Pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya sekolah di sekolah rendah kebangsaan di daerah Petaling Perdana (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menyelidik pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya di Sekolah Rendah Kebangsaan di Daerah Petaling Perdana. Reka bentuk kuantitatif dengan pendekatan deskriptif secara tinjauan digunakan dalam kajian ini. Pemilihan sekolah dijalankan secara persampelan sist...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurulain Hamzah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3823
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:3823
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:38232020-02-27 Pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya sekolah di sekolah rendah kebangsaan di daerah Petaling Perdana (IR) 2018 Nurulain Hamzah LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk menyelidik pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya di Sekolah Rendah Kebangsaan di Daerah Petaling Perdana. Reka bentuk kuantitatif dengan pendekatan deskriptif secara tinjauan digunakan dalam kajian ini. Pemilihan sekolah dijalankan secara persampelan sistematik di mana 20 buah sekolah rendah kebangsaan telah dipilih di daerah Petaling Perdana, Selangor. Kaedah pensampelan rawak telah digunakan untuk memilih seramai 357 orang guru terlatih. Instrumen soal selidik yang digunakan dalam kajian ini. Analisis deskriptif dilakukan untuk menjelaskan tahap kepimpinan guru dan tahap penambahbaikan budaya sekolah, manakala ujian regresi berganda dijalankan untuk menganalisis pengaruh antara pemboleh ubah. Dapatan kajian menunjukkan tahap kepimpinan guru dan tahap penambahbaikan budaya sekolah berada pada tahap tinggi. Analisis regresi pula menunjukkan kepimpinan guru merupakan faktor peramal yang memberikan sumbangan yang signifikan (R = .539) ke atas penambahbaikan budaya sekolah. Namun, hanya dua komponen dalam kepimpinan guru merupakan faktor peramal bagi penambahbaikan budaya sekolah iaitu Pengajaran dan Pembelajaran ( = 0.246 dan p = 0.00) serta Budaya Kerjasama ( = 0.385 dan p = 0.00). Kesimpulan daripada kajian menunjukkan kepimpinan guru sememangnya mempengaruhi penambahbaikan budaya sekolah. Implikasi kajian diharap dapat memberi kesedaran kepada para guru bahawa kepimpinan guru meliputi konteks dalam dan luar sekolah serta dapat meningkatkan budaya sekolah yang positif. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3823 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3823 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nurulain Hamzah
Pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya sekolah di sekolah rendah kebangsaan di daerah Petaling Perdana (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk menyelidik pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya di Sekolah Rendah Kebangsaan di Daerah Petaling Perdana. Reka bentuk kuantitatif dengan pendekatan deskriptif secara tinjauan digunakan dalam kajian ini. Pemilihan sekolah dijalankan secara persampelan sistematik di mana 20 buah sekolah rendah kebangsaan telah dipilih di daerah Petaling Perdana, Selangor. Kaedah pensampelan rawak telah digunakan untuk memilih seramai 357 orang guru terlatih. Instrumen soal selidik yang digunakan dalam kajian ini. Analisis deskriptif dilakukan untuk menjelaskan tahap kepimpinan guru dan tahap penambahbaikan budaya sekolah, manakala ujian regresi berganda dijalankan untuk menganalisis pengaruh antara pemboleh ubah. Dapatan kajian menunjukkan tahap kepimpinan guru dan tahap penambahbaikan budaya sekolah berada pada tahap tinggi. Analisis regresi pula menunjukkan kepimpinan guru merupakan faktor peramal yang memberikan sumbangan yang signifikan (R = .539) ke atas penambahbaikan budaya sekolah. Namun, hanya dua komponen dalam kepimpinan guru merupakan faktor peramal bagi penambahbaikan budaya sekolah iaitu Pengajaran dan Pembelajaran ( = 0.246 dan p = 0.00) serta Budaya Kerjasama ( = 0.385 dan p = 0.00). Kesimpulan daripada kajian menunjukkan kepimpinan guru sememangnya mempengaruhi penambahbaikan budaya sekolah. Implikasi kajian diharap dapat memberi kesedaran kepada para guru bahawa kepimpinan guru meliputi konteks dalam dan luar sekolah serta dapat meningkatkan budaya sekolah yang positif.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nurulain Hamzah
author_facet Nurulain Hamzah
author_sort Nurulain Hamzah
title Pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya sekolah di sekolah rendah kebangsaan di daerah Petaling Perdana (IR)
title_short Pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya sekolah di sekolah rendah kebangsaan di daerah Petaling Perdana (IR)
title_full Pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya sekolah di sekolah rendah kebangsaan di daerah Petaling Perdana (IR)
title_fullStr Pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya sekolah di sekolah rendah kebangsaan di daerah Petaling Perdana (IR)
title_full_unstemmed Pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya sekolah di sekolah rendah kebangsaan di daerah Petaling Perdana (IR)
title_sort pengaruh kepimpinan guru terhadap penambahbaikan budaya sekolah di sekolah rendah kebangsaan di daerah petaling perdana (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2018
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3823
_version_ 1747833105087987712