Pembinaan dan validasi Instrumen Perkembangan Sosioemosi Kanak-Kanak Prasekolah menggunakan model pengukuran Rasch (IR)

Kajian ini bertujuan untuk membina dan menentusahkan Instrumen Perkembangan Sosioemosi Kanak-kanak Prasekolah (IPSP) untuk mengukur perkembangan sosioemosi kanak-kanak berusia lima hingga enam tahun. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif berbentuk tinjauan dengan skala likert empat mata. Respond...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Sahardi Ismail
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4721
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk membina dan menentusahkan Instrumen Perkembangan Sosioemosi Kanak-kanak Prasekolah (IPSP) untuk mengukur perkembangan sosioemosi kanak-kanak berusia lima hingga enam tahun. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif berbentuk tinjauan dengan skala likert empat mata. Responden terdiri daripada 710 orang guru dan 1250 kanak-kanak prasekolah di bawah kelolaan Kementerian Pendidikan Malaysia, KEMAS, serta Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional. Draf awal instrumen yang dibangunkan mempunyai 53 item yang dibina berdasarkan model Miller daripada tiga konstruk iaitu mengurus emosi, membina emosi positif, dan membina hubungan sosial. IPSP menggunakan Model Pengukuran Rasch melalui Principal Component Analysis (PCA) dan kesepadanan item seperti MNSQ dan polariti item (PTMEA). Hanya 32 item dikekalkan dalam draf akhir IPSP berdasarkan nilai PCA dan kesepadanan item. Keputusan PCA menunjukkan sebanyak 57.7% dengan varians dapatkan dijelaskan oleh item-item dalam IPSP dan 5.9% varians tidak dapat dijelaskan oleh kontras pertama. Dari sudut polariti item, setiap item menyumbang kepada pengukuran tersebut antara 0.59 hingga 0.75. Kebolehpercayaan individu bagi instrumen ini ialah 0.95 dengan pengasingan 4.43, manakala kebolehpercayaan item ialah 0.99 dengan nilai pengasingan 9.18, menunjukkan kecukupan sampel dan item. Kesimpulannya, IPSP menunjukkan bukti-bukti kesahan dan kebolehpercayaan yang baik melalui analisis Rasch. Responden juga mempunyai persepsi yang positif terhadap kebolehgunaan (88% guru) dan kebolehtadbiran (89.4% guru) instrumen ini. Implikasinya, IPSP mempunyai potensi untuk digunakan di prasekolah di Malaysia. Pembinaan IPSP ini menambah koleksi instrumen perkembangan murid prasekolah sedia ada, di samping memperluaskan penggunaan Model Pengukuran Rasch ke peringkat prasekolah di Malaysia.