Pelaksanaan KSSR pendidikan khas (Pendidikan Jasmani) bermasalah peembelajaran

Kajian ini bertujuan untuk menilai tahap pengetahuan guru terhadap Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Khas (KSSRPK) Pendidikan Jasmani Bermasalah Pembelajarandaripada empat aspek utama iaitu kurikulum, kemahiran dan pengendalian, pentaksiran danpelaksanaan. Seramai 122 orang guru Program P...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Rustam Siis
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2018
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5309
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan untuk menilai tahap pengetahuan guru terhadap Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Khas (KSSRPK) Pendidikan Jasmani Bermasalah Pembelajarandaripada empat aspek utama iaitu kurikulum, kemahiran dan pengendalian, pentaksiran danpelaksanaan. Seramai 122 orang guru Program Pendidikan Khas Integrasi di Daerah LarutMatang dan Selama dipilih secara pensampelan rawak. Data dianalisis menggunakan statistikdeskriptif dan inferens. Hasil kajian mendapati tahap pengetahuan kurikulum guru adalahtinggi (min 4.13, sisihan piawai 0.41). Tahap pengetahuan guru terhadap kemahiran dankeupayaan pengendalian adalah tinggi (min 3.94, sisihan piawai 0.38), dan tahappengetahuan guru terhadap pentaksiran adalah tinggi (min 3.94, sisihan piawai 0.41),manakala tahap pelaksanaan aktiviti jasmani suaian terhadap KSSRPK Pendidikan JasmaniBermasalah Pembelajaran juga tinggi (min adalah 4.21, sisihan piawai 0.37). Dapatan kajianmendapati tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan (p=0.841; p>0.05) pada nilaiF=0.173 bagi perbezaan antara tempoh pengalaman mengajar guru dengan pelaksanaan aktiviti jasmanisuaian. Manakala bagi perbezaan antara latihan pendidikan khas guru dengan aktiviti jasmanisuaian tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan (p=0.531 ; p>0.05) pada nilaiF=0.886. Kajian juga mendapati wujud hubungan tahap pengetahuan guru terhadap kurikulumKSSRPK Pendidikan Jasmani Bermasalah Pembelajaran dengan pelaksanaan aktiviti jasmanisuaian (r=0.456), terhadap kemahiran dan keupayaan pengendalian KSSRPK Pendidikan Jasmanidengan pelaksanaan aktiviti jasmani suaian (r=0.532), dan tahap pengetahuan guru terhadappentaksiran KSSRPK Pendidikan Jasmani dengan pelaksanaan aktiviti jasmani suaian (r=0.606).Kesimpulan kajian ini menunjukkan bahawa tahap pengetahuan guru memberi kesan secara langsung dalam aspek kurikulum, kemahiran, pentaksiran dan pelaksanaanaktiviti jasmani suaian dalam kalangan murid Bermasalah Pembelajaran.Implikasi kajian adalah gurupendidikan khas mempunyaikeupayaan untuk melaksanakan subjek pendidikan jasmani dengan berkesan.