Amalan pembelajaran tahfiz Al-Quran di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN)

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pembelajaran tahfiz al-Quran dalamkalangan pelajar Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN). Sampel bagi kajian ini terdiridaripada 311 orang pelajar dari tiga buah (SMAN) Perak. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauanyang menggunakan instrumen so...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Khairul Naim Sameri
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5475
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:5475
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
Mohd Khairul Naim Sameri
Amalan pembelajaran tahfiz Al-Quran di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN)
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pembelajaran tahfiz al-Quran dalamkalangan pelajar Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN). Sampel bagi kajian ini terdiridaripada 311 orang pelajar dari tiga buah (SMAN) Perak. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauanyang menggunakan instrumen soal selidik kepada pelajar. Data yang diperolehi melalui soal selidikini dianalisis menggunakan Statistical Package for Sosial Sciences (SPSS) versi 23.0 untukmendapatkan kekerapan, peratus, min, ujian t, ANOVA dan ujian Kolerasi Pearson.Pengumpulan data maklumat kajian diperolehi melalui soal selidik dan dianalisis secarakuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan amalan pembelajaran tahfiz al-Quran secara keseluruhannyaberada pada tahap yang tinggi (min= 4.49, sp = 0.534) dan tahap pencapaian hafazan al-Quran turut berada pada tahap yang tinggi,(min = 4.01, sp = 0.661). Ujian t pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yangsignifikan bagi amalan pembelajaran tahfiz berdasarkan jantina (p=0.862, p>0.05). Manakala bagipekerjaan ibu bapa, pendapatan ibu bapa dan kelayakan akademik (UPSR) pelajar terdapat perbezaanyang signifikan (p=0.000, p 0.05), pekerjaan ibu bapa (p=0.557, p>0.05) dan pendapatan ibu bapa (p=0.322,p>0.05). Manakala bagi kelayakan akademik (UPSR) pelajar terdapat perbezaan yang signifikan(p=0.001, p
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Mohd Khairul Naim Sameri
author_facet Mohd Khairul Naim Sameri
author_sort Mohd Khairul Naim Sameri
title Amalan pembelajaran tahfiz Al-Quran di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN)
title_short Amalan pembelajaran tahfiz Al-Quran di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN)
title_full Amalan pembelajaran tahfiz Al-Quran di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN)
title_fullStr Amalan pembelajaran tahfiz Al-Quran di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN)
title_full_unstemmed Amalan pembelajaran tahfiz Al-Quran di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN)
title_sort amalan pembelajaran tahfiz al-quran di sekolah-sekolah menengah agama negeri perak (sman)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5475
_version_ 1747833200194879488
spelling oai:ir.upsi.edu.my:54752021-01-08 Amalan pembelajaran tahfiz Al-Quran di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN) 2019 Mohd Khairul Naim Sameri BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pembelajaran tahfiz al-Quran dalamkalangan pelajar Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN). Sampel bagi kajian ini terdiridaripada 311 orang pelajar dari tiga buah (SMAN) Perak. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauanyang menggunakan instrumen soal selidik kepada pelajar. Data yang diperolehi melalui soal selidikini dianalisis menggunakan Statistical Package for Sosial Sciences (SPSS) versi 23.0 untukmendapatkan kekerapan, peratus, min, ujian t, ANOVA dan ujian Kolerasi Pearson.Pengumpulan data maklumat kajian diperolehi melalui soal selidik dan dianalisis secarakuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan amalan pembelajaran tahfiz al-Quran secara keseluruhannyaberada pada tahap yang tinggi (min= 4.49, sp = 0.534) dan tahap pencapaian hafazan al-Quran turut berada pada tahap yang tinggi,(min = 4.01, sp = 0.661). Ujian t pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yangsignifikan bagi amalan pembelajaran tahfiz berdasarkan jantina (p=0.862, p>0.05). Manakala bagipekerjaan ibu bapa, pendapatan ibu bapa dan kelayakan akademik (UPSR) pelajar terdapat perbezaanyang signifikan (p=0.000, p 0.05), pekerjaan ibu bapa (p=0.557, p>0.05) dan pendapatan ibu bapa (p=0.322,p>0.05). Manakala bagi kelayakan akademik (UPSR) pelajar terdapat perbezaan yang signifikan(p=0.001, p 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5475 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5475 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan Al-QuranAbdul Hafiz Abdullah & Hasimah Muda. (2003). