Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR)
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penjelasan lelaki dan wanita guru-guru muda cina dalam sebab-sebab konflik hubungan dalam pasangan serta mengenal pasti sama ada penjelasan-penjelasan itu mencerminkan empat sudut pandangan dalam perbezaan jantina. Empat sudut pandangan ilmiah telah dikenal past...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3561 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:3561 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:35612020-02-27 Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR) 2016 Lim, Keng Cheian BF Psychology Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penjelasan lelaki dan wanita guru-guru muda cina dalam sebab-sebab konflik hubungan dalam pasangan serta mengenal pasti sama ada penjelasan-penjelasan itu mencerminkan empat sudut pandangan dalam perbezaan jantina. Empat sudut pandangan ilmiah telah dikenal pasti untuk menjelaskan mengapa kesukaran komunikasi berlaku antara lelaki dan wanita, iaitu biologi, budaya, kuasa dan retorik. Teori pendirian digunakan untuk mengkaji respon subjek dan seterusnya membantu menjelaskan perbezaan penjelasan antara subjek lelaki dan wanita. Dengan menggunakan kaedah kualitatif, tiga kumpulan fokus yang menjadi subjek kajian ini menjawab soalan dan membincangkan sebab-sebab konflik pasangan. Hasil kajian menunjukkan bahawa lelaki dan wanita percaya bahawa sebab-sebab konflik pasangan adalah naluri biologi, percakapan dan pemahaman berbeza, mementingkan diri, penghargaan, tempoh hubungan, didikan keluarga dan keperluan yang berbeza. Penjelasan lelaki dan wanita kepada punca konflik dapat mencerminkan sudut pandangan biologikal, budaya dan retorik seperti yang dikenal pasti dalam kajian lampau. Lelaki dan wanita didapati berbeza dalam cara berkomunikasi. Kajian ini membantu pasangan berkomunikasi dengan lebih baik dan lebih memahami pasangan mereka. Implikasinya, hubungan pasangan akan menjadi sihat dan kemungkinan kes penceraian dapat dikurangkan. Masalah keluarga yang berkurangan pasti akan mengurangkan masalah sosial. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3561 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3561 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
BF Psychology |
spellingShingle |
BF Psychology Lim, Keng Cheian Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penjelasan lelaki dan wanita guru-guru muda cina dalam sebab-sebab konflik hubungan dalam pasangan serta mengenal pasti sama ada penjelasan-penjelasan itu mencerminkan empat sudut pandangan dalam perbezaan jantina. Empat sudut pandangan ilmiah telah dikenal pasti untuk menjelaskan mengapa kesukaran komunikasi berlaku antara lelaki dan wanita, iaitu biologi, budaya, kuasa dan retorik. Teori pendirian digunakan untuk mengkaji respon subjek dan seterusnya membantu menjelaskan perbezaan penjelasan antara subjek lelaki dan wanita. Dengan menggunakan kaedah kualitatif, tiga kumpulan fokus yang menjadi subjek kajian ini menjawab soalan dan membincangkan sebab-sebab konflik pasangan. Hasil kajian menunjukkan bahawa lelaki dan wanita percaya bahawa sebab-sebab konflik pasangan adalah naluri biologi, percakapan dan pemahaman berbeza, mementingkan diri, penghargaan, tempoh hubungan, didikan keluarga dan keperluan yang berbeza. Penjelasan lelaki dan wanita kepada punca konflik dapat mencerminkan sudut pandangan biologikal, budaya dan retorik seperti yang dikenal pasti dalam kajian lampau. Lelaki dan wanita didapati berbeza dalam cara berkomunikasi. Kajian ini membantu pasangan berkomunikasi dengan lebih baik dan lebih memahami pasangan mereka. Implikasinya, hubungan pasangan akan menjadi sihat dan kemungkinan kes penceraian dapat dikurangkan. Masalah keluarga yang berkurangan pasti akan mengurangkan masalah sosial. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Lim, Keng Cheian |
author_facet |
Lim, Keng Cheian |
author_sort |
Lim, Keng Cheian |
title |
Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR) |
title_short |
Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR) |
title_full |
Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR) |
title_fullStr |
Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR) |
title_full_unstemmed |
Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR) |
title_sort |
konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda cina (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2016 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3561 |
_version_ |
1747833088407240704 |