Kesan modul jom bijak sains terhadap kemahiran berfikir aras tinggi dan kemahiran proses sains bersepadu murid tahun 5

Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan kesanns terhadap Kemahiran Proses Sains Bersepadu dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi. Kajian ini menggunakan rekabentuk kuasi-eksperimen menggunakan ujian pra dan pasca. Pembinaanmodul ini adalah berasaskan model ADDIE yang terdiri daripada fasa analisis, fa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hamidah Mat
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5368
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan kesanns terhadap Kemahiran Proses Sains Bersepadu dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi. Kajian ini menggunakan rekabentuk kuasi-eksperimen menggunakan ujian pra dan pasca. Pembinaanmodul ini adalah berasaskan model ADDIE yang terdiri daripada fasa analisis, fasa rekebentuk, fasa perlaksanaan, fasa penilaian dan fasa perlaksanaan. Fasa penilaianmelibatkan lima orang pakar dalam bidang sains untuk mengesahkan kandungan dankebolehgunaan modul. Sampel kajian terdiri daripada 33 orang pelajar kumpulan rawatan dan33 orang pelajar kumpulan kawalan yang dipilih secara rawak kluster. Instrumen yangdigunakan ialah ujian pra, ujian pasca dan ujian kemahiran proses sains bersepadu.Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian pada kedua-dua kumpulanrawatan dan kawalan. Namun, kumpulan rawatan menunjukkan peningkatan pencapaian yang lebihtinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan. Dapatan kajian juga menunjukkanterdapat peningkatan terhadap tahap kemahiran proses sains bersepadu skor ujian pasca kumpulanrawatan (min=33.48, SP=7.843) dan skor ujian kumpulan kawalan (min=17.76, SP=7.718) serta kemahiran berfikir aras tinggi pada kedua-dua kumpulan rawatan (min=70.18, SP=10.86)dan kawalan (min=64.91, SP=9.19) dengan kumpulan rawatan menunjukkan peningkatan pencapaianyang lebih tinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan. Berdasarkan keputusan ujian-tsampel tidak bersandar bagi kemahiran berfikir aras tinggi mengaplikasi terdapat perbezaan yangsignifikan [t(66), p