Pembinaan dan pengesahsahihan model kompetensi guru penolong kanan pentadbiran dan akademik sekolah menengah Malaysia (IR)

Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk membina dan mengesahsahih Model Kompetensi Guru Penolong Kanan Pentadbiran dan Akademik Sekolah Menengah (GPKP) menggunakan Model Kompetensi Pemimpin Sekolah Malaysia (KOMPAS) sebagai model kompetensi rujukan. Rekabentuk kajian ini mengandungi tiga (3) fasa: (...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd Razak Manaf
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3136
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3136
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:31362020-02-27 Pembinaan dan pengesahsahihan model kompetensi guru penolong kanan pentadbiran dan akademik sekolah menengah Malaysia (IR) 2017 Abd Razak Manaf LB Theory and practice of education Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk membina dan mengesahsahih Model Kompetensi Guru Penolong Kanan Pentadbiran dan Akademik Sekolah Menengah (GPKP) menggunakan Model Kompetensi Pemimpin Sekolah Malaysia (KOMPAS) sebagai model kompetensi rujukan. Rekabentuk kajian ini mengandungi tiga (3) fasa: (1) kaedah kualitatif menggunakan temu bual Behavior Event Interview (BEI) untuk mengenal pasti kompetensi semasa GPKP dengan melibatkan seramai lapan orang responden menggunakan analisis tema; (2) kaedah Delphi ubahsuai tiga pusingan menggunakan 12 orang pakar bagi mendapat kesepakatan tentang kompetensi penting bagi GPK untuk 3 - 5 tahun akan datang; dan (3) kaedah soal selidik dengan mengggunakan responden seramai 316 orang serta dianalisis menggunakan analisis statistik deskriptif, ujian-t, dan analisis regresi logistik. Analisis tema temu bual BEI merumuskan bahawa terdapat sebelas kompetensi semasa yang dinilai penting/sangat penting menurut GPKP sendiri. Analisis Delphi ubahsuai tiga pusingan dengan panel pakar dan validasi oleh GPKP melalui kaedah soal selidik merumuskan 24 kompetensi yang penting untuk GPKP untuk tempoh 3 - 5 tahun akan datang. Terdapat 14 kompetensi pembeza dan 10 kompetensi generik yang dinilai penting diperoleh melalui ujian-t. Analisis regresi logistik mendapati 13 kompetensi yang menentukan kecemerlangan GPKP pada aras signifikan p ≤ 0.05. Kompetensi yang dikenalpasti berkait dengan tugas utama GPKP: (1) mengurus kurikulum dan instruksional; (2) hubungan dengan staf bawahan;(3) mengurus sumber pendidikan; dan (4) keberkesanan kendiri. Kajian ini berjaya mengenal pasti menghasilkan Model Kompetensi GPKP untuk tempoh 3 - 5 tahun akan datang. Model kompetensi yang dihasilkan boleh dimanfaatkan untuk tujuan pemilihan, latihan dan pembangunan serta pengurusan penilaian prestasi GPKP. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3136 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3136 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Abd Razak Manaf
Pembinaan dan pengesahsahihan model kompetensi guru penolong kanan pentadbiran dan akademik sekolah menengah Malaysia (IR)
description Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk membina dan mengesahsahih Model Kompetensi Guru Penolong Kanan Pentadbiran dan Akademik Sekolah Menengah (GPKP) menggunakan Model Kompetensi Pemimpin Sekolah Malaysia (KOMPAS) sebagai model kompetensi rujukan. Rekabentuk kajian ini mengandungi tiga (3) fasa: (1) kaedah kualitatif menggunakan temu bual Behavior Event Interview (BEI) untuk mengenal pasti kompetensi semasa GPKP dengan melibatkan seramai lapan orang responden menggunakan analisis tema; (2) kaedah Delphi ubahsuai tiga pusingan menggunakan 12 orang pakar bagi mendapat kesepakatan tentang kompetensi penting bagi GPK untuk 3 - 5 tahun akan datang; dan (3) kaedah soal selidik dengan mengggunakan responden seramai 316 orang serta dianalisis menggunakan analisis statistik deskriptif, ujian-t, dan analisis regresi logistik. Analisis tema temu bual BEI merumuskan bahawa terdapat sebelas kompetensi semasa yang dinilai penting/sangat penting menurut GPKP sendiri. Analisis Delphi ubahsuai tiga pusingan dengan panel pakar dan validasi oleh GPKP melalui kaedah soal selidik merumuskan 24 kompetensi yang penting untuk GPKP untuk tempoh 3 - 5 tahun akan datang. Terdapat 14 kompetensi pembeza dan 10 kompetensi generik yang dinilai penting diperoleh melalui ujian-t. Analisis regresi logistik mendapati 13 kompetensi yang menentukan kecemerlangan GPKP pada aras signifikan p ≤ 0.05. Kompetensi yang dikenalpasti berkait dengan tugas utama GPKP: (1) mengurus kurikulum dan instruksional; (2) hubungan dengan staf bawahan;(3) mengurus sumber pendidikan; dan (4) keberkesanan kendiri. Kajian ini berjaya mengenal pasti menghasilkan Model Kompetensi GPKP untuk tempoh 3 - 5 tahun akan datang. Model kompetensi yang dihasilkan boleh dimanfaatkan untuk tujuan pemilihan, latihan dan pembangunan serta pengurusan penilaian prestasi GPKP.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Abd Razak Manaf
author_facet Abd Razak Manaf
author_sort Abd Razak Manaf
title Pembinaan dan pengesahsahihan model kompetensi guru penolong kanan pentadbiran dan akademik sekolah menengah Malaysia (IR)
title_short Pembinaan dan pengesahsahihan model kompetensi guru penolong kanan pentadbiran dan akademik sekolah menengah Malaysia (IR)
title_full Pembinaan dan pengesahsahihan model kompetensi guru penolong kanan pentadbiran dan akademik sekolah menengah Malaysia (IR)
title_fullStr Pembinaan dan pengesahsahihan model kompetensi guru penolong kanan pentadbiran dan akademik sekolah menengah Malaysia (IR)
title_full_unstemmed Pembinaan dan pengesahsahihan model kompetensi guru penolong kanan pentadbiran dan akademik sekolah menengah Malaysia (IR)
title_sort pembinaan dan pengesahsahihan model kompetensi guru penolong kanan pentadbiran dan akademik sekolah menengah malaysia (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3136
_version_ 1747833067496538112