Penggunaan platform VLE Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah
Kajian ini bertujuan meninjau penggunaan platform persekitaran pembelajaran mayaatau Virtual Learning Enviroment (VLE) Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah. Kajian ini mengukur tahap kegunaan, pengetahuan, minat dan kesediaan sumber terhadappenggunaan platform VLE Frog di sekolah rendah. Pend...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5438 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:5438 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Norliza Mohamed Penggunaan platform VLE Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah |
description |
Kajian ini bertujuan meninjau penggunaan platform persekitaran pembelajaran mayaatau Virtual Learning Enviroment (VLE) Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah. Kajian ini mengukur tahap kegunaan, pengetahuan, minat dan kesediaan sumber terhadappenggunaan platform VLE Frog di sekolah rendah. Pendekatan kuantitatif berbentuktinjauan digunakan dalam kajian ini. Kajian melibatkan 260 orang guru Bahasa Melayu di26 buah sekolah rendah di Shah Alam, Selangor. Dalam kajian ini, instrumen soalselidik dengan empat skala likert digunakan bagi tujuan pengumpulan data. Statistikdeskriptif digunakan seperti min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan. Pengujian bagihipotesis kajian dilaksanakan dengan menggunakan korelasi pearson. Analisis deskriptif mendapati tahap kegunaan (M=2.69; SP=0.443), pengetahuan (M=2.94; SP=0.416), minat(M=2.79; SP=0.491)dan kesediaan sumber (M=2.77; SP=0.437) terhadap penggunaan platform VLE Frog berada pada tahapsederhana. Analisis korelasi pula menunjukkan terdapat hubungan sederhana yang signifikan antarapengetahuan dengan kegunaan (r = 0.565, p |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Norliza Mohamed |
author_facet |
Norliza Mohamed |
author_sort |
Norliza Mohamed |
title |
Penggunaan platform VLE Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah |
title_short |
Penggunaan platform VLE Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah |
title_full |
Penggunaan platform VLE Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah |
title_fullStr |
Penggunaan platform VLE Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Penggunaan platform VLE Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah |
title_sort |
penggunaan platform vle frog dalam kalangan guru di sekolah rendah |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2019 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5438 |
_version_ |
1747833194741235712 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:54382020-12-15 Penggunaan platform VLE Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah 2019 Norliza Mohamed LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan meninjau penggunaan platform persekitaran pembelajaran mayaatau Virtual Learning Enviroment (VLE) Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah. Kajian ini mengukur tahap kegunaan, pengetahuan, minat dan kesediaan sumber terhadappenggunaan platform VLE Frog di sekolah rendah. Pendekatan kuantitatif berbentuktinjauan digunakan dalam kajian ini. Kajian melibatkan 260 orang guru Bahasa Melayu di26 buah sekolah rendah di Shah Alam, Selangor. Dalam kajian ini, instrumen soalselidik dengan empat skala likert digunakan bagi tujuan pengumpulan data. Statistikdeskriptif digunakan seperti min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan. Pengujian bagihipotesis kajian dilaksanakan dengan menggunakan korelasi pearson. Analisis deskriptif mendapati tahap kegunaan (M=2.69; SP=0.443), pengetahuan (M=2.94; SP=0.416), minat(M=2.79; SP=0.491)dan kesediaan sumber (M=2.77; SP=0.437) terhadap penggunaan platform VLE Frog berada pada tahapsederhana. Analisis korelasi pula menunjukkan terdapat hubungan sederhana yang signifikan antarapengetahuan dengan kegunaan (r = 0.565, p 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5438 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5438 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Abdul Aziz Abdul Ghani. (2009). Keberkesanan Kegunaan ICT dalam pengajarandan pembelajaran Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: OUMAhmad, S. F. & Tamuri, A H. (2010). Persepsi guru terhadap penggunaan bahan mengajarberasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-Qaf. Journal of Islamic and Arabic Education,2:53-64.Aman Shah. (2013). Persepsi guru terhadap pengintegrasian Frog Vle dalam proses pengajaran danpembelajaran, SK Bandar Utama Damansara (4), Petaling Jaya, Selangor.Anton, M.,Vos, J., Taconis, R., Jochems, W. M. G. & Pilot, A. (2010).International Journal of Science Classroom Implementation of Context?based Chemistry Educationby Teachers: The relation between experiences of teachers and the design of materials,Tchnische Universiteit Eindhoven.Areej A. Algohail & Abdulrahman A. Mirza. (2011). Implementing a virtual learning enviroment(vle)in a higher education institution: a change management Approach. Journal of Theoretical andApplied Information Technology 2011. Vol.31 No 1.Bahagian Teknologi Pendidikan. (2012). Pengurusan Sumber Pendidikan. Diambil pada 16November 2012 daripada http://bibliografi.moe.edu.my/ Sumber Pendidikan/index.php/faqs/211-teknologi-pendidikan.htmlBalakrishnan,M.(2002). Penggunaan komputer oleh guru pelatih: Dahulu, sekarang dan harapanmasa depan. Seminar teknologi maklumat dan komunikasi dalam pendidikan,MPBI.Cresswell, J.W. (2010). Educational research planning, conducting, and evaluating quantitativeand qualitive research (4th Ed). New Jersey: Pearson Merril Prentice Hall.Cronbach, L. J. (1946). Response sets and test validity. Educational andpsychologycal measurement 6:672-683.David Lim Chong Lim, Nor Azizah Salleh, Saat Md Yasin, Mohd Kidin Shahran, Alias MohdYatim & Abdul Razak Habib. (2010). HBEF2503: Kaedah penyelidikan dalam penyelidikan. Open University of Malaysia, Kuala Lumpur.Deobold PV. (1999). Memahami Penyelidikan Pendidikan. In : Abdul Fatah AbdulMalik, Mohd Konting (eds). Penerbit Universiti Putra Malaysia, Serdang.Fauzi Hussin, jamal Ali & Mohd Saifoul Zamzuri Noor. (2014). Kaedah Penyelidikan& Analisis Data SPSS. Universiti Utara Malaysia.Frogasia. (2016). About the 1BestariNet Project. https://frogasia.com/en/1bestarinet/Ika Destiana, Ali Salman & Mohd Helmi Abd. Rahim. (2013). Penerimaan media sosial: Kajian dalam kalangan pelajar university di Palembang. Jurnal Komunikasi,29(2):125-140Ila Husna Mohd Ali. (2015). Persekitaran Pembelajaran Maya (VLE Frog) :Penilaian Kendiri Guru Matematik Sekolah Rendah. UPSI (Tesis belum dibukukan)Johan Eddy Luaran. (2005). Kajian terhadap kemahiran dan aras keyakinan guru terhadap aplikasi Teknologi Maklumat (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran di SekolahMenengah Daerah Kudat, Sabah. Tesis Sarjana.Universiti Teknologi Malaysia.Kamus Dewan Edisi Keempat .(2000). Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. Kementerian PelajaranMalaysia. (2007). Kad Laporan Pelaksanaan Pelan IndukPembangunan Pendidikan 2006- 2010. Kuala Lumpur: Percetakan Nasional.Kementerian Pelajaran Malaysia. (2012). Education Statistics of Malaysia 2012.Kuala Lumpur: KPM.Kementerian Pelajaran Malaysia 1bestariNet. (2012). Selamat Datang Ke1BestariNet. http://1bestarinet.net/Krejcie, R.V. & Morgan, Dw. (1970). Determining sample size for researchactivities. Educational and psychological measurement. 