Tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan teori pilihan di lima buah sekolah di daerah Kota Kinabalu Sabah (IR)

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengukur tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan Teori Pilihan (Choice Theory). Kajian ini melibatkan dua fasa iaitu mengukur profil dan tahap tingkah laku agresif pelajar. Di samping itu, kajian ini juga meneroka dan memahami tingkah laku agresif pelajar b...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Assyaadah Yaacob
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4746
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4746
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:47462020-02-27 Tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan teori pilihan di lima buah sekolah di daerah Kota Kinabalu Sabah (IR) 2017 Assyaadah Yaacob LB Theory and practice of education Kajian ini adalah bertujuan untuk mengukur tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan Teori Pilihan (Choice Theory). Kajian ini melibatkan dua fasa iaitu mengukur profil dan tahap tingkah laku agresif pelajar. Di samping itu, kajian ini juga meneroka dan memahami tingkah laku agresif pelajar berdasarkan kepada aspek keperluan asas dan tingkah laku keseluruhan dalam Teori Pilihan. Reka bentuk kajian menggunakan kaedah gabungan iaitu sequential explanatory design yang melibatkan gabungan dua fasa iaitu fasa pertama kuantitatif dan fasa kedua kualitatif. Data dikumpul bagi kedua-dua fasa di mana fasa pertama menggunakan kaedah soal selidik iaitu The Aggression Questionnaire dan fasa kedua melibatkan kaedah temu bual dan analisis dokumen. Dalam fasa pertama, persampelan rawak mudah dijalankan dalam kalangan 571 orang responden dari lima buah sekolah daerah Kota Kinabalu dan menggunakan analisis deskriptif manakala dalam fasa kedua, empat orang peserta kajian dipilih menggunakan pensampelan bertujuan dan di analisis berdasarkan analisis tema. Hasil dapatan menunjukkan bahawa tahap agresif responden adalah rendah dan tingkah laku pelajar yang agresif adalah disebabkan oleh empat keperluan asas dominan iaitu kasih sayang, keseronokan, kebebasan dan kuasa. Dalam konteks ilmu kaunseling, hasil dapatan kajian ini memberi panduan dan rujukan kepada kaunselor untuk memahami keinginan pelajar agresif berdasarkan Teori Pilihan. Selain itu, dengan adanya kajian ini, ia dapat memberi kesedaran dan maklumat kepada pihak sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia, guru-guru khususnya kaunselor sekolah dan ibu bapa tentang penyebab berlakunya tingkah laku agresif dalam kalangan pelajar sekolah. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4746 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4746 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Assyaadah Yaacob
Tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan teori pilihan di lima buah sekolah di daerah Kota Kinabalu Sabah (IR)
description Kajian ini adalah bertujuan untuk mengukur tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan Teori Pilihan (Choice Theory). Kajian ini melibatkan dua fasa iaitu mengukur profil dan tahap tingkah laku agresif pelajar. Di samping itu, kajian ini juga meneroka dan memahami tingkah laku agresif pelajar berdasarkan kepada aspek keperluan asas dan tingkah laku keseluruhan dalam Teori Pilihan. Reka bentuk kajian menggunakan kaedah gabungan iaitu sequential explanatory design yang melibatkan gabungan dua fasa iaitu fasa pertama kuantitatif dan fasa kedua kualitatif. Data dikumpul bagi kedua-dua fasa di mana fasa pertama menggunakan kaedah soal selidik iaitu The Aggression Questionnaire dan fasa kedua melibatkan kaedah temu bual dan analisis dokumen. Dalam fasa pertama, persampelan rawak mudah dijalankan dalam kalangan 571 orang responden dari lima buah sekolah daerah Kota Kinabalu dan menggunakan analisis deskriptif manakala dalam fasa kedua, empat orang peserta kajian dipilih menggunakan pensampelan bertujuan dan di analisis berdasarkan analisis tema. Hasil dapatan menunjukkan bahawa tahap agresif responden adalah rendah dan tingkah laku pelajar yang agresif adalah disebabkan oleh empat keperluan asas dominan iaitu kasih sayang, keseronokan, kebebasan dan kuasa. Dalam konteks ilmu kaunseling, hasil dapatan kajian ini memberi panduan dan rujukan kepada kaunselor untuk memahami keinginan pelajar agresif berdasarkan Teori Pilihan. Selain itu, dengan adanya kajian ini, ia dapat memberi kesedaran dan maklumat kepada pihak sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia, guru-guru khususnya kaunselor sekolah dan ibu bapa tentang penyebab berlakunya tingkah laku agresif dalam kalangan pelajar sekolah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Assyaadah Yaacob
author_facet Assyaadah Yaacob
author_sort Assyaadah Yaacob
title Tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan teori pilihan di lima buah sekolah di daerah Kota Kinabalu Sabah (IR)
title_short Tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan teori pilihan di lima buah sekolah di daerah Kota Kinabalu Sabah (IR)
title_full Tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan teori pilihan di lima buah sekolah di daerah Kota Kinabalu Sabah (IR)
title_fullStr Tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan teori pilihan di lima buah sekolah di daerah Kota Kinabalu Sabah (IR)
title_full_unstemmed Tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan teori pilihan di lima buah sekolah di daerah Kota Kinabalu Sabah (IR)
title_sort tingkah laku agresif pelajar sekolah berdasarkan teori pilihan di lima buah sekolah di daerah kota kinabalu sabah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4746
_version_ 1747833143634690048