Pembangunan item bidang perkaitan, analisis proses kognitif dan strategi dalam menyelesaikan masalah matematik berdasarkan model taksonomi pemprosesan maklumat (IR)

Kajian ini bertujuan membangunkan lima item bidang Perkaitan bagi memenuhi lima tahap hierarki Model Taksonomi Pemprosesan Maklumat (TPM). Seterusnya, kajian ini juga bertujuan menganalisis proses kognitif menggunakan item yang dibina dan mengenal pasti strategi murid dalam menyelesaikan masalah mat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Teng, Kai Wen
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4747
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:4747
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:47472020-02-27 Pembangunan item bidang perkaitan, analisis proses kognitif dan strategi dalam menyelesaikan masalah matematik berdasarkan model taksonomi pemprosesan maklumat (IR) 2018 Teng, Kai Wen QA Mathematics Kajian ini bertujuan membangunkan lima item bidang Perkaitan bagi memenuhi lima tahap hierarki Model Taksonomi Pemprosesan Maklumat (TPM). Seterusnya, kajian ini juga bertujuan menganalisis proses kognitif menggunakan item yang dibina dan mengenal pasti strategi murid dalam menyelesaikan masalah matematik. Lima item yang dibina disahkan oleh dua orang pakar serta ditentukan kebolehpercayaannya. Reka bentuk tinjauan menggabungkan kaedah ujian bertulis dan temu bual separa berstruktur digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian fasa kedua melibatkan sembilan orang murid tingkatan empat dari sebuah sekolah menengah di Daerah Seremban dipilih secara teknik persampelan bertujuan dan dikategorikan kepada murid berpencapaian cemerlang, sederhana dan lemah. Dua instrumen digunakan dalam kajian ini iaitu Ujian Penyelesaian Masalah dan Protokol Temu Bual Separa Berstruktur. Kesahan pakar dinilai daripada nilai indek persetujuan Cohen Kappa dan penentuan kebolehpercayaan menggunakan nilai indeks diskriminasi dan kesukaran. Manakala, data temu bual pula dianalisis secara analisis kandungan. Kajian ini berjaya membina lima item bidang Perkaitan dengan indeks persetujuan Cohen Kappa ialah 0.8 serta indeks diskriminasi dan kesukaran yang sesuai mengikut tahap hierarki TPM. Dapatan kajian juga menunjukkan murid berpencapaian cemerlang dapat mempamerkan proses kognitif dengan lengkap dan sempurna pada setiap tahap hierarki TPM. Manakala murid berpencapaian sederhana dan lemah menghadapi masalah untuk mencungkil maklumat di memori jangka panjang, terutamanya bagi mengaktifkan sistem pengeluar maklumat sekunder yang diperlukan dalam tahap hierarki empat dan lima. Selain itu, terdapat enam strategi yang digunakan oleh murid pelbagai pencapaian bagi menyelesaikan masalah matematik iaitu strategi melukis gambar rajah, aritmetik, algebra, unitari atau kadaran, formula dan penggantian atau pemansuhan. Kesimpulannya, lima item Perkaitan memenuhi lima tahap hierarki TPM serta dapat digunakan untuk mempamerkan proses kognitif pelbagai tahap pencapaian murid. Implikasinya, pembinaan item dalam soalan penyelesaian masalah matematik perlu menitikberatkan tahap dan ciri-ciri hieraki TPM supaya pentaksiran dalam proses pengajaran dan pembelajaran lebih efisien. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4747 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4747 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Teng, Kai Wen
Pembangunan item bidang perkaitan, analisis proses kognitif dan strategi dalam menyelesaikan masalah matematik berdasarkan model taksonomi pemprosesan maklumat (IR)
description Kajian ini bertujuan membangunkan lima item bidang Perkaitan bagi memenuhi lima tahap hierarki Model Taksonomi Pemprosesan Maklumat (TPM). Seterusnya, kajian ini juga bertujuan menganalisis proses kognitif menggunakan item yang dibina dan mengenal pasti strategi murid dalam menyelesaikan masalah matematik. Lima item yang dibina disahkan oleh dua orang pakar serta ditentukan kebolehpercayaannya. Reka bentuk tinjauan menggabungkan kaedah ujian bertulis dan temu bual separa berstruktur digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian fasa kedua melibatkan sembilan orang murid tingkatan empat dari sebuah sekolah menengah di Daerah Seremban dipilih secara teknik persampelan bertujuan dan dikategorikan kepada murid berpencapaian cemerlang, sederhana dan lemah. Dua instrumen digunakan dalam kajian ini iaitu Ujian Penyelesaian Masalah dan Protokol Temu Bual Separa Berstruktur. Kesahan pakar dinilai daripada nilai indek persetujuan Cohen Kappa dan penentuan kebolehpercayaan menggunakan nilai indeks diskriminasi dan kesukaran. Manakala, data temu bual pula dianalisis secara analisis kandungan. Kajian ini berjaya membina lima item bidang Perkaitan dengan indeks persetujuan Cohen Kappa ialah 0.8 serta indeks diskriminasi dan kesukaran yang sesuai mengikut tahap hierarki TPM. Dapatan kajian juga menunjukkan murid berpencapaian cemerlang dapat mempamerkan proses kognitif dengan lengkap dan sempurna pada setiap tahap hierarki TPM. Manakala murid berpencapaian sederhana dan lemah menghadapi masalah untuk mencungkil maklumat di memori jangka panjang, terutamanya bagi mengaktifkan sistem pengeluar maklumat sekunder yang diperlukan dalam tahap hierarki empat dan lima. Selain itu, terdapat enam strategi yang digunakan oleh murid pelbagai pencapaian bagi menyelesaikan masalah matematik iaitu strategi melukis gambar rajah, aritmetik, algebra, unitari atau kadaran, formula dan penggantian atau pemansuhan. Kesimpulannya, lima item Perkaitan memenuhi lima tahap hierarki TPM serta dapat digunakan untuk mempamerkan proses kognitif pelbagai tahap pencapaian murid. Implikasinya, pembinaan item dalam soalan penyelesaian masalah matematik perlu menitikberatkan tahap dan ciri-ciri hieraki TPM supaya pentaksiran dalam proses pengajaran dan pembelajaran lebih efisien.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Teng, Kai Wen
author_facet Teng, Kai Wen
author_sort Teng, Kai Wen
title Pembangunan item bidang perkaitan, analisis proses kognitif dan strategi dalam menyelesaikan masalah matematik berdasarkan model taksonomi pemprosesan maklumat (IR)
title_short Pembangunan item bidang perkaitan, analisis proses kognitif dan strategi dalam menyelesaikan masalah matematik berdasarkan model taksonomi pemprosesan maklumat (IR)
title_full Pembangunan item bidang perkaitan, analisis proses kognitif dan strategi dalam menyelesaikan masalah matematik berdasarkan model taksonomi pemprosesan maklumat (IR)
title_fullStr Pembangunan item bidang perkaitan, analisis proses kognitif dan strategi dalam menyelesaikan masalah matematik berdasarkan model taksonomi pemprosesan maklumat (IR)
title_full_unstemmed Pembangunan item bidang perkaitan, analisis proses kognitif dan strategi dalam menyelesaikan masalah matematik berdasarkan model taksonomi pemprosesan maklumat (IR)
title_sort pembangunan item bidang perkaitan, analisis proses kognitif dan strategi dalam menyelesaikan masalah matematik berdasarkan model taksonomi pemprosesan maklumat (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2018
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4747
_version_ 1747833143874813952