Hubungan di antara konsep kendiri dan sokongan ibu bapa dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar kolej vokasional

Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara konsep diri dansokongan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar Kolej Vokasional Slim River. Sebelum itu,kajian itu juga mengkaji prestasi akademik mereka yang berasaskan jantina dan Status Sosioekonomi(SSE) mereka. Hasil analis...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Khairunnisa Kamarulzaman
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2019
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4872
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara konsep diri dansokongan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar Kolej Vokasional Slim River. Sebelum itu,kajian itu juga mengkaji prestasi akademik mereka yang berasaskan jantina dan Status Sosioekonomi(SSE) mereka. Hasil analisis Independent t-test menunjukkan tidak terdapat perbezaan yangsignifikan antara prestasi akademik lelaki (M = 3.243, SP = 0.92) dan perempuan (M = 3.240, SP =1.16) pada t = 0.190, p = 0.05). Analisis juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikanantara prestasi akademik bagi kumpulan SSE tinggi, SSE sederhana dan SSE rendah yang ditentukanmelalui ujian ANOVA (F (2,88) = 12.088, p = 0.05). Sementara itu, keputusan analisis korelasiPearson Moment menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara prestasi akademik pelajardengan konsep diri (r = 0.960) dan sokongan ibu bapa (r = 0.901). Sebagai kesimpulan, konsep diridan sokongan ibu bapa merupakan faktor yang menentukan prestasi akademik pelajar Vokasional dan inimemberikan implikasi penting kepada pelbagai pihak untuk merangka programyang berkaitan dengan perkara tersebut.