Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR)
<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat dari segi sikap murid-murid tahap satu. Kajian ini melibatkan pembangunan permainan yang berbeza prinsip persuasif grafik iaitu prinsip syarat, prinsip cadangan dan prinsip pem...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3526 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:3526 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:35262020-02-27 Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR) 2017 Norlia Mat Esa T Technology (General) <p>Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat dari segi sikap murid-murid tahap satu. Kajian ini melibatkan pembangunan permainan yang berbeza prinsip persuasif grafik iaitu prinsip syarat, prinsip cadangan dan prinsip pemantauan diri. Sikap diukur dari segi afektif, kognitif dan tingkah laku. Kajian ini adalah berdasarkan kepada pendekatan eksperimen kuasi menggunakan kumpulan kawalan tidak seimbang untuk menilai kesan prinsip persuasif grafik terhadap sikap. Sampel kajian terdiri daripada 127 murid dari sebuah sekolah di daerah Kuala Kangsar. Hipotesis telah diuji menggunakan analisis ANCOVA dan multivariat kovarian (MANCOVA) dengan pelarasan Bonferroni (aras signifikan =p<.01). Analisis menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian kumpulan yang menggunakan prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri dalam bentuk persuasif grafik berbanding dengan kumpulan yang menggunakan pendekatan permainan tanpa prinsip persuasif grafik pada aras signifikan p<.05. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor afektif, kognitif dan tingkah laku bagi prinsip persuasif grafik. Oleh itu, kajian ini menunjukkan bahawa prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri adalah berkesan dalam mengubah sikap. Sebaliknya prinsip cadangan adalah tidak signifikan dalam mengubah sikap. Implikasi kajian menunjukkan bahawa prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri boleh digunakan dalam prinsip persuasif grafik yang menyumbang kepada perubahan sikap murid.</p> 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3526 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3526 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
T Technology (General) |
spellingShingle |
T Technology (General) Norlia Mat Esa Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR) |
description |
<p>Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat dari segi sikap murid-murid tahap satu. Kajian ini melibatkan pembangunan permainan yang berbeza prinsip persuasif grafik iaitu prinsip syarat, prinsip cadangan dan prinsip pemantauan diri. Sikap diukur dari segi afektif, kognitif dan tingkah laku. Kajian ini adalah berdasarkan kepada pendekatan eksperimen kuasi menggunakan kumpulan kawalan tidak seimbang untuk menilai kesan prinsip persuasif grafik terhadap sikap. Sampel kajian terdiri daripada 127 murid dari sebuah sekolah di daerah Kuala Kangsar. Hipotesis telah diuji menggunakan analisis ANCOVA dan multivariat kovarian (MANCOVA) dengan pelarasan Bonferroni (aras signifikan =p<.01). Analisis menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian kumpulan yang menggunakan prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri dalam bentuk persuasif grafik berbanding dengan kumpulan yang menggunakan pendekatan permainan tanpa prinsip persuasif grafik pada aras signifikan p<.05. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor afektif, kognitif dan tingkah laku bagi prinsip persuasif grafik. Oleh itu, kajian ini menunjukkan bahawa prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri adalah berkesan dalam mengubah sikap. Sebaliknya prinsip cadangan adalah tidak signifikan dalam mengubah sikap. Implikasi kajian menunjukkan bahawa prinsip syarat dan prinsip pemantauan diri boleh digunakan dalam prinsip persuasif grafik yang menyumbang kepada perubahan sikap murid.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Doctorate |
author |
Norlia Mat Esa |
author_facet |
Norlia Mat Esa |
author_sort |
Norlia Mat Esa |
title |
Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR) |
title_short |
Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR) |
title_full |
Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR) |
title_fullStr |
Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR) |
title_full_unstemmed |
Kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (IR) |
title_sort |
kesan prinsip persuasif grafik dalam permainan digital pemakanan sihat terhadap sikap murid-murid tahap satu (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif |
publishDate |
2017 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3526 |
_version_ |
1747833082289848320 |