Kesan penggunaan model inovasi Herbarium dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) sekolah rendah (IR)

Penyelidikan ini merupakan kajian kualitatif dan kuantitatif untuk mengkaji kesan penggunaan Model Inovasi Herbarium (MIH) dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) sekolah rendah. Penyelidikan bertujuan mengenal pasti dan mengkaji kesulitan, amalan dan harapan guru IPA sekolah rendah. Di sampi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Samatowa, Usman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3664
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3664
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:36642020-02-27 Kesan penggunaan model inovasi Herbarium dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) sekolah rendah (IR) 2017 Samatowa, Usman QH Natural history Penyelidikan ini merupakan kajian kualitatif dan kuantitatif untuk mengkaji kesan penggunaan Model Inovasi Herbarium (MIH) dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) sekolah rendah. Penyelidikan bertujuan mengenal pasti dan mengkaji kesulitan, amalan dan harapan guru IPA sekolah rendah. Di samping itu, penyelidikan ini juga bertujuan menyiasat penyoalan guru, pelaksanaan amalan konstruktivis dan kesan penggunaan MIH ke atas pencapaian murid Tahun V. Pengumpulan data melibatkan empat jenis instrumen iaitu borang pemerhatian, protokol temu bual serta ujian pra dan pos. Sampel kajian untuk soal selidik terdiri daripada 40 orang guru yang dipilih secara rawak daripada 20 buah sekolah. Sementara pemerhatian terhadap penyoalan guru dan amalan konstruktivis melibatkan 20 orang guru yang melaksanakan pengajaran menggunakan MIH bagi empat sesi pengajaran di mana setiap satu sesi mengambil masa empat minggu. Hasil kajian ini mendapati guru menghadapi kesulitan dalam melaksanakan pembelajaran IPA sekolah rendah meliputi cara pengajaran yang berpusatkan guru, akses kepada bahan sumber pembelajaran, latihan profesional, kandungan kurikulum yang agak padat dan perlu disemak semula. Analisis ANCOVA yang dijalankan mendapati terdapat perbezaan signifikan (p 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3664 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3664 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QH Natural history
spellingShingle QH Natural history
Samatowa, Usman
Kesan penggunaan model inovasi Herbarium dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) sekolah rendah (IR)
description Penyelidikan ini merupakan kajian kualitatif dan kuantitatif untuk mengkaji kesan penggunaan Model Inovasi Herbarium (MIH) dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) sekolah rendah. Penyelidikan bertujuan mengenal pasti dan mengkaji kesulitan, amalan dan harapan guru IPA sekolah rendah. Di samping itu, penyelidikan ini juga bertujuan menyiasat penyoalan guru, pelaksanaan amalan konstruktivis dan kesan penggunaan MIH ke atas pencapaian murid Tahun V. Pengumpulan data melibatkan empat jenis instrumen iaitu borang pemerhatian, protokol temu bual serta ujian pra dan pos. Sampel kajian untuk soal selidik terdiri daripada 40 orang guru yang dipilih secara rawak daripada 20 buah sekolah. Sementara pemerhatian terhadap penyoalan guru dan amalan konstruktivis melibatkan 20 orang guru yang melaksanakan pengajaran menggunakan MIH bagi empat sesi pengajaran di mana setiap satu sesi mengambil masa empat minggu. Hasil kajian ini mendapati guru menghadapi kesulitan dalam melaksanakan pembelajaran IPA sekolah rendah meliputi cara pengajaran yang berpusatkan guru, akses kepada bahan sumber pembelajaran, latihan profesional, kandungan kurikulum yang agak padat dan perlu disemak semula. Analisis ANCOVA yang dijalankan mendapati terdapat perbezaan signifikan (p
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Samatowa, Usman
author_facet Samatowa, Usman
author_sort Samatowa, Usman
title Kesan penggunaan model inovasi Herbarium dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) sekolah rendah (IR)
title_short Kesan penggunaan model inovasi Herbarium dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) sekolah rendah (IR)
title_full Kesan penggunaan model inovasi Herbarium dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) sekolah rendah (IR)
title_fullStr Kesan penggunaan model inovasi Herbarium dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) sekolah rendah (IR)
title_full_unstemmed Kesan penggunaan model inovasi Herbarium dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) sekolah rendah (IR)
title_sort kesan penggunaan model inovasi herbarium dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (ipa) sekolah rendah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3664
_version_ 1747833093070258176