Amalan literasi ibu bapa dengan perkembangan bahasa kanak-kanak tiga tahun di taska Putrajaya

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh amalan literasi ibu bapa terhadapperkembangan bahasa kanak-kanak tiga tahun di TASKA di Putrajaya. Pendekatankuantitatif menggunakan Kaedah Tinjauan telah dilaksanakan bagi kajian ini. Pemilihansampel kajian kanak-kanak menggunakan kaedah persampelan...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Najwa Ahmad
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2019
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5430
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh amalan literasi ibu bapa terhadapperkembangan bahasa kanak-kanak tiga tahun di TASKA di Putrajaya. Pendekatankuantitatif menggunakan Kaedah Tinjauan telah dilaksanakan bagi kajian ini. Pemilihansampel kajian kanak-kanak menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis yang melibatkan100 orang kanak-kanak tiga tahun yang bersekolah di TASKA di Putrajaya. Pemilihan sampel kajian ibubapa pula menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Borang Soal Selidik Ibu Bapa dan BorangPerkembangan Bahasa Kanak-kanak berpandukan borang senarai semak Boddum (2013) telah digunakandalam kajian ini. Data kajian dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan korelasimelalui program Pakej Statistik untuk Sains Sosial (SPSS). Dapatan kajian mendapati bahawa 51%perkembangan bahasa kanak-kanak tiga tahun di TASKA berada di tahap tinggi. Dapatan kajianmendapati bahawa pendidikan (P = .000) dan pendapatan (P = .000) ibu bapa mempunyaihubungan yang signifikan dengan tahap perkembangan bahasa kanak- kanak tiga tahun di TASKA. Hanyatiga kriteria dalam amalan literasi ibu bapa yang mempengaruhi perkembangan bahasa kanak-kanaktiga tahun di TASKA iaitu penggunaan media digital oleh kanak-kanak (p <.000), ibu bapamengajar kanak-kanak belajar membaca (p <.000) dan akses kanak-kanak terhadap bahan literasi (p