Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR)

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) Tahun Lima. Modul tersebut dibangunkan berpandukan model ADDIE iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Model ini merang...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Ruzaini Hisyam Daud
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2017
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3371
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id oai:ir.upsi.edu.my:3371
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:33712020-02-27 Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR) 2017 Ruzaini Hisyam Daud T Technology (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) Tahun Lima. Modul tersebut dibangunkan berpandukan model ADDIE iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Model ini merangkumi lapan peringkat iaitu pemilihan tajuk, penyediaan alatan untuk dirakam, pengujian alatan, rakaman video, penyuntingan video, pembangunan modul, pengujian dan penambahbaikkan modul serta penilaian rintis modul. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan kluster melibatkan 50 orang murid Tahun Lima Sekolah Kebangsaan Bidor 2. Subjek kajian terdiri daripada 25 orang pelajar kumpulan eksperimen dan 25 orang pelajar kumpulan kawalan. Tiga instrumen kajian digunakan iaitu set soalan ujian pra dan ujian pos serta borang soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan persepsi murid terhadap modul yang dibangunkan, manakala statistik inferensi pula melibatkan ujian-t yang menerangkan perbezaan antara pemboleh ubah kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa pencapaian murid kumpulan eksperimen mengalami peningkatan yang signifikan berbanding pencapaian murid kumpulan kawalan. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian murid lelaki dan perempuan kumpulan eksperimen. Hasil dari analisis soal selidik pula mendapati hampir semua murid yang diajar dengan menggunakan modul yang dibangunkan mempunyai persepsi yang positif terhadap modul tersebut dari aspek elemen multimedia (88.8%), motivasi (95.2%) dan kefahaman (83.2%). Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan modul pengajaran berasaskan multimedia yang dibangunkan telah meningkatkan pencapaian murid untuk subjek RBT Tahun Lima. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan modul pengajaran berasaskan multimedia dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran subjek RBT. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3371 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3371 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Teknikal dan Vokasional N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic T Technology (General)
spellingShingle T Technology (General)
Ruzaini Hisyam Daud
Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) Tahun Lima. Modul tersebut dibangunkan berpandukan model ADDIE iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Model ini merangkumi lapan peringkat iaitu pemilihan tajuk, penyediaan alatan untuk dirakam, pengujian alatan, rakaman video, penyuntingan video, pembangunan modul, pengujian dan penambahbaikkan modul serta penilaian rintis modul. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan kluster melibatkan 50 orang murid Tahun Lima Sekolah Kebangsaan Bidor 2. Subjek kajian terdiri daripada 25 orang pelajar kumpulan eksperimen dan 25 orang pelajar kumpulan kawalan. Tiga instrumen kajian digunakan iaitu set soalan ujian pra dan ujian pos serta borang soal selidik. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan persepsi murid terhadap modul yang dibangunkan, manakala statistik inferensi pula melibatkan ujian-t yang menerangkan perbezaan antara pemboleh ubah kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa pencapaian murid kumpulan eksperimen mengalami peningkatan yang signifikan berbanding pencapaian murid kumpulan kawalan. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian murid lelaki dan perempuan kumpulan eksperimen. Hasil dari analisis soal selidik pula mendapati hampir semua murid yang diajar dengan menggunakan modul yang dibangunkan mempunyai persepsi yang positif terhadap modul tersebut dari aspek elemen multimedia (88.8%), motivasi (95.2%) dan kefahaman (83.2%). Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan modul pengajaran berasaskan multimedia yang dibangunkan telah meningkatkan pencapaian murid untuk subjek RBT Tahun Lima. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan modul pengajaran berasaskan multimedia dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran subjek RBT.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Ruzaini Hisyam Daud
author_facet Ruzaini Hisyam Daud
author_sort Ruzaini Hisyam Daud
title Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR)
title_short Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR)
title_full Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR)
title_fullStr Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR)
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (IR)
title_sort pembangunan dan penilaian modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia subjek reka bentuk dan teknologi sekolah rendah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Teknikal dan Vokasional
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3371
_version_ 1747833077347909632