Amalan literasi ibu bapa dengan perkembangan bahasa kanak-kanak tiga tahun di taska Putrajaya
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh amalan literasi ibu bapa terhadapperkembangan bahasa kanak-kanak tiga tahun di TASKA di Putrajaya. Pendekatankuantitatif menggunakan Kaedah Tinjauan telah dilaksanakan bagi kajian ini. Pemilihansampel kajian kanak-kanak menggunakan kaedah persampelan...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | thesis |
语言: | zsm |
出版: |
2019
|
主题: | |
在线阅读: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5430 |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
总结: | Kajian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh amalan literasi ibu bapa terhadapperkembangan bahasa kanak-kanak tiga tahun di TASKA di Putrajaya. Pendekatankuantitatif menggunakan Kaedah Tinjauan telah dilaksanakan bagi kajian ini. Pemilihansampel kajian kanak-kanak menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis yang melibatkan100 orang kanak-kanak tiga tahun yang bersekolah di TASKA di Putrajaya. Pemilihan sampel kajian ibubapa pula menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Borang Soal Selidik Ibu Bapa dan BorangPerkembangan Bahasa Kanak-kanak berpandukan borang senarai semak Boddum (2013) telah digunakandalam kajian ini. Data kajian dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan korelasimelalui program Pakej Statistik untuk Sains Sosial (SPSS). Dapatan kajian mendapati bahawa 51%perkembangan bahasa kanak-kanak tiga tahun di TASKA berada di tahap tinggi. Dapatan kajianmendapati bahawa pendidikan (P = .000) dan pendapatan (P = .000) ibu bapa mempunyaihubungan yang signifikan dengan tahap perkembangan bahasa kanak- kanak tiga tahun di TASKA. Hanyatiga kriteria dalam amalan literasi ibu bapa yang mempengaruhi perkembangan bahasa kanak-kanaktiga tahun di TASKA iaitu penggunaan media digital oleh kanak-kanak (p <.000), ibu bapamengajar kanak-kanak belajar membaca (p <.000) dan akses kanak-kanak terhadap bahan literasi (p |
---|