Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR)

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penjelasan lelaki dan wanita guru-guru muda cina dalam sebab-sebab konflik hubungan dalam pasangan serta mengenal pasti sama ada penjelasan-penjelasan itu mencerminkan empat sudut pandangan dalam perbezaan jantina. Empat sudut pandangan ilmiah telah dikenal past...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lim, Keng Cheian
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3561
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3561
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:35612020-02-27 Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR) 2016 Lim, Keng Cheian BF Psychology Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penjelasan lelaki dan wanita guru-guru muda cina dalam sebab-sebab konflik hubungan dalam pasangan serta mengenal pasti sama ada penjelasan-penjelasan itu mencerminkan empat sudut pandangan dalam perbezaan jantina. Empat sudut pandangan ilmiah telah dikenal pasti untuk menjelaskan mengapa kesukaran komunikasi berlaku antara lelaki dan wanita, iaitu biologi, budaya, kuasa dan retorik. Teori pendirian digunakan untuk mengkaji respon subjek dan seterusnya membantu menjelaskan perbezaan penjelasan antara subjek lelaki dan wanita. Dengan menggunakan kaedah kualitatif, tiga kumpulan fokus yang menjadi subjek kajian ini menjawab soalan dan membincangkan sebab-sebab konflik pasangan. Hasil kajian menunjukkan bahawa lelaki dan wanita percaya bahawa sebab-sebab konflik pasangan adalah naluri biologi, percakapan dan pemahaman berbeza, mementingkan diri, penghargaan, tempoh hubungan, didikan keluarga dan keperluan yang berbeza. Penjelasan lelaki dan wanita kepada punca konflik dapat mencerminkan sudut pandangan biologikal, budaya dan retorik seperti yang dikenal pasti dalam kajian lampau. Lelaki dan wanita didapati berbeza dalam cara berkomunikasi. Kajian ini membantu pasangan berkomunikasi dengan lebih baik dan lebih memahami pasangan mereka. Implikasinya, hubungan pasangan akan menjadi sihat dan kemungkinan kes penceraian dapat dikurangkan. Masalah keluarga yang berkurangan pasti akan mengurangkan masalah sosial. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3561 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3561 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Lim, Keng Cheian
Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penjelasan lelaki dan wanita guru-guru muda cina dalam sebab-sebab konflik hubungan dalam pasangan serta mengenal pasti sama ada penjelasan-penjelasan itu mencerminkan empat sudut pandangan dalam perbezaan jantina. Empat sudut pandangan ilmiah telah dikenal pasti untuk menjelaskan mengapa kesukaran komunikasi berlaku antara lelaki dan wanita, iaitu biologi, budaya, kuasa dan retorik. Teori pendirian digunakan untuk mengkaji respon subjek dan seterusnya membantu menjelaskan perbezaan penjelasan antara subjek lelaki dan wanita. Dengan menggunakan kaedah kualitatif, tiga kumpulan fokus yang menjadi subjek kajian ini menjawab soalan dan membincangkan sebab-sebab konflik pasangan. Hasil kajian menunjukkan bahawa lelaki dan wanita percaya bahawa sebab-sebab konflik pasangan adalah naluri biologi, percakapan dan pemahaman berbeza, mementingkan diri, penghargaan, tempoh hubungan, didikan keluarga dan keperluan yang berbeza. Penjelasan lelaki dan wanita kepada punca konflik dapat mencerminkan sudut pandangan biologikal, budaya dan retorik seperti yang dikenal pasti dalam kajian lampau. Lelaki dan wanita didapati berbeza dalam cara berkomunikasi. Kajian ini membantu pasangan berkomunikasi dengan lebih baik dan lebih memahami pasangan mereka. Implikasinya, hubungan pasangan akan menjadi sihat dan kemungkinan kes penceraian dapat dikurangkan. Masalah keluarga yang berkurangan pasti akan mengurangkan masalah sosial.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Lim, Keng Cheian
author_facet Lim, Keng Cheian
author_sort Lim, Keng Cheian
title Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR)
title_short Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR)
title_full Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR)
title_fullStr Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR)
title_full_unstemmed Konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda Cina (IR)
title_sort konflik hubungan dalam pasangan guru-guru muda cina (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3561
_version_ 1747833088407240704