Amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah (IR)

Kajian ini bertujuan meneliti amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk Hermeneutik telah digunakan dalam kajian ini. Instrumen kajian terdiri daripada soal selidik berbentuk soalan terbuka, pemerhatian, temu bual dan ana...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rusini Kamaluddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4695
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4695
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:46952020-02-27 Amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah (IR) 2017 Rusini Kamaluddin LC Special aspects of education Kajian ini bertujuan meneliti amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk Hermeneutik telah digunakan dalam kajian ini. Instrumen kajian terdiri daripada soal selidik berbentuk soalan terbuka, pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Responden ialah 30 orang guru prasekolah yang menjawab soal selidik dan lima orang yang terlibat dalam pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Data dianalisis menggunakan Kaedah Hermeneutik yang berbentuk interpretasi teks. Dapatan kajian menunjukkan guru menumpukan lima daripada 16 nilai murni yang terdapat dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK), iaitu hormat-menghormati, berterima kasih, kejujuran, berdisiplin dan baik hati. Kajian juga mendapati tujuan utama nilai murni diterapkan ialah untuk membentuk peribadi yang baik, memupuk semangat yang positif, membentuk jati diri, mewujudkan insan yang seimbang dan mengamalkan nilai murni dalam kehidupan seharian. Aktiviti rutin harian merupakan cara utama guru menerapkan nilai murni. Guru menghadapi masalah untuk menerapkan nilai murni disebabkan wujudnya perbezaan latar belakang keluarga dalam kalangan murid prasekolah. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan guru kurang menerapkan nilai murni secara langsung dan tidak berfokus melalui kandungan pengajaran dan pembelajaran. Implikasinya, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) seharusnya menambahbaik pelaksanaan KSPK dengan mengutamakan penerapan nilai murni secara menyeluruh melalui seminar, kursus dan bengkel bagi memastikan guru menerapkan nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di prasekolah. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4695 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4695 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Rusini Kamaluddin
Amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah (IR)
description Kajian ini bertujuan meneliti amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk Hermeneutik telah digunakan dalam kajian ini. Instrumen kajian terdiri daripada soal selidik berbentuk soalan terbuka, pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Responden ialah 30 orang guru prasekolah yang menjawab soal selidik dan lima orang yang terlibat dalam pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Data dianalisis menggunakan Kaedah Hermeneutik yang berbentuk interpretasi teks. Dapatan kajian menunjukkan guru menumpukan lima daripada 16 nilai murni yang terdapat dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK), iaitu hormat-menghormati, berterima kasih, kejujuran, berdisiplin dan baik hati. Kajian juga mendapati tujuan utama nilai murni diterapkan ialah untuk membentuk peribadi yang baik, memupuk semangat yang positif, membentuk jati diri, mewujudkan insan yang seimbang dan mengamalkan nilai murni dalam kehidupan seharian. Aktiviti rutin harian merupakan cara utama guru menerapkan nilai murni. Guru menghadapi masalah untuk menerapkan nilai murni disebabkan wujudnya perbezaan latar belakang keluarga dalam kalangan murid prasekolah. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan guru kurang menerapkan nilai murni secara langsung dan tidak berfokus melalui kandungan pengajaran dan pembelajaran. Implikasinya, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) seharusnya menambahbaik pelaksanaan KSPK dengan mengutamakan penerapan nilai murni secara menyeluruh melalui seminar, kursus dan bengkel bagi memastikan guru menerapkan nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di prasekolah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Rusini Kamaluddin
author_facet Rusini Kamaluddin
author_sort Rusini Kamaluddin
title Amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah (IR)
title_short Amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah (IR)
title_full Amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah (IR)
title_fullStr Amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah (IR)
title_full_unstemmed Amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah (IR)
title_sort amalan penerapan nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru prasekolah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4695
_version_ 1747833134973452288