Hubungan antara pemahaman guru dengan sikap murid di SK Sungai Haji Dorani, Sabak Bernam: satu kajian kes (IR)

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara pemahaman guru terhadap program Super VAKS dengan sikap murid. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan bertujuan melibatkan 32 orang guru di Sekolah Kebangsaan Sungai Haji Dorani bagi daerah Sabak Bemam. Pendekatan kuantitatif berbent...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norliza@Noriza Ahbar@Akhbar
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4681
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4681
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:46812020-02-27 Hubungan antara pemahaman guru dengan sikap murid di SK Sungai Haji Dorani, Sabak Bernam: satu kajian kes (IR) 2017 Norliza@Noriza Ahbar@Akhbar LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara pemahaman guru terhadap program Super VAKS dengan sikap murid. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan bertujuan melibatkan 32 orang guru di Sekolah Kebangsaan Sungai Haji Dorani bagi daerah Sabak Bemam. Pendekatan kuantitatif berbentuk kajian tinjauan digunakan bagi kajian ini. lnstrumen soal selidik yang mengandungi item demografi, kefahaman guru dan sikap murid digunakan. Dalam kajian ini data dianalisis menggunakan statistik deskriptif yang menjelaskan tahap kefahaman guru dan korelasi Pearson untuk menentukan hubungan di antara pemboleh ubah. Hasil kajian mendapati purata min bagi kefahaman guru berada pada tahap tinggi dan ini menunjukkan bahawa majoriti guru faham tentang pelaksanaan program Super YAKS. Hubungan antara pemahaman guru terhadap program Super VAKS dengan sikap murid didapati berada pada tahap lemah dan negatif tetapi signifikan. Kesimpulannya, program Super VAKS boleh dijadikan amalan terbaik sekolah biarpun lokasi sekolah terletak di luar bandar kerana murid-murid menunjukkan perubahan sikap yang positif selepas program dilaksanakan. Kajian ini mencadangkan Program Super VAKS boleh diperluaskan ke sekolah-sekolah lain di Malaysia. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4681 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4681 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Norliza@Noriza Ahbar@Akhbar
Hubungan antara pemahaman guru dengan sikap murid di SK Sungai Haji Dorani, Sabak Bernam: satu kajian kes (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara pemahaman guru terhadap program Super VAKS dengan sikap murid. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan bertujuan melibatkan 32 orang guru di Sekolah Kebangsaan Sungai Haji Dorani bagi daerah Sabak Bemam. Pendekatan kuantitatif berbentuk kajian tinjauan digunakan bagi kajian ini. lnstrumen soal selidik yang mengandungi item demografi, kefahaman guru dan sikap murid digunakan. Dalam kajian ini data dianalisis menggunakan statistik deskriptif yang menjelaskan tahap kefahaman guru dan korelasi Pearson untuk menentukan hubungan di antara pemboleh ubah. Hasil kajian mendapati purata min bagi kefahaman guru berada pada tahap tinggi dan ini menunjukkan bahawa majoriti guru faham tentang pelaksanaan program Super YAKS. Hubungan antara pemahaman guru terhadap program Super VAKS dengan sikap murid didapati berada pada tahap lemah dan negatif tetapi signifikan. Kesimpulannya, program Super VAKS boleh dijadikan amalan terbaik sekolah biarpun lokasi sekolah terletak di luar bandar kerana murid-murid menunjukkan perubahan sikap yang positif selepas program dilaksanakan. Kajian ini mencadangkan Program Super VAKS boleh diperluaskan ke sekolah-sekolah lain di Malaysia.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Norliza@Noriza Ahbar@Akhbar
author_facet Norliza@Noriza Ahbar@Akhbar
author_sort Norliza@Noriza Ahbar@Akhbar
title Hubungan antara pemahaman guru dengan sikap murid di SK Sungai Haji Dorani, Sabak Bernam: satu kajian kes (IR)
title_short Hubungan antara pemahaman guru dengan sikap murid di SK Sungai Haji Dorani, Sabak Bernam: satu kajian kes (IR)
title_full Hubungan antara pemahaman guru dengan sikap murid di SK Sungai Haji Dorani, Sabak Bernam: satu kajian kes (IR)
title_fullStr Hubungan antara pemahaman guru dengan sikap murid di SK Sungai Haji Dorani, Sabak Bernam: satu kajian kes (IR)
title_full_unstemmed Hubungan antara pemahaman guru dengan sikap murid di SK Sungai Haji Dorani, Sabak Bernam: satu kajian kes (IR)
title_sort hubungan antara pemahaman guru dengan sikap murid di sk sungai haji dorani, sabak bernam: satu kajian kes (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4681
_version_ 1747833131549851648