Kesan koswer realiti maya terhadap pencapaian pelajar yang berbeza tahap kemahiran memvisualisasi ruang dan tahap kreativiti (IR)

Kajian ini bertujuan mereka bentuk, membangun dan mengkaji perbezaan kesan penggunaan koswer realiti maya dan multimedia interaktif terhadap pencapaian pelajar yang berbeza tahap kemahiran memvisualisasi ruang dan tahap kreativiti dalam pembelajaran Rumah Tradisional Melayu Terengganu. Pembinaan ked...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Saidi Yusof
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3881
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan mereka bentuk, membangun dan mengkaji perbezaan kesan penggunaan koswer realiti maya dan multimedia interaktif terhadap pencapaian pelajar yang berbeza tahap kemahiran memvisualisasi ruang dan tahap kreativiti dalam pembelajaran Rumah Tradisional Melayu Terengganu. Pembinaan kedua-dua koswer ini dilakukan dengan menggunakan Model Alessi dan Trollip. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksprimen digunakan bagi menilai kesan pembelajaran menggunakan kedua-dua koswer terhadap pencapaian pelajar. Pemilihan subjek kajian dilakukan secara pensampelan rawak mudah melibatkan 187 orang pelajar yang mengambil mata pelajaran Pendidikan Seni Visual di dua buah sekolah, daerah Hulu Terengganu. Subjek kajian terdiri daripada 80 orang pelajar kumpulan koswer realiti maya dan 107 orang pelajar kumpulan koswer multimedia interaktif. Tiga jenis instrumen yang digunakan adalah ujian pencapaian bertajuk Rumah Tradisional Melayu Terengganu, Ujian Spatial Visualisation Ability Test Instrument dan Ujian Pemikiran Kreatif Torrance dan Guilford. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferens. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pencapaian pelajar, tahap kemahiran memvisualisasi ruang dan tahap kreativiti pelajar manakala statistik inferens menggunakan Ujian ANCOVA sehala. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan pencapaian pelajar pada kedua-dua kumpulan. Kumpulan koswer realiti maya memperoleh pencapaian yang lebih tinggi dan signifikan berbanding kumpulan koswer multimedia interaktif. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat peningkatan pencapaian pelajar bagi tahap kemahiran memvisualisasi ruang tinggi dan rendah, serta tahap kreativiti tinggi dan rendah. Kumpulan koswer realiti maya memperoleh peningkatan pencapaian yang lebih tinggi dan signifikan berbanding kumpulan koswer multimedia interaktif. Kesimpulan kajian menunjukkan penggunaan koswer realiti maya telah meningkatkan pencapaian pelajar yang berbeza tahap kemahiran memviuslisasi ruang dan tahap kreativiti dalam pembelajaran Rumah Tradisional Melayu Terengganu. Implikasi kajian menunjukkan penggunaan koswer realiti maya dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual.