Hubungan antara amalan pengajaran guru dan sikap pelajar dengan pencapaian Ekonomi Asas di Sekolah Menengah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Pulau Pinang

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan amalan pengajaran guru mengikut persepsipelajar dan sikap pelajar terhadap pencapaian Ekonomi Asas di antara Sekolah MenengahKebangsaan (SMK) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJK) di Pulau Pinang. Persampelankajian terdiri daripada 125 pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sashi Kala Krishnan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2010
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5286
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:5286
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HB Economic Theory
spellingShingle HB Economic Theory
Sashi Kala Krishnan
Hubungan antara amalan pengajaran guru dan sikap pelajar dengan pencapaian Ekonomi Asas di Sekolah Menengah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Pulau Pinang
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan amalan pengajaran guru mengikut persepsipelajar dan sikap pelajar terhadap pencapaian Ekonomi Asas di antara Sekolah MenengahKebangsaan (SMK) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJK) di Pulau Pinang. Persampelankajian terdiri daripada 125 pelajar Tingkatan 5 daripada empat buah sekolah SMK dan 125 pelajarTingkatan 5 daripada tiga buah sekolah SMJK di Pulau Pinang. Kajian menggunakan kaedah tinjauandan data diperoleh dengan menggunakan soal selidik. Instrumen yang digunakan dalam soalselidik kajian ini mengandungi dua bahagian iaitu amalan pengajaran guru mengikut persepsi pelajar yang dibangunkan berdasarkan instrumen soal selidik Wan Mohd RaniAbdullah, (1989) dengan nilai alpha Cronbach 0.875 dan sikap pelajar terhadap Ekonomi Asas yangdibangunkan berdasarkan instrumen soal selidik Soper dan Walstad (1983) dengan nilai alphaCronbach 0.866. Data kuantitatif dianalisis menggunakan perisian SPSS dan bagi mengujihipotesis kajian, ujian-t dan analisis korelasi Pearson digunakan. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan di antara SMK dan SMJK dalam amalanpengajaran guru dan sikap pelajar terhadap Ekonomi Asas. Ujian korelasi menunjukkan terdapathubungan yang signifikan di SMK bagi amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar dalamEkonomi Asas manakala di SMJK tidak terdapat hubungan yang signifikan. Begitu juga dengansikap pelajar terhadap Ekonomi Asas dan pencapaian pelajar yang menunjukkan hubungan yangsignifikan di SMK manakala di SMJK tidak menunjukkan hubungan yang signifikan. Oleh itu bolehdirumuskan bahawa amalan pengajaran guru dan sikap pelajar terhadap Ekonomi Asas tidakmempengaruhi perbezaan keputusan pencapaian pelajar Tingkatan 5 dalam Ekonomi Asas di SMKdan SMJK di Pulau Pinang.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Sashi Kala Krishnan
author_facet Sashi Kala Krishnan
author_sort Sashi Kala Krishnan
title Hubungan antara amalan pengajaran guru dan sikap pelajar dengan pencapaian Ekonomi Asas di Sekolah Menengah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Pulau Pinang
title_short Hubungan antara amalan pengajaran guru dan sikap pelajar dengan pencapaian Ekonomi Asas di Sekolah Menengah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Pulau Pinang
title_full Hubungan antara amalan pengajaran guru dan sikap pelajar dengan pencapaian Ekonomi Asas di Sekolah Menengah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Pulau Pinang
title_fullStr Hubungan antara amalan pengajaran guru dan sikap pelajar dengan pencapaian Ekonomi Asas di Sekolah Menengah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Pulau Pinang
title_full_unstemmed Hubungan antara amalan pengajaran guru dan sikap pelajar dengan pencapaian Ekonomi Asas di Sekolah Menengah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Pulau Pinang
title_sort hubungan antara amalan pengajaran guru dan sikap pelajar dengan pencapaian ekonomi asas di sekolah menengah kebangsaan dan sekolah menengah jenis kebangsaan cina pulau pinang
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2010
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5286
_version_ 1747833176120623104
