Kesan modul kemahiran asas menolong terhadap pengetahuan dan kemahiran asas menolong pembimbing rakan sebaya (IR)

Penyelidikan eksperimen kuasi ini bertujuan mengkaji kesan Modul Kemahiran Asas Menolong (KAM) terhadap pengetahuan dan kemahiran asas menolong Pembimbing Rakan Sebaya (PRS). Modul ini dibina berdasarkan Model Kemahiran Asas Menolong Tindall, manakala Model Russell digunakan sebagai model pembinaan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mariah Kamaruddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3535
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penyelidikan eksperimen kuasi ini bertujuan mengkaji kesan Modul Kemahiran Asas Menolong (KAM) terhadap pengetahuan dan kemahiran asas menolong Pembimbing Rakan Sebaya (PRS). Modul ini dibina berdasarkan Model Kemahiran Asas Menolong Tindall, manakala Model Russell digunakan sebagai model pembinaan modul KAM. Kajian ini merupakan kajian eksperimen reka bentuk ujian pra dan ujian pos kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan secara rawak. Seramai 83 orang subjek dipilih memasuki dua jenis kelompok rawatan iaitu Kelompok Rawatan Kumpulan Kecil (KRKK), Kelompok Rawatan Kumpulan Besar (KRKB) dan satu kelompok kawalan (KW). Subjek rawatan KRKK ialah 26 orang PRS dibahagikan kepada tiga kelompok kecil (Rla=9, Rlb=9, Rlc=8), KRKB seramai 29 orang PRS dalam satu kelompok besar (R2=29) dan satu kelompok kawalan (KW=28). Subjek kelompok rawatan KRKK dan KRKB mengikuti sembilan sesi rawatan yang dijalankan secara mingguan. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif, ANCOVA, MANCOVA dan Post Hoc jenis Tukey pada aras signifikan .05. Dapatan kajian menunjukkan secara deskriptif Modul KAM berkesan dalam meningkatkan pengetahuan dan kemahiran asas menolong subjek kumpulan rawatan berbanding kumpulan kawalan. Analisis inferensi menunjukkan secara signifikan modul KAM berkesan dalam meningkatkan pemboleh ubah bersandar pengetahuan dan kemahiran asas menolong kelompok rawatan berbanding kumpulan kawalan yang tidak menggunakan modul KAM. Ujian Post Hoc jenis Tukey menunjukkan jenis kelompok rawatan KRKK dan KRKB sama berkesan dalam meningkatkan pengetahuan dan kemahiran asas menolong. Kajian ini juga mendapati faktor jantina dan faktor pilihan (sukarela atau dipilih) tidak mempengaruhi kesan rawatan. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan penggunaan modul KAM telah meningkatkan pengetahuan dan kemahiran asas menolong PRS. Implikasi kajian ini memberi sumbangan terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling terutamanya perkhidmatan menolong di sekolah menengah.