30:608.Mainah Juran, & Ramesh Kumar Muniandy Abdullah, (2014). Virtual Learning Environment (VLE) dan GuruBolehkan Wujud Persefahaman? International Conference on Education 2014.Mishra,P. & Koehler,M.J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework ForTeacher Knowledge. Teacher college Record, 108 (6), 1017- 1054.Mohd Aizuddin. (2013). Peningkatan profesionalisme dalam penggunaan Frog Vle.http://www.slideshare.net/aizuddinbakar (21 julai 2017)Moron-Garcia, S. (2006). What lectures say helps and hinders their use of virtuallearning environment to support face to face teaching. Pp 15-33. In O? Donoghue J,(Ed). Techonology supported teaching and learning; a staff perspective, London: InformationScience Publishing.Noraini Mohd Noh, Mohd Arif Ismail & Jamil Ahmad (2010). Tahap penerimaaneduweb TV dalam kalangan Guru. Jurnal Penyelidikan 3(5): 118-128Norazilawati Abdullah, Noraini Mohamed Noh, Nik Azmah Nik Yusuff & RosnidarMansoroleh. (2013). Aplikasi Persekitaran Pengajaran maya (Frog Vle) dalam kalangan guru Sains.Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 3(2), 63-76.Norhiza Fadila, Zamri Mahamod & Wan Muna Ruzanna Wan Muhammad. (2016). Kompetensi,kemahiran dan penggunaan aplikasi web 2.0 sebagai bahan bantu mengajar dalam kalangan guruBahasa Melayu sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 6(2):52-58Noor Awanis Muslim, Nora Dato Yahya & Nurazariah Abidin. (2006). Persepsi guru- guru terhadapkegunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Kertas Kerja Pembentangan Seminar SITMA. Terengganu.19-20 Ogos.Nor Zaira Razali, Zolkefli Bahador & Mohd Kasri Saidon. (2016). Faktor-Faktor yangmempengaruhi penggunaan VLE Frog dalam kalangan Guru di sekolah Menengah. International Seminar On generating Knowledge Through research, UUM-USMIDA. Universiti Utara Malaysia.Nunally & Bernstein, (1994). Psychometric Theory (3rd ed.). New York: McGraw- HillNurul Farhana Junus. (2013). Cabaran dalam mengimplementasi Virtual Learning Environment(VLE) Frog dalam pengajaran dan pembelajaran oleh guru di sekolah-sekolah di Malaysia.Jurnal Pendidikan Malaysia.Onn Yeong Wenn. (2016). Penggunaan VLE Frog dalam pengajaran Matematik di sekolah Rendah AliranCina. UPSI. (Tesis belum dibukukan)Othman Md. Johan & Lukman Dinyati. (2008). Persepsi guru-guru pendidikan Islam terhadap penggunaanICT untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran sekolah kebangsaan di daerah Kluang. Journal of SocialScience, 3 (Sept): 179-205.Rossafri Mohamad & Shabariah Mohamad Shariff. (2011). Kesan kegunaan laman sosial ke atas kaedahperbincangan di dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Sejarah. Jurnal TeknologiPendidikan Malaysia, jilid 1.Universiti Sains Malaysia.Sekaran, U. (1992) Research methods for bussiness: a skill-building approach. New York: JohnWiley&Sons, Inc.Sharifah Nor Puteh & Kamarul Azman Abd Salam. (2011). Tahap kesediaanpenggunaan ICT dalam pengajaran dan kesannya terhadap hasil kerja dan tingkah laku muridprasekolah. Jurnal Pendidikan Malaysia 36(1)(2011):25- 34Siti Aminah Khasiman. (2013). Tinjauan awal penggunaan Frog VLE di sekolah. Di capai pada 20Oktober, 2015, daripada http://sekolahpenandaaras.wordpress.Com.Siti Rahayah Ariffin. (2003). Teori, konsep & amalan dalam pengukuran danpenilaian: Bangi Pusat Pembangunan Akademik UKM.Suzlina Hilwani Baharuddin & Jamaludin Badusah. (2015). Tahap penggunaan web2.0 dalam pengajaran guru Bahasa Melayu sekolah menengah. Jurnal PendidikanBahasa Melayu, 5(2): 38-48).Tu Siew leh. (2008). Tahap kegunaan komputer untuk pengajaran dan pembelajaran Dalam Kalangan guruMatematik sekolah Menengah luar bandar di bahagian Sarikei Sarawak. TU Su Leh. UKM.Turban, Leidner, Mclean, & Wetherbe, (2010). Information Technology for Management, 7th Ed., JohnWiley.Venkatesh, V.& Davis, F. D. (2000). "A theoretical extension of the technology186 204Zainudin Abu Bakar, Meor Ibrahim Kamaruddin, Megat Aman Zahiri Megat Zakaria dan Mohd AliIbrahim. (2007). Kemahiran ICT Guru Pelatih Universiti Teknologi Malaysia. ProsididngSeminar Kebangsaan JPPG 2007, 18-20November 2007, Royal Adelphi Seremban. |