Perkaitan antara pencapaian akademik persekitaran keluarga dan faktor personaliti dalam kalangan pelajar sekolah menengah berprestasi rendah (IR)

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti hubungan antara faktor personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar sekolah menengah. Objektifnya mengkaji tahap pencapaian akademik mengikut jantina, bangsa dan lokasi sekolah, menentukan tahap persekitaran keluarga dari seg...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nyanamany Seeni
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3132
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti hubungan antara faktor personaliti dan persekitaran keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar sekolah menengah. Objektifnya mengkaji tahap pencapaian akademik mengikut jantina, bangsa dan lokasi sekolah, menentukan tahap persekitaran keluarga dari segi keakraban keluarga, pernyataaan perasaan dan konflik keluarga serta faktor personaliti ekstroversi dan neurotik serta sumbangan persekitaran keluarga dan dimensi personaliti terhadap pencapaian akademik pelajar tingkatan empat sekolah berprestasi rendah daerah Kinta Utara. Inventori "Family Enviroment Scale? digunakan untuk mengukur tahap persekitaran keluarga dan Inventori Personaliti Junior Eysenck bagi mengesan personaliti pelajar dalam kajian ini. Sejumlah 466 responden dari tingkatan empat dipilih secara rawak berkelompok dari 12 buah sekolah yang mendapat Gred Purata Sekolah (GPS) 3.0 dan ke atas dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun 2012 terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap pencapaian akademik pelajar perempuan adalah lebih tinggi daripada pelajar lelaki. Tahap pencapaian pelajar berbangsa Cina lebih tinggi daripada pelajar Melayu dan India. Seterusnya responden yang tinggal di kawasan luar bandar mempunyai skor min yang tinggi berbanding dengan pelajar yang tinggal di kawasan bandar. Sebanyak 76.2% responden kajian memiliki personaliti introversi dan selebihnya 23.8% responden berpersonaliti ekstroversi. Aspek personaliti neurotik peramal kepada prestasi pencapaian akademik pelajar sekolah menengah berprestasi rendah. Manakala bagi dimensi persekitaran keluarga, aspek konflik keluarga mempunyai hubungan dengan pencapaian akdemik pelajar. Didapati bahawa aspek keakraban keluarga dan pernyataan perasaan tidak menyumbang kepada pencapaian akademik pelajar. Walaubagaimanapun kajian ini memperolehi dapatan bahawa konflik keluarga memberi sumbangan yang besar terhadap pencapaian akademik berbanding dengan faktor personaliti. Semakin banyak keluarga yang menghadapi konflik keluarga dalam sesuatu kawasan maka pencapaian pelajar akan menurun dalam kawasan tersebut.