Model konseptual penjajaran antara sistem maklumat dengan organisasi di institusi berteraskan pendidikan

Kajian ini menentukan hubungan antara ciri sistem maklumat dan ciri organisasidengan kejayaan sistem maklumat (KS), serta membentuk Model Konseptual Penjajaran antara Sistem Maklumat dengan Organisasi di Institusi Berteraskan Pendidikan (IS-OrgFit Model). Kajian ini menggunakan gabungan pendekatan...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Razana Baharudin
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2018
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5323
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini menentukan hubungan antara ciri sistem maklumat dan ciri organisasidengan kejayaan sistem maklumat (KS), serta membentuk Model Konseptual Penjajaran antara Sistem Maklumat dengan Organisasi di Institusi Berteraskan Pendidikan (IS-OrgFit Model). Kajian ini menggunakan gabungan pendekatan kualitatif dan kuantitatif.Pendekatan kualitatif dengan kaedah temu bual digunakan untuk mendapat gambaran awal tentang pelaksanaan sistem maklumat yang melibatkan 15 orang pegawai perkhidmatan pendidikan di Perak. Pendekatan kuantitatif digunakan untuk membentuk dan menilaiIS-Org Fit Model. Bagi pembentukan model, borang soal selidik diedarkan kepada 375 orangguru di 10 buah sekolah menengah di daerah Hulu Perak, Kuala Kangsar, Muallim, dan Kinta.Sekolah-sekolah dipilih secara rawak kelompok. Bagi menilai model, enam orang pakar dalambidang sistem maklumat telah dikenal pasti. Data daripada borang soal selidik dianalisis denganmenggunakan statistik deskriptif dan inferens. Dapatan kajian menunjukkan P&T-TF(penjajaran antara ciri individu, ciri teknologi, ciri tugas yang dilakukan oleh individu, dan ciritugas yang dibekalkan oleh teknologi), ?= 0.25, =.00 dan ISS-OMSF (penjajaran antarastrategi sistem maklumat dan strategi pengurusan organisasi), ?=0.59, =.00, merupakan peramal kepada KS, F(2,372)=309.37, =.00 dan signifikan pada