Pencapaian kemahiran insaniah dan prestasi pelajar melalui kerja kursus mata pelajaran Perakauanan Prauniversiti (IR)

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pencapaian objektif kerja kursus dalam mata pelajaran Perakaunan Prauniversiti berfokus kepada pencapaian kemahiran insaniah (KI) dan perkaitannya dengan pencapaian skor kognitif (SK) pelajar. Antara KI yang menjadi fokus objektif Majlis Pep...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: I Juli Indriana Zaini
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2017
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3336
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id oai:ir.upsi.edu.my:3336
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:33362020-02-27 Pencapaian kemahiran insaniah dan prestasi pelajar melalui kerja kursus mata pelajaran Perakauanan Prauniversiti (IR) 2017 I Juli Indriana Zaini HF Commerce <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pencapaian objektif kerja kursus dalam mata pelajaran Perakaunan Prauniversiti berfokus kepada pencapaian kemahiran insaniah (KI) dan perkaitannya dengan pencapaian skor kognitif (SK) pelajar. Antara KI yang menjadi fokus objektif Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) adalah kemahiran komunikasi, kemahiran menyelesaikan masalah dan kemahiran kerja kumpulan. Reka bentuk kajian ini adalah kajian tinjauan bersifat kuantitatif ke atas 226 sampel pelajar semester tiga yang mengambil mata pelajaran Perakaunan Prauniversiti. Soal selidik dibina daripada Modul Kemahiran Insaniah Institut Pengajian Tinggi dan Manual Kerja Kursus Perakaunan MPM. Sebahagian soal selidik diadaptasi daripada beberapa kajian yang lepas dalam bidang yang sama. Bagi menepati objektif kajian ini, Model 3P Biggs digunakan sebagai asas dalam pembentukan kerangka teoretikal kajian ini. Pemboleh ubah yang diukur dalam kajian ialah pencapaian objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) iaitu aktiviti kuliah/ceramah, aktiviti demonstrasi/ tunjuk ajar, aktiviti perbincangan, aktiviti pembentangan dan tahap pencapaian KI dan SK pelajar. Dapatan kajian menunjukkan tahap pencapaian objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, tahap pencapaian KI dan SK pelajar secara keseluruhan adalah pada tahap tinggi. Dua aktiviti PdP iaitu kuliah dan pembentangan adalah pada tahap sederhana manakala demonstrasi/tunjuk ajar dan pembentangan adalah pada tahap tinggi. Perkaitan yang signifikan ditunjukkan antara pencapaian objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, aktiviti PdP kuliah dengan pencapaian KI dan SK pelajar. Terdapat perkaitan yang signifikan di antara kemahiran komunikasi dan menyelesaikan masalah dengan pencapaian SK pelajar Perakaunan Prauniversiti. Implikasi kajian ini adalah saranan penambah baikkan terhadap aktiviti PdP kuliah dan rubrik pembentangan untuk membentuk pemikiran pelajar. Cadangan kepada pihak pengurusan bagi melaksanakan penyemakan dan penjajaran di antara objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, keselarian aktiviti PdP dan strategi penilaian untuk menjadikan KI sebagai asas kepada penguasaan kemahiran kognitif menjurus kepada matlamat kerja kursus.</p> 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3336 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3336 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HF Commerce
spellingShingle HF Commerce
I Juli Indriana Zaini
Pencapaian kemahiran insaniah dan prestasi pelajar melalui kerja kursus mata pelajaran Perakauanan Prauniversiti (IR)
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pencapaian objektif kerja kursus dalam mata pelajaran Perakaunan Prauniversiti berfokus kepada pencapaian kemahiran insaniah (KI) dan perkaitannya dengan pencapaian skor kognitif (SK) pelajar. Antara KI yang menjadi fokus objektif Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) adalah kemahiran komunikasi, kemahiran menyelesaikan masalah dan kemahiran kerja kumpulan. Reka bentuk kajian ini adalah kajian tinjauan bersifat kuantitatif ke atas 226 sampel pelajar semester tiga yang mengambil mata pelajaran Perakaunan Prauniversiti. Soal selidik dibina daripada Modul Kemahiran Insaniah Institut Pengajian Tinggi dan Manual Kerja Kursus Perakaunan MPM. Sebahagian soal selidik diadaptasi daripada beberapa kajian yang lepas dalam bidang yang sama. Bagi menepati objektif kajian ini, Model 3P Biggs digunakan sebagai asas dalam pembentukan kerangka teoretikal kajian ini. Pemboleh ubah yang diukur dalam kajian ialah pencapaian objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) iaitu aktiviti kuliah/ceramah, aktiviti demonstrasi/ tunjuk ajar, aktiviti perbincangan, aktiviti pembentangan dan tahap pencapaian KI dan SK pelajar. Dapatan kajian menunjukkan tahap pencapaian objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, tahap pencapaian KI dan SK pelajar secara keseluruhan adalah pada tahap tinggi. Dua aktiviti PdP iaitu kuliah dan pembentangan adalah pada tahap sederhana manakala demonstrasi/tunjuk ajar dan pembentangan adalah pada tahap tinggi. Perkaitan yang signifikan ditunjukkan antara pencapaian objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, aktiviti PdP kuliah dengan pencapaian KI dan SK pelajar. Terdapat perkaitan yang signifikan di antara kemahiran komunikasi dan menyelesaikan masalah dengan pencapaian SK pelajar Perakaunan Prauniversiti. Implikasi kajian ini adalah saranan penambah baikkan terhadap aktiviti PdP kuliah dan rubrik pembentangan untuk membentuk pemikiran pelajar. Cadangan kepada pihak pengurusan bagi melaksanakan penyemakan dan penjajaran di antara objektif kandungan, kesesuaian isi kandungan, keselarian aktiviti PdP dan strategi penilaian untuk menjadikan KI sebagai asas kepada penguasaan kemahiran kognitif menjurus kepada matlamat kerja kursus.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author I Juli Indriana Zaini
author_facet I Juli Indriana Zaini
author_sort I Juli Indriana Zaini
title Pencapaian kemahiran insaniah dan prestasi pelajar melalui kerja kursus mata pelajaran Perakauanan Prauniversiti (IR)
title_short Pencapaian kemahiran insaniah dan prestasi pelajar melalui kerja kursus mata pelajaran Perakauanan Prauniversiti (IR)
title_full Pencapaian kemahiran insaniah dan prestasi pelajar melalui kerja kursus mata pelajaran Perakauanan Prauniversiti (IR)
title_fullStr Pencapaian kemahiran insaniah dan prestasi pelajar melalui kerja kursus mata pelajaran Perakauanan Prauniversiti (IR)
title_full_unstemmed Pencapaian kemahiran insaniah dan prestasi pelajar melalui kerja kursus mata pelajaran Perakauanan Prauniversiti (IR)
title_sort pencapaian kemahiran insaniah dan prestasi pelajar melalui kerja kursus mata pelajaran perakauanan prauniversiti (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3336
_version_ 1747833070466105344