Pembinaan modul i-THINK ungkapan Algebra tingkatan dua (IR)

Kajian ini bertujuan membina sebuah modul latihan i-THINK Ungkapan Algebra Tingkatan Dua (Mi-T2) untuk meningkatkan pencapaian murid dalam Ungkapan Algebra II. Modul latihan Mi-T2 dibina berdasarkan Model Pembinaan Modul Sidek. Teori pembelajaran konstruktivisme, teori pembelajaran kognitif, peta pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Foo, Jing Yao
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3810
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3810
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:38102020-02-27 Pembinaan modul i-THINK ungkapan Algebra tingkatan dua (IR) 2017 Foo, Jing Yao QA Mathematics Kajian ini bertujuan membina sebuah modul latihan i-THINK Ungkapan Algebra Tingkatan Dua (Mi-T2) untuk meningkatkan pencapaian murid dalam Ungkapan Algebra II. Modul latihan Mi-T2 dibina berdasarkan Model Pembinaan Modul Sidek. Teori pembelajaran konstruktivisme, teori pembelajaran kognitif, peta pemikiran dan kemahiran berfikir aras tinggi merupakan tunjang pembinaan modul. Tahap kesahan, kebolehpercayaan dan keberkesanan modul latihan Mi-T2 turut diuji. Reka bentuk yang digunakan dalam kajian ini adalah kajian reka bentuk dan pembangunan dan kajian kuasi eksperimen. Modul ini dinilai oleh lima panel pakar untuk menentukan kesahan kandungan. Bagi menentukan kebolehpercayaan dan keberkesanan modul latihan Mi-T2, satu kajian telah dijalankan di sebuah sekolah menengah dalam daerah Kinta Utara, Perak. Dua kelas tingkatan dua dipilih melalui pensampelan rawak berkelompok. Kajian dijalankan sepanjang satu bulan dan topik yang dikaji ialah Ungkapan Algebra II. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah soal selidik keperluan modul Mi-T2, borang penilaian kesahan kandungan modul, soal selidik kebolehpercayaan modul, ujian pra dan ujian pasca. Dapatan kajian menunjukkan modul latihan Mi-T2 mempunyai skala persetujuan Cohens Kappa 0.89 dan nilai Cronbach Alpha 0.91. Perbandingan min markah bagi kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan dalam ujian pasca, tetapi peningkatan min markah bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi. Oleh itu, modul latihan Mi-T2 dapat membantu murid-murid menguasai topik Ungkapan Algebra II dengan lebih berkesan. Kesimpulannya, modul latihan Mi-T2 mempunyai kesahan kandungan dan kebolehpercayaan yang sangat tinggi dan modul ini dapat memberi kesan yang positif. Penggunaan modul latihan Mi-T2 memberikan implikasi kepada peningkatan kemahiran berfikir aras tinggi murid. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3810 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3810 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Foo, Jing Yao
Pembinaan modul i-THINK ungkapan Algebra tingkatan dua (IR)
description Kajian ini bertujuan membina sebuah modul latihan i-THINK Ungkapan Algebra Tingkatan Dua (Mi-T2) untuk meningkatkan pencapaian murid dalam Ungkapan Algebra II. Modul latihan Mi-T2 dibina berdasarkan Model Pembinaan Modul Sidek. Teori pembelajaran konstruktivisme, teori pembelajaran kognitif, peta pemikiran dan kemahiran berfikir aras tinggi merupakan tunjang pembinaan modul. Tahap kesahan, kebolehpercayaan dan keberkesanan modul latihan Mi-T2 turut diuji. Reka bentuk yang digunakan dalam kajian ini adalah kajian reka bentuk dan pembangunan dan kajian kuasi eksperimen. Modul ini dinilai oleh lima panel pakar untuk menentukan kesahan kandungan. Bagi menentukan kebolehpercayaan dan keberkesanan modul latihan Mi-T2, satu kajian telah dijalankan di sebuah sekolah menengah dalam daerah Kinta Utara, Perak. Dua kelas tingkatan dua dipilih melalui pensampelan rawak berkelompok. Kajian dijalankan sepanjang satu bulan dan topik yang dikaji ialah Ungkapan Algebra II. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah soal selidik keperluan modul Mi-T2, borang penilaian kesahan kandungan modul, soal selidik kebolehpercayaan modul, ujian pra dan ujian pasca. Dapatan kajian menunjukkan modul latihan Mi-T2 mempunyai skala persetujuan Cohens Kappa 0.89 dan nilai Cronbach Alpha 0.91. Perbandingan min markah bagi kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan dalam ujian pasca, tetapi peningkatan min markah bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi. Oleh itu, modul latihan Mi-T2 dapat membantu murid-murid menguasai topik Ungkapan Algebra II dengan lebih berkesan. Kesimpulannya, modul latihan Mi-T2 mempunyai kesahan kandungan dan kebolehpercayaan yang sangat tinggi dan modul ini dapat memberi kesan yang positif. Penggunaan modul latihan Mi-T2 memberikan implikasi kepada peningkatan kemahiran berfikir aras tinggi murid.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Foo, Jing Yao
author_facet Foo, Jing Yao
author_sort Foo, Jing Yao
title Pembinaan modul i-THINK ungkapan Algebra tingkatan dua (IR)
title_short Pembinaan modul i-THINK ungkapan Algebra tingkatan dua (IR)
title_full Pembinaan modul i-THINK ungkapan Algebra tingkatan dua (IR)
title_fullStr Pembinaan modul i-THINK ungkapan Algebra tingkatan dua (IR)
title_full_unstemmed Pembinaan modul i-THINK ungkapan Algebra tingkatan dua (IR)
title_sort pembinaan modul i-think ungkapan algebra tingkatan dua (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3810
_version_ 1747833102613348352