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Pusat Pengajian Islam danSosial. Universiti Teknologi Malaysia.Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salomon, Azmi Shah Suratman & Sulaiman Shakib Mohd Noor. (2005).Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al- Quran Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur DanTerengganu. Universiti Teknologi Malaysia.Abdul Hafiz Abdullah. (2016). Sistem Pengajaran dan Pembelajaran Madrasah Tahfiz Al-Quran DarulTalim Kg. Tengah, Kluang. Kertas Kerja symposium Tahfiz Al- Quran Peringkat AntarabangsaAbu Bakar Ibrahim. (1989). An Assessment of graduate feedback for evaluating the Diploma In Banking Studies Program at MARA Institute of Technology in Malaysia. TesisDoktor falsafah. Michingan State University.Abu Al-Fida? & Muhammad Izzat. (2006). Kaifa nahfazul Quran. Kaherah: Darul Salam. Ab. HalimTamuri. (2015). Persepsi guru Tahfiz Terhadap Amalan KaedahPengajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. IJSAE 2015, Vol 2(1) :35-50Abu Al- Wafa & Aliyallah Ali. (1999). An-Nur al-mubin litahfiz al-Quran al-Karim.Darul Wafa?.Abu Najihat Al-Hafiz. (2002). Panduan bagi hafiz -hafizah dan qari dan qariah.Selangor. Penerbit Darul Iman.Abu Shahbah Muhammad. (1992). Al- Madkhal li dirasat al-Quran al-Karim. Beirut: Dar al-Jail.A u Zar?ah & Abdul Rahman Muhammad. (2001). Hujjatul qiraat. Beirut Muassasat al- Risalah.Ahmad Mohd Salleh. (1997). Pendidikan Islam falsafah, sejarah dan kaedah pengajaran danpembelajaran. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.Ahwani, Ahmad Fuad. (1995). At - tarbiyyah f il Islam aw ta alim fi ra yil Qabisi.ar Ehya? al Kutu Al?Ara i yah.Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi. (2016). Penghayatan, Pengukuhan Dan Pemulihan DalamPembelajaran Tahfiz Al-Quran Di Beberapa Buah Sekolah Tahfiz. Kertas Kerja symposium TahfizAl-Quran Peringkat Antarabangsa.Alias Baba. (1998). Model Linear dalam penyelidikan pendidikan sains sosial. Bangi:Universiti Kebangsaan Malaysia.Alias Baba. (1999). Statistik penyelidikan dalam pendidikan dan sains sosial. Bangi:Universiti Kebangsaan Malaysi.Al-Abrashi Muhammad Atiyah. (1976). At-tarbiyah al-Islamiyah wa falasafatuha.Kaherah: Darul Fikr al-?Araby.Al- Adandani Abdul Salam. (2003). Kaifa tahfaz al-Quran. Kaherah: Maktabah Abu BakrAs-Siddik.Al-Azami, Muhamad Mustafa. (2005). Sejarah teks al-Quran dari wahyunya sampaikompilasinya. Jakarta: Gema Insani Press.Al-Badry Muhammad Abdullah Al-Mahdy. (1984). Al-Quran al-Karim tarikhuhu wa?ulumuhu. Dubai: Dar al-Qalam.Al- Bukhari Muhammad Ismail. (1400H). Sahih al-Bukhari. Beirut: Dar Ihya? al- Turath al-?Arabi.Al-Hamady Yusuf. (1987). Asalib tadris at-tarbiyyah al-islamiyyah. Riyadh: Darul Marikh.Al- Tirmizi Muhammad Isa. (1988). Sunan al-Tirmizi. Beirut: Dar Ihya? al-Turath al-?Arabi.Al-Kandahlawi MuhammadYusuf. (1993). Hayat as-sahabat. Kaherah: Darul Hadith.Al-Qabisi Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf. (1955). Ar-Risalah al-mufassolah li ahwal al-mua?alliminwa ahkam almu?allimin wal muta?allimin. Kaherah: Dar Ehya? al Kutub al-?Arabiyyah.An-Naqib Abdul Rahman. (1984). Buhuth fiat at-tarbiyyah al-islamiyah. Kaherah: Darul Fikral-?Araby.An-N wawi, Abu Zakaria Yahya Muhyiddin Syaraf. (1987). Al-Majmu? syarh al-b. Kaherah: Darul al-Fikr.An-NawawiAbu Zakaria Yahya Muhyiddin Syaraf. (1997). Adab-adab bersama Al-Quran. Terj. Anwar Fakhri Omar. Kuala Lumpur: Pustaka Salam.An- Nukmy Abdullah Amin. (1995). Kaedah dan kurikulum pendidikan Islam menurut IbnuKhaldun dan Al-Qabisi. Kuala Lumpur: Pustaka Syuhada?.Ary, D, Jacobs, L.C., & Razavieh, A. (2002). Introduction to research in education.Belmont USA: Wadsworth/Thompsom Learning.As-Sayuti Jalaluddin Abdul Rahman. (1987). Al-Itqan fi ?ulumil Quran. Maktabah Mustafaal-Bab al-Halaby.As-Shabuni Muhammad Ali. (1996). At-tibyan fi ?ulumil Quran. Beirut: ?Alam al- Kutub. As- SyarbiniI ra him A dul Muni?m. (2004). As-Sabil ila al-Jinan bi Bayan KaifaYuhfazul Quran. Zaqaziq: Dar Ibnu Kathir.Azhar Ahmad. (2006). Strategi pembelajaran pengaturan kendiri pendidikan islam Dan