Keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran amali di bengkel masakan di sekolah menengah harian negeri Johor (IR)

Keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam bengkel amali masakan di Sekolah Menengah Harian di negeri Johor dikaji merujuk kepada empat faktor yang utama iaitu faktor kelengkapan, keselamatan, persekitaran dan pengajaran guru. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noridahayu Md Husain
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3681
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam bengkel amali masakan di Sekolah Menengah Harian di negeri Johor dikaji merujuk kepada empat faktor yang utama iaitu faktor kelengkapan, keselamatan, persekitaran dan pengajaran guru. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti dan menilai tahap serta hubungan faktor-faktor ini dalam mempengaruhi keberkesanan PdP di dalam bengkel masakan tersebut. Kajian dijalankan secara kajian tinjauan yang menggunakan borang soal selidik sebagai instrument yang melibatkan 279 responden yang dipilih secara rawak daripada semua pelajar tingkatan lima yang mengambil mata pelajaran Ekonomi Rumah Tangga (ERT) sebagai mata pelajaran elektif di Sekolah Menengah Harian di Negeri Johor. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dan sederhana kuat antara faktor kelengkapan (min=4.11, r=0.38, p