Kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional

Kajian ini bertujuan untuk membangun dan meneliti kesan aplikasi Voe-Learning dalam e-pembelajaran aliran vokasional dalam pembelajaran secara blended learning (BL) bagi komponen motivasi dan strategi pembelajaran. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen den...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhamad Azhar Stapa @ Mustapa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5320
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:5320
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:53202020-10-22 Kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional 2018 Muhamad Azhar Stapa @ Mustapa LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk membangun dan meneliti kesan aplikasi Voe-Learning dalam e-pembelajaran aliran vokasional dalam pembelajaran secara blended learning (BL) bagi komponen motivasi dan strategi pembelajaran. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen dengan ujian pra dan pasca satu kumpulan kajian. Kajian ini mengandungi dua (2) fasa iaitu: fasa pertama(1) ialah reka bentuk dan pembangunan modul pembelajaran prototaip e-pembelajaran yang diberi nama Voe-Learning dengan menggunakan model reka bentuk ADDIE dan dilaksanakan secara BL melalui model putaran. Fasa kedua (2) adalah bertujuan untuk meneliti kesan kaedah BL terhadap motivasi dan strategi pembelajaran pelajar. Sampel kajian terdiri daripada 21 orang pelajar Kolej Vokasional (KV). Data dianalisis menggunakan deskriptif statistik dan ujian inferens iaitu Ujian T-sampel berpasangan clan ANOV A satu hala. Dapatan kajian menunj ukkan terdapat perbezaan min yang signifikan selepas menggunakan Voe-Learning secara BL bagi komponen motivasi intrinsik [t(20)=7.6 l, p 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5320 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5320 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Muhamad Azhar Stapa @ Mustapa
Kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional
description Kajian ini bertujuan untuk membangun dan meneliti kesan aplikasi Voe-Learning dalam e-pembelajaran aliran vokasional dalam pembelajaran secara blended learning (BL) bagi komponen motivasi dan strategi pembelajaran. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen dengan ujian pra dan pasca satu kumpulan kajian. Kajian ini mengandungi dua (2) fasa iaitu: fasa pertama(1) ialah reka bentuk dan pembangunan modul pembelajaran prototaip e-pembelajaran yang diberi nama Voe-Learning dengan menggunakan model reka bentuk ADDIE dan dilaksanakan secara BL melalui model putaran. Fasa kedua (2) adalah bertujuan untuk meneliti kesan kaedah BL terhadap motivasi dan strategi pembelajaran pelajar. Sampel kajian terdiri daripada 21 orang pelajar Kolej Vokasional (KV). Data dianalisis menggunakan deskriptif statistik dan ujian inferens iaitu Ujian T-sampel berpasangan clan ANOV A satu hala. Dapatan kajian menunj ukkan terdapat perbezaan min yang signifikan selepas menggunakan Voe-Learning secara BL bagi komponen motivasi intrinsik [t(20)=7.6 l, p
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Muhamad Azhar Stapa @ Mustapa
author_facet Muhamad Azhar Stapa @ Mustapa
author_sort Muhamad Azhar Stapa @ Mustapa
title Kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional
title_short Kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional
title_full Kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional
title_fullStr Kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional
title_full_unstemmed Kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional
title_sort kesan modul blended learning menggunakan aplikasi voc-learning terhadap motivasi dan strategi pembelajaran bagi pelajar aliran vokasional
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2018
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5320
_version_ 1747833181976920064