Pembangunan program intervensi latihan taktikal dan kesannya dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki (IR)

<p>Komponen taktikal merupakan salah satu komponen pre stasi sukan yang penting untuk atlet, selain daripada komponen fizikal, teknikal dan psikologi. Kajian ini dijalankan untuk membina dan melihat kesan program intervensi latihan taktikal terhadap tahap pengetahuan, ketepatan membuat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noorzaliza Osman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3106
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3106
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:31062020-02-27 Pembangunan program intervensi latihan taktikal dan kesannya dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki (IR) 2017 Noorzaliza Osman GV Recreation Leisure <p>Komponen taktikal merupakan salah satu komponen pre stasi sukan yang penting untuk atlet, selain daripada komponen fizikal, teknikal dan psikologi. Kajian ini dijalankan untuk membina dan melihat kesan program intervensi latihan taktikal terhadap tahap pengetahuan, ketepatan membuat keputusan dan prestasi aksi taktikal dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki. Pembolehubah yang diukur adalah tahap pengetahuan taktikal, ketepatan membuat keputusan taktikal dan prestasi aksi taktikal. Seramai 30 orang pemain hoki Sekolah Sukan Bukit Jalil secara sukarela terlibat dalam kajian ini dan pernilihan subjek adalah berdasarkan latar belakang sukan yang hendak dikaji. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan secara persampelan rawak mudah. Kumpulan rawatan telah menjalani program intervensi latihan taktikal selama-lapan-minggu (melibatkan sesi-sesi teori taktikal, amali-amali melibatkan ketepatan membuat keputusan dan amali-amali situasi permainan). Tahap pengetahuan taktikal diukur dengan menggunakan Tactical Skills Inventory jor Sports (TACSIS) yang diterjemahkan kepada Bahasa Malaysia, manakala ketepatan membuat keputusan diukur dengan Soalan Taktikal Video Klip (SOTAVlK) dan aksi taktikal pula diukur dengan Prestasi Aksi Taktikal Hoki (PATH) (situasi mini perlawanan 3 lawan 3). Data dianalisis dengan menggunakan ujian SPANOVA. Dapatan kajian mendapati bahawa kumpulan rawatan yang menjalani program intervensi latihan taktikal selama lapan minggu, berlakunya perbezaan yang signifikan di antara skor ujian pra dan skor ujian pasca dari segi tahap pengetahuan taktikal (Skala A=mengetahui tentang tindakan bola [F(1,28)=86.86,p<0.05], (Skala B=Mengetahui tentang orang lain [F(1,28)=22.95,p<0.05], (Skala C=Kedudukan dan Membuat keputusan [F(1,28)=18.51,p<0.05], Skala D=Tindakan dalam perubahan situasi [F(1,28)=26.66,p<0.05]. Ketepatan membuat keputusan (Bahagian A video klip situasi penyerang[F(1,28)=34.SS,p<O.05] dan (Bahagian B video klip situasi pertahanan [F(1,28)=169.23,p<O.05] dan prestasi aksi taktikal (PATHAB Aksi berjaya A situasi penyerang [F(1,28)=25.98,p<O.05]) dan (PATHBB Aksi berjaya B situasi pertahanan [F(1,28)=O.87,p<O.05]). Dapatan kajian turut mendapati bahawa kumpulan rawatan yang menjalani program intervensi latihan taktikal selama lapan minggu, berlakunya perbezaan yang signifikan di antara skor kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan dari segi tahap pengetahuan taktikal (Skala A=Mengetahui tentang tindakan bola [F(1,28)=159.1O,p<O.05], (Skala B=Mengetahui tentang orang lain [F(1,28)=3.95,p<O.OS], (Skala C=Kedudukan dan Membuat keputusan [F(1,28)=24.73,p<O.OS], (Skala D=Tindakan dalam perubahan situasi [F(1,28)=55.15,p<O.05]. Ketepatan membuat keputusan (Bahagian A video klip situasi penyerang [F(1,28)=122.59,p<O.05] dan (Bahagian B video klip situasi pertahanan [F(1,28)= 169.01,p<O.05] dan bagi prestasi aksi taktikal (PATHAB Aksi berjaya A situasi penyerang [F(1,28)=29.12,p<O.05] dan (PATHBB Aksi berjaya B situasi pertahanan [F(1,28)=1.27,p<O.05]. Hasil daripada kajian ini, program intervensi latihan taktikal ini dikatakan sesuai untuk pemain hoki remaja lelaki dan instrumen pengukurun juga boleh digunapakai untuk menguji tahap pengetahuan taktikal, ketepatan membuat keputusan dan prestasi aksi taktikal para pemain sebelum dan semasa menjalani latihan, sekaligus bagi memastikan para pemain dapat meningkatkan prestasi permainan dalam perlawanan. Kajian ini juga mencadangkan kepada para jurulatih dapat memberikan penumpuan latihan dari segi komponen taktikal dalam program latihan tahunan pasukan atau atlet.</p> 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3106 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3106 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic GV Recreation Leisure
spellingShingle GV Recreation Leisure
Noorzaliza Osman
