Amalan kepimpinan guru besar sekolah rendah akreditasi C di daerah Paser Indonesia

Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan mendalami tentang amalan kepimpinan gurubesar sekolah rendah akreditasi C di daerah Paser, Indonesia. Kajian kualitatif inimenggunakan reka bentuk kajian kes. Pemilihan responden dijalankan secarapersampelan bertujuan melibatkan tiga orang guru besar sekolah r...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Muhammad Rusydi
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2019
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4884
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan mendalami tentang amalan kepimpinan gurubesar sekolah rendah akreditasi C di daerah Paser, Indonesia. Kajian kualitatif inimenggunakan reka bentuk kajian kes. Pemilihan responden dijalankan secarapersampelan bertujuan melibatkan tiga orang guru besar sekolah rendah di daerahPaser, Indonesia. Instrumen yang digunakan bagi mengumpul data ialah temu bual,pemerhatian, dan analisis dokumen. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga gurubesar sebagai pemimpin sekolah dikesan mengamalkan sebahagian ciri-ciri yang telahdisarankan oleh teori kepimpinan instruksional dan strategi kepimpinan. Elemenelemenyang diamalkan oleh guru besar adalah merancang matlamat sekolah,menyebar matlamat sekolah, merancang pengurusan program pengajaran, menyeliadan menilai program pengajaran, memantau kemajuan murid, menilai pengurusanprogram pengajaran, merancang iklim sekolah yang positif, mengawal waktupengajaran, menggalakkan pembangunan profesional, mengekalkan ketampakan,menekankan kecemerlangan akademik, menyediakan insentif kepada murid, danmenilai iklim sekolah. Walau bagaimanapun pengkaji juga mendapati guru besarsekolah kajian tidak menjalankan amalan beberapa elemen iaitu penilaian matlamatsekolah, menyelaras kurikulum dan menyediakan insentif kepada guru. Guru besarjuga menghadapi pelbagai cabaran dalam melaksanakan amalan kepimpinan, masalahyang dihadapi antaranya berkaitan dengan permasalahan murid, guru, ibu bapa, sertakemudahan infrastruktur. Implikasi kajian ini mencadangkan ciri-ciri yangditunjukkan oleh ketiga-tiga guru besar di sekolah kajian boleh dijadikan rujukan olehpemimpin sekolah lain di Indonesia. Selain itu implikasi kajian juga mencadangkankementerian pendidikan untuk mengambil inisiatif berkenaan masalah yang dihadapiguru besar.