Model kompetensi guru pengaturcaraan berasaskan sistem pendidikan di Malaysia (IR)

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan model kompetensi guru pengaturcaraan bagi meneroka komponen dan elemen yang diperlukan dalam melahirkan guru pengaturcaraan yang kompeten. Kajian ini menggunakan kaedah Kajian Reka Bentuk dan Pembangunan (DDR) untuk membangunkan model yang terbahagi kepada tig...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Nor Masharah Husain
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2017
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=3883
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan untuk membangunkan model kompetensi guru pengaturcaraan bagi meneroka komponen dan elemen yang diperlukan dalam melahirkan guru pengaturcaraan yang kompeten. Kajian ini menggunakan kaedah Kajian Reka Bentuk dan Pembangunan (DDR) untuk membangunkan model yang terbahagi kepada tiga fasa. Fasa pertama melibatkan analisis keperluan menggunakan soal selidik berbentuk semi struktur yang diedarkan kepada 45 orang guru yang mengajar bidang pengaturcaraan bagi meninjau keperluan dalam membangunkan model kompetensi guru. Fasa kedua pula melibatkan proses reka bentuk dan pembangunan model kompetensi yang melibatkan 29 orang pakar secara keseluruhan bagi proses pembinaan dan pengesahan komponen dan elemen model. Fasa ini juga meliputi proses pembangunan model pula menggunakan kaedah Fuzzy Delphi (FDM) bagi mendapatkan kesepakatan terhadap komponen dan elemen kompetensi yang dipersetujui panel pakar. Fasa terakhir adalah penilaian model yang menggunakan kaedah kuantitatif melibatkan 312 orang guru yang mengajar bidang pengaturcaraan di sekolah menengah seluruh Malaysia. Dapatan fasa pertama mendapati wujud keperluan dalam membangunkan model kompetensi guru pengaturcaraan. Dapatan fasa kedua mengemukakan 49 elemen dari tujuh komponen kompetensi utama yang meliputi kompetensi pengetahuan kandungan, pedagogi, penyelesaian masalah, kemahiran komunikasi, sikap dan kepercayaan, motivasi dan integrasi dengan bidang lain. Hasil dapatan fasa ketiga menunjukkan hubungan signifikan yang positif dalam setiap komponen model terhadap tahap kompetensi guru. Keseluruhan dapatan bagi kajian pembangunan model kompetensi ini memberi implikasi yang positif dan berupaya menjadi panduan kepada guru dalam mengenal pasti apakah aspek dan faktor yang harus ditekankan untuk menjadi seorang guru pengaturcaraan yang kompeten.