Pembangunan program intervensi latihan taktikal dan kesannya dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki (IR)
description <p>Komponen taktikal merupakan salah satu komponen pre stasi sukan yang penting untuk atlet, selain daripada komponen fizikal, teknikal dan psikologi. Kajian ini dijalankan untuk membina dan melihat kesan program intervensi latihan taktikal terhadap tahap pengetahuan, ketepatan membuat keputusan dan prestasi aksi taktikal dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki. Pembolehubah yang diukur adalah tahap pengetahuan taktikal, ketepatan membuat keputusan taktikal dan prestasi aksi taktikal. Seramai 30 orang pemain hoki Sekolah Sukan Bukit Jalil secara sukarela terlibat dalam kajian ini dan pernilihan subjek adalah berdasarkan latar belakang sukan yang hendak dikaji. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan secara persampelan rawak mudah. Kumpulan rawatan telah menjalani program intervensi latihan taktikal selama-lapan-minggu (melibatkan sesi-sesi teori taktikal, amali-amali melibatkan ketepatan membuat keputusan dan amali-amali situasi permainan). Tahap pengetahuan taktikal diukur dengan menggunakan Tactical Skills Inventory jor Sports (TACSIS) yang diterjemahkan kepada Bahasa Malaysia, manakala ketepatan membuat keputusan diukur dengan Soalan Taktikal Video Klip (SOTAVlK) dan aksi taktikal pula diukur dengan Prestasi Aksi Taktikal Hoki (PATH) (situasi mini perlawanan 3 lawan 3). Data dianalisis dengan menggunakan ujian SPANOVA. Dapatan kajian mendapati bahawa kumpulan rawatan yang menjalani program intervensi latihan taktikal selama lapan minggu, berlakunya perbezaan yang signifikan di antara skor ujian pra dan skor ujian pasca dari segi tahap pengetahuan taktikal (Skala A=mengetahui tentang tindakan bola [F(1,28)=86.86,p<0.05], (Skala B=Mengetahui tentang orang lain [F(1,28)=22.95,p<0.05], (Skala C=Kedudukan dan Membuat keputusan [F(1,28)=18.51,p<0.05], Skala D=Tindakan dalam perubahan situasi [F(1,28)=26.66,p<0.05]. Ketepatan membuat keputusan (Bahagian A video klip situasi penyerang[F(1,28)=34.SS,p<O.05] dan (Bahagian B video klip situasi pertahanan [F(1,28)=169.23,p<O.05] dan prestasi aksi taktikal (PATHAB Aksi berjaya A situasi penyerang [F(1,28)=25.98,p<O.05]) dan (PATHBB Aksi berjaya B situasi pertahanan [F(1,28)=O.87,p<O.05]). Dapatan kajian turut mendapati bahawa kumpulan rawatan yang menjalani program intervensi latihan taktikal selama lapan minggu, berlakunya perbezaan yang signifikan di antara skor kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan dari segi tahap pengetahuan taktikal (Skala A=Mengetahui tentang tindakan bola [F(1,28)=159.1O,p<O.05], (Skala B=Mengetahui tentang orang lain [F(1,28)=3.95,p<O.OS], (Skala C=Kedudukan dan Membuat keputusan [F(1,28)=24.73,p<O.OS], (Skala D=Tindakan dalam perubahan situasi [F(1,28)=55.15,p<O.05]. Ketepatan membuat keputusan (Bahagian A video klip situasi penyerang [F(1,28)=122.59,p<O.05] dan (Bahagian B video klip situasi pertahanan [F(1,28)= 169.01,p<O.05] dan bagi prestasi aksi taktikal (PATHAB Aksi berjaya A situasi penyerang [F(1,28)=29.12,p<O.05] dan (PATHBB Aksi berjaya B situasi pertahanan [F(1,28)=1.27,p<O.05]. Hasil daripada kajian ini, program intervensi latihan taktikal ini dikatakan sesuai untuk pemain hoki remaja lelaki dan instrumen pengukurun juga boleh digunapakai untuk menguji tahap pengetahuan taktikal, ketepatan membuat keputusan dan prestasi aksi taktikal para pemain sebelum dan semasa menjalani latihan, sekaligus bagi memastikan para pemain dapat meningkatkan prestasi permainan dalam perlawanan. Kajian ini juga mencadangkan kepada para jurulatih dapat memberikan penumpuan latihan dari segi komponen taktikal dalam program latihan tahunan pasukan atau atlet.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Noorzaliza Osman
author_facet Noorzaliza Osman
author_sort Noorzaliza Osman
title Pembangunan program intervensi latihan taktikal dan kesannya dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki (IR)
title_short Pembangunan program intervensi latihan taktikal dan kesannya dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki (IR)
title_full Pembangunan program intervensi latihan taktikal dan kesannya dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki (IR)
title_fullStr Pembangunan program intervensi latihan taktikal dan kesannya dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki (IR)
title_full_unstemmed Pembangunan program intervensi latihan taktikal dan kesannya dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki (IR)
title_sort pembangunan program intervensi latihan taktikal dan kesannya dalam kalangan pemain hoki remaja lelaki (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3106
_version_ 1747833060833886208