spelling oai:ir.upsi.edu.my:52862020-10-08 Hubungan antara amalan pengajaran guru dan sikap pelajar dengan pencapaian Ekonomi Asas di Sekolah Menengah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Pulau Pinang 2010 Sashi Kala Krishnan HB Economic Theory Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan amalan pengajaran guru mengikut persepsipelajar dan sikap pelajar terhadap pencapaian Ekonomi Asas di antara Sekolah MenengahKebangsaan (SMK) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJK) di Pulau Pinang. Persampelankajian terdiri daripada 125 pelajar Tingkatan 5 daripada empat buah sekolah SMK dan 125 pelajarTingkatan 5 daripada tiga buah sekolah SMJK di Pulau Pinang. Kajian menggunakan kaedah tinjauandan data diperoleh dengan menggunakan soal selidik. Instrumen yang digunakan dalam soalselidik kajian ini mengandungi dua bahagian iaitu amalan pengajaran guru mengikut persepsi pelajar yang dibangunkan berdasarkan instrumen soal selidik Wan Mohd RaniAbdullah, (1989) dengan nilai alpha Cronbach 0.875 dan sikap pelajar terhadap Ekonomi Asas yangdibangunkan berdasarkan instrumen soal selidik Soper dan Walstad (1983) dengan nilai alphaCronbach 0.866. Data kuantitatif dianalisis menggunakan perisian SPSS dan bagi mengujihipotesis kajian, ujian-t dan analisis korelasi Pearson digunakan. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan di antara SMK dan SMJK dalam amalanpengajaran guru dan sikap pelajar terhadap Ekonomi Asas. Ujian korelasi menunjukkan terdapathubungan yang signifikan di SMK bagi amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar dalamEkonomi Asas manakala di SMJK tidak terdapat hubungan yang signifikan. Begitu juga dengansikap pelajar terhadap Ekonomi Asas dan pencapaian pelajar yang menunjukkan hubungan yangsignifikan di SMK manakala di SMJK tidak menunjukkan hubungan yang signifikan. Oleh itu bolehdirumuskan bahawa amalan pengajaran guru dan sikap pelajar terhadap Ekonomi Asas tidakmempengaruhi perbezaan keputusan pencapaian pelajar Tingkatan 5 dalam Ekonomi Asas di SMKdan SMJK di Pulau Pinang. 2010 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5286 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5286 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi Abu Bakar Nordin. (1991). Kesan pencapaian akademik kepada sikap terhadap pelajaran. JurnalPsikologi Malaysia, 7, 41-60.Anderson, C.A. (1971). Methodology of comparative education. New York: Holt, Rinehart and WinstonInc.Arippin bin Yuddin. (2008). Perbandingan keputusan ujian pencapaian sekolah rendah dan sikappengajaran guru antara Seko/ah Kebangsaan dengan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina: Kajian Kes diTawau,Sabah. Tesis Ph.D. Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.Baharuddin Jabar. (1999). Sikap pelajar aliran sains Tingkatan 4 terhadap mata pelajaran sejarah.Tesis Sarjana. Universiti Malaya.Bar Council. (2010). Data Perangkaan Pendidikan 2005-2008. Utusan Malaysia,3 November,2009. Dimuatturun daripada http://www.malaysianbar.org.my pada 22 January, 2010.Becker, W., & Watts, M. (2001). Teaching method in US undergraduates economic courses. Journal ofEconomic Education, 32(3), 269-280.Bereday, G.Z.F. (1964). Comparative method in education. New York: Holt, Rinehart and Winston Inc.Bergstrom, T.C. and Miller, J.H. (2000). Experiments with Economic Principles, Microeconomics, 2ndEdition. New York: McGraw Hill.Borg, M.O. and Shapiro, S.L. (1996). Personality type and student performance in principles ofEconomics. Journal of Economic Education, 27(2), 3-25.Chee, Kim Mang.(1997). A survey of students' attitudes towards economics among Malaysian studentsaged 15 to 16. M.Sc. in Economics Dissertation University of Exeter, United Kingdom.Chee, Kim Mang. (2003). Pendekatan pembelajaran sikap dan literasi ekonomi di kalangan mahasiswauniversiti. Tesis Ph.D. Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.Chin Han Wei. (2008). Penggunaan a/at bantu mengajar (ABM) dalam kalangan guru pelatih InstitutPerguruan Sarawak Miri semasa menjalani praktikum di Sekolah Kebangsaan Pujut Corner Miri.Di muat turun daripada http://www.scribd.com/doc/22717710/ tesis penggunaan-alat-bantu-mengajar-dikalangan-guru-pelatih pada 14 Julai 2010.Chiu Ming Ming. (2000). Effects of status on solutions leadership and valuations during groupproblem solving. Sociology of Education 2000, 73(3), 175-195.Cohn,E., Cohn,S., & Bradley,J. (1995). Notetaking, working memory and learning in principles ofeconomics. Journal of Economic Education, 26(4), 291-307.Desouza,J.M.S., & Czerniak,C.M. (2003). Study of science teachers' attitudes toward and beliefsabout collaborative reflective practice. Journal of Science Teacher Education, 14(1), 1-31.Eggen, P., & Kauchak, D. (2004). Educational psychology: Windows on classroom6?? Ed. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.Faridah Karim. (1999). Dasar Pendidikan dan Perlaksanaan Kurikulum Ekonomi Asas di SekolahMenengah: Isu dan Cabaran. Seminar Kebangsaan: Pendidikan Ekonomi di Persimpangan, KualaLumpur,November 22-23.Faridah Karim & Rahmah Ismail. (1992). Teaching of economics in universities: pedagogical issues.In Seminar Kebangsaan Program Ekonomi Di Universiti: Suatu Penilaian Semula (ms. 269-305). 12-13Oktober, 1992. Fakulti Ekonomi, Universiti KebangsaanMalaysia.Gezi, K.I. (1971). Comparative education: Some theoretical perspective: Education in comparativeand international perspective. New York :Holt, Rinehart and Winston Inc.Haniza Abdul Khalid. (2003). Sikap dan motivasi terhadap bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan.Universiti KebangsaanMalaysia.Hanushek, Eric A. (2007). Education production functions. Palgrave Encyclopedia, Dimuat turundaripada :http://edpro.stanford.edu/hanushek/admin/pages/files/uploads/Palgrave prod.pdf. pada 18 Julai,2010.Hart, L. (1987). The winning family: Increasing self-esteem in your children and yourself. NewYork: Dodd, Mead.Heng Gi Hwa. (2000). Pengaruh status sosioekonomi keluarga dan sikap pelajar terhadap pencapaianakademik: satu kajian di Melaka. Dissertation (M.Mgmt.) Fakulti Perniagaan dan Perakaunan,Universiti Malaya.Heng Jee Soon.(1992). Faktor terpilih yang mempunyai pertalian dengan pencapaian mata pelajaranEkonomi pelajar tingkatan vi. Tesis M.Ed. yang tidak diterbitkan, University Malaya, Malaysia.Ishak Ramly. (2003). Inilah kurikulum sekolah. Kuala Lumpur: PTS Publications & DistributorsSdn.Bhd.Johnson,C.G., James,R.H., Lye,J.N. & McDonald,J.M.( 2000). An evaluation of collaborative problemsolving for learning economics. Journal of Economic Education, 3(1), 13-29.Jomo, Kwame Sundram.(1992). Economics programmes in Malaysian universities: some criticisms andproposals. Seminar Kebangsaan Program Ekonomidi Universiti: Suatu Penilaian Semula (ms. 231-253). 12-13 Oktober,1992. Fakulti Ekonomi,Universiti Kebangsaan Malaysia.Kementerian Pelajaran Malaysia. (2006). Pelan Induk Pembangunan Pendidikan.Rancangan Malaysia Ke-9 2006-2010.Kementerian Pelajaran Malaysia. (2003). Dasar memperkasa Sekolah Kebangsaan. Kuala Lumpur : JemaahNazir Sekolah.Kementerian Pelajaran Malaysia. (2001). Education in Malaysia: A journey to excellence. KualaLumpur: EPRD.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2000). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah Huraian sukatanpelajaran Ekonomi Asas tingkatan IV & V: Pusat Perkembangan Kurikulum.Khoo Yin Yin. (2008). Keberkesanan kaedah penyelesaian masalah secara kolaboratif dalam kalanganpelajar ekonomi tingkatan enam. Tesis Ph.D., Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.Khoo Yin Yin & Zakaria Kassim. (2005). Pembelajaran penyelesaian masalah secara kaedah kolaboratifdengan pemikiran kritis dan kreatif di kalangan pelajar-pelajar tingkatan enam. Prosiding SeminarJPPG 2005. Shangri-La, 28- 30 Ogos,2005.Koleksi Kertas Peperiksaan Sebenar SPM Ekonomi Asas. (2010). Shah Alam:Cerdik Publications Sdn.Bhd.Lee,V.E., & Burkham,D.T. (2004). Inequality at starting gate: Social background differences inachievement as children begin school. University Michigan (DokumenWeb).Diperoleh pada 14 Dis 2005daripada http://www.epinet.orgLilia Halim. (1997). A ciritical appraisal of Secondary Science Teacher Training programmers inMalaysia with an emphasis on Pedagogical Content Knowledge. P.hD., Universiti of London.Lilia Halim & Norlena Salamuddin. (2000). Orientasi akademik: Pendekatan Alternatif dalam programpendidikan guru siswazah di Malaysia.Akademika 56:47-64Marina Mohd Yusuf. (2004). Kaitan penglibatan ibubapa dengan pencapaian akademik pelajar TingkatanEmpat di sebuah sekolah menengah di Shah Alam. Tesis M.Ed., University Malaya, Kuala Lumpur.McMillan,J.H., & Schumacher, S. (1993). Research in education: A conceptualintroduction. 3?? Ed. New York: Harper Collins College Publisher.Neal, D.C., (1970). Relationship between attitude toward school subjectand school achievement. Journal of Education Research. 6 (52): 232-238.Nur Ashiqin Najmuddin. (2004). Sikap pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran Matematik dalamBahasa lnggeris. Kolej Matrikulasi Melaka.Okpala, A.O., Okpala, C.O., & Ellis, R. (2000). Academics effort and study habits among students inthe principles of macroeconomics course. Journal of Education/or Business. Mar/Apr, 75(4), 219-224.Pusat Perkembangan Kurikulum. (2005). Arna/an terbaik pembelajaran aktif dalam Ekonomi Asas. KualaLumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.Pusat Perkembangan Kurikulum. (2000). Sukatan Pelajaran Elwnomi Asas. Kuala Lumpur: KementerianPelajaran Malaysia.Raja Nazrin Shah. (2009, Ogos 17). Empat Aspek Tingkat Sistem Pendidikan. Utusan Malaysia. Dimuatturun daripada http://blogduniapendidik.blogspot.com/ pada 28 Jun,2010Ramlee Ismail. (2003). Laporan Kajian. Pengaruh prasyarat ke atas pencapaian Matapelajaran PrinsipElwnomi di UPSL Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.Salbiah Ismail. (2010). Kertas penjelasan dasar 10 mata pelajaran. Seminar perkembangan barudalam pendidikan 2010-2012, Kementerian Pelajaran Malaysia.Sektor Pengurusan Penilaian dan Peperiksaan.(2010). Dasar 10 mata pelajaran dan penggredan baru SPM2010. Jabatan Pelajaran Perak, Malaysia.Shahabuddin Bin Hashim, Rohizani Binti Yaakub dan Mohd Zahiri Bin Ahma (2007). Strategi Dan Teknikmengajar dengan berkesan. PTS publishing Sdn Bhd, Perpustakaan Negara MalaysiaShahril@Charil Marzuki & Habib Mat Som.(1999). Isu pendidikan di Malaysia; sorotan dan cabaran.Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn.Bhd.Shahril@Charil Marzuki. (1997). Profil sekolah berkesan di Malaysia: Berdasarkan model limafaktor. Jurnal Pendidikan, Universiti Malaya, Jld 18, him97-107.Scheerens, J. (1992). Effective schooling: Research, theory and practice.London:Cassell.Siti Rahayah Arifffin. (1988). Kajian mengenai sikap terhadap sains dan pencapaian dalam matapelajaran sains paduan bagi pelajar tingkatan tiga. TesisM.Ed. Universiti Kebangsaan Malaysia.Siva Subramaniam.(2001, Dis 26) Contohi kecemerlangan SJKC. Utusan Malaysia.Dimuat turun daripada: http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp? y=2001 &dt=1226&pub=utusanmalaysia&sec-rencana&pg=re 06.htm pada 25 Julai,2010.Slater, R. 0., & Teddlie, C. (1992). Toward a theory of school effectiveness and leadership.Schoo/Effectiveness and School Improvement, 8(4), 247-257.Slavin, R. (1997). A theory of school and classroom organization. Educational Psychologist ,22,89-108.Soper,J.C. & Walstad,W.B. (1983). On measuring economics attitudes. Journal of Economics Education.14(4), 4-17.Suffean Russin. (2004). Pendidikan di Malaysia: sejarah, sistem danfalsafah. 2?? Ed, Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.Tisha L. N. Emerson & Beck A. Taylor. (2004). Comparing student achievement across experimental andlecture-oriented sections of a principles of microeconomics course, Southern Economic Journal,Southern Economic Association, 70(3), 672-693.Walsttad,W.B. & Soper,J.C. (1988a). What is high school economics?TEL revision and pre-testfindings. Journal of Economics Education. 19(1), 24-36.Walsttad,W.B. & Soper,J.C. (1988b). A report card on the economic literacy of US high schoolstudents. American Economics Review. 78(2), 251-256.Wan Mohd Rani bin Abdullah. (1989). The effects of teacher attitudes toward students on teacher'splanning, instructional support and teacher's effort in maintaining order in classroom. TesisPh.D., University of Chicago.Wiseman, D. L., Cooner, D. D. & Knight, S. L. (1998). Becoming a teacher in a Field based settingan introduction to education and classroom. Amerika: Wadsworth Publishing Company.Wong,F.H.K., & Ee,T.H. (1975). Education in Malaysia. 2?? , Ed. Kuala Lumpur: HeinemannEducational Books (Asia) Ltd.Yaakob bin Daud. (2007). Budaya sekolah rendah: hubungannya dengan kepemimpinan, komitmenorganisasi dan pencapaian akademik. Tesis Ph.D., Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.Zakaria Kassim. (1993). Pengajaran dan pembelajaran ekonomi. USM: PPIP.Zaiton binti Wahid. (2004). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penguasaan Pembelajaran Mata PelajaranPengajian Kejuruteraan Di Sekolah Menengah Teknik Sungai Bu/oh, Selangor. Dimuat turun daripadahttp://www.fp.utm.my/ePusatSumber/pdffail/ptkghdfwP/ZAITONBP010086D2004TP.pdf pada 16 Julai, 2010.