Perbandingan kaedah koperatif model TGT dan STAD terhadap minat, motivasi, pencapaian dan KBAT mata pelajaran Sejarah (IR)
Kajian ini bertujuan membandingkan kaedah pembelajaran Koperatif model TGT (Teams Games Tournament) dan kaedah Pembelajaran Koperatif model STAD (Students Team Achievement) dalam Sejarah. Perbandingan yang dilakukan melibatkan minat, motivasi, pencapaian akademik dan kemahiran berfikir aras tinggi (...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3340 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:3340 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:33402020-02-27 Perbandingan kaedah koperatif model TGT dan STAD terhadap minat, motivasi, pencapaian dan KBAT mata pelajaran Sejarah (IR) 2017 Ruzianah Misman D History (General) Kajian ini bertujuan membandingkan kaedah pembelajaran Koperatif model TGT (Teams Games Tournament) dan kaedah Pembelajaran Koperatif model STAD (Students Team Achievement) dalam Sejarah. Perbandingan yang dilakukan melibatkan minat, motivasi, pencapaian akademik dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan berkelompok melibatkan 70 orang pelajar tingkatan satu di sebuah sekolah di daerah Segamat, Johor. Subjek kajian terdiri daripada 35 orang pelajar kumpulan TGT dan 35 orang pelajar kumpulan STAD. Dua instrumen yang digunakan adalah soal selidik minat dan motivasi serta ujian pencapaian bertajuk Kerajaan Negeri-negeri Melayu. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan ujian-t bebas. Hasil kajian menunjukkan bahawa skor min bagi minat, motivasi dan pencapaian Sejarah kumpulan TGT adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik berbanding dengan skor min yang diperoleh pelajar kumpulan STAD. Namun, analisis yang diperoleh untuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) pula menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara kumpulan TGT dan kumpulan STAD. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan kaedah pembelajaran koperatif TGT lebih baik berbanding STAD dalam meningkatkan minat, motivasi, KBAT dan pencapaian pelajar. Implikasi kajian menunjukkan kaedah pembelajaran koperatif TGT dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Sejarah. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3340 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3340 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
D History (General) |
spellingShingle |
D History (General) Ruzianah Misman Perbandingan kaedah koperatif model TGT dan STAD terhadap minat, motivasi, pencapaian dan KBAT mata pelajaran Sejarah (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan membandingkan kaedah pembelajaran Koperatif model TGT (Teams Games Tournament) dan kaedah Pembelajaran Koperatif model STAD (Students Team Achievement) dalam Sejarah. Perbandingan yang dilakukan melibatkan minat, motivasi, pencapaian akademik dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan berkelompok melibatkan 70 orang pelajar tingkatan satu di sebuah sekolah di daerah Segamat, Johor. Subjek kajian terdiri daripada 35 orang pelajar kumpulan TGT dan 35 orang pelajar kumpulan STAD. Dua instrumen yang digunakan adalah soal selidik minat dan motivasi serta ujian pencapaian bertajuk Kerajaan Negeri-negeri Melayu. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan ujian-t bebas. Hasil kajian menunjukkan bahawa skor min bagi minat, motivasi dan pencapaian Sejarah kumpulan TGT adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik berbanding dengan skor min yang diperoleh pelajar kumpulan STAD. Namun, analisis yang diperoleh untuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) pula menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara kumpulan TGT dan kumpulan STAD. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan kaedah pembelajaran koperatif TGT lebih baik berbanding STAD dalam meningkatkan minat, motivasi, KBAT dan pencapaian pelajar. Implikasi kajian menunjukkan kaedah pembelajaran koperatif TGT dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Sejarah. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ruzianah Misman |
author_facet |
Ruzianah Misman |
author_sort |
Ruzianah Misman |
title |
Perbandingan kaedah koperatif model TGT dan STAD terhadap minat, motivasi, pencapaian dan KBAT mata pelajaran Sejarah (IR) |
title_short |
Perbandingan kaedah koperatif model TGT dan STAD terhadap minat, motivasi, pencapaian dan KBAT mata pelajaran Sejarah (IR) |
title_full |
Perbandingan kaedah koperatif model TGT dan STAD terhadap minat, motivasi, pencapaian dan KBAT mata pelajaran Sejarah (IR) |
title_fullStr |
Perbandingan kaedah koperatif model TGT dan STAD terhadap minat, motivasi, pencapaian dan KBAT mata pelajaran Sejarah (IR) |
title_full_unstemmed |
Perbandingan kaedah koperatif model TGT dan STAD terhadap minat, motivasi, pencapaian dan KBAT mata pelajaran Sejarah (IR) |
title_sort |
perbandingan kaedah koperatif model tgt dan stad terhadap minat, motivasi, pencapaian dan kbat mata pelajaran sejarah (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2017 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3340 |
_version_ |
1747833071446523904 |