibina melalui beberapa prosedur melibatkan tinjauan literatur, pembinaan Jadual Spesifikasi Ujian dan draf item, pengesahan pakar serta analisis item. Sejumlah 375 orang guru terlibat sebagai responden dipilih melalui teknik pensampelan rawak berstrata. Data yang dikumpul dianalisis berdasarkan model pengukuran Rasch bagi menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen, dan seterusnya menentukan tahap efikasi kendiri guru terhadap pentaksiran alternatif. Keputusan menunjukkan indeks kebolehpercayaan bagi item adalah 0.99. Indeks pisahan item adalah melebihi 2.0 dan kesemua item menghasilkan nilai polariti yang positif. Nilai infit dan outfit bagi MNSQ pada sela 0.6 hingga 1.4 digunakan sebagai panduan untuk mengekalkan item. Analisis deskriptif menunjukkan secara keseluruhannya guru mempunyai tahap efikasi kendiri yang baik terhadap pentaksiran alternatif dengan min pada nilai +0.65 logit. Pihak berkaitan seperti pentadbir sekolah dan pengurus latihan guru boleh menggunakan maklumat tentang tahap efikasi kendiri guru-guru terhadap pentaksiran alternatif ini untuk menentukan latihan dan kursus perkembangan staf yang sesuai bagi menggalakkan penggunaan pentaksiran alternatif dalam kalangan guru sekolah. Instrumen ini boleh ditadbir kepada guru daripada pelbagai latar belakang di semua negeri di Malaysia sebelum penggunaan EKPA diperluaskan kepada populasi. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3023 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3023 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Normarina Abd Rahman
Pembinaan dan validasi instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif dalam kalangan guru (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk membina dan menentusahkan instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif (EKPA) dan mengukur tahap efikasi kendiri guru terhadap pentaksiran alternatif. Item-item dalam instrumen EKPA mewakili tiga dimensi konstruk efikasi kendiri iaitu pemerolehan sumber untuk menjalankan pentaksiran alternatif, pelaksanaan pentaksiran alternatif serta cabaran melaksanakan pentaksiran alternatif. Item-item dibina melalui beberapa prosedur melibatkan tinjauan literatur, pembinaan Jadual Spesifikasi Ujian dan draf item, pengesahan pakar serta analisis item. Sejumlah 375 orang guru terlibat sebagai responden dipilih melalui teknik pensampelan rawak berstrata. Data yang dikumpul dianalisis berdasarkan model pengukuran Rasch bagi menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen, dan seterusnya menentukan tahap efikasi kendiri guru terhadap pentaksiran alternatif. Keputusan menunjukkan indeks kebolehpercayaan bagi item adalah 0.99. Indeks pisahan item adalah melebihi 2.0 dan kesemua item menghasilkan nilai polariti yang positif. Nilai infit dan outfit bagi MNSQ pada sela 0.6 hingga 1.4 digunakan sebagai panduan untuk mengekalkan item. Analisis deskriptif menunjukkan secara keseluruhannya guru mempunyai tahap efikasi kendiri yang baik terhadap pentaksiran alternatif dengan min pada nilai +0.65 logit. Pihak berkaitan seperti pentadbir sekolah dan pengurus latihan guru boleh menggunakan maklumat tentang tahap efikasi kendiri guru-guru terhadap pentaksiran alternatif ini untuk menentukan latihan dan kursus perkembangan staf yang sesuai bagi menggalakkan penggunaan pentaksiran alternatif dalam kalangan guru sekolah. Instrumen ini boleh ditadbir kepada guru daripada pelbagai latar belakang di semua negeri di Malaysia sebelum penggunaan EKPA diperluaskan kepada populasi.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Normarina Abd Rahman
author_facet Normarina Abd Rahman
author_sort Normarina Abd Rahman
title Pembinaan dan validasi instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif dalam kalangan guru (IR)
title_short Pembinaan dan validasi instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif dalam kalangan guru (IR)
title_full Pembinaan dan validasi instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif dalam kalangan guru (IR)
title_fullStr Pembinaan dan validasi instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif dalam kalangan guru (IR)
title_full_unstemmed Pembinaan dan validasi instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif dalam kalangan guru (IR)
title_sort pembinaan dan validasi instrumen pengukuran efikasi kendiri terhadap pentaksiran alternatif dalam kalangan guru (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3023
_version_ 1747833052743073792