Pencapaian kemahiran insaniah dan prestasi pelajar melalui kerja kursus mata pelajaran Perakauanan Prauniversiti (IR)

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pencapaian objektif kerja kursus dalam mata pelajaran Perakaunan Prauniversiti berfokus kepada pencapaian kemahiran insaniah (KI) dan perkaitannya dengan pencapaian skor kognitif (SK) pelajar. Antara KI yang menjadi fokus objektif Majlis Pep...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: I Juli Indriana Zaini
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3336
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pencapaian objektif kerja kursus dalam mata pelajaran Perakaunan Prauniversiti berfokus kepada pencapaian kemahiran insaniah (KI) dan perkaitannya dengan pencapaian skor kognitif (SK) pelajar. Antara KI yang menjadi fokus objektif Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) adalah kemahiran komunikasi, kemahiran menyelesaikan masalah dan kemahiran kerja kumpulan. Reka bentuk kajian ini adalah kajian tinjauan bersifat kuantitatif ke atas 226 sampel pelajar semester tiga yang mengambil mata pelajaran Perakaunan Prauniversiti. Soal selidik dibina daripada Modul Kemahiran Insaniah Institut Pengajian Tinggi dan Manual Kerja Kursus Perakaunan MPM. Sebahagian soal selidik diadaptasi daripada beberapa kajian yang lepas dalam bidang yang sama. Bagi menepati objektif kajian ini, Model 3P Biggs digunakan sebagai asas dalam pembentukan kerangka teoretikal kajian ini. Pemboleh ubah yang diukur dalam kajian ialah pencapaian objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) iaitu aktiviti kuliah/ceramah, aktiviti demonstrasi/ tunjuk ajar, aktiviti perbincangan, aktiviti pembentangan dan tahap pencapaian KI dan SK pelajar. Dapatan kajian menunjukkan tahap pencapaian objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, tahap pencapaian KI dan SK pelajar secara keseluruhan adalah pada tahap tinggi. Dua aktiviti PdP iaitu kuliah dan pembentangan adalah pada tahap sederhana manakala demonstrasi/tunjuk ajar dan pembentangan adalah pada tahap tinggi. Perkaitan yang signifikan ditunjukkan antara pencapaian objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, aktiviti PdP kuliah dengan pencapaian KI dan SK pelajar. Terdapat perkaitan yang signifikan di antara kemahiran komunikasi dan menyelesaikan masalah dengan pencapaian SK pelajar Perakaunan Prauniversiti. Implikasi kajian ini adalah saranan penambah baikkan terhadap aktiviti PdP kuliah dan rubrik pembentangan untuk membentuk pemikiran pelajar. Cadangan kepada pihak pengurusan bagi melaksanakan penyemakan dan penjajaran di antara objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, keselarian aktiviti PdP dan strategi penilaian untuk menjadikan KI sebagai asas kepada penguasaan kemahiran kognitif menjurus kepada matlamat kerja kursus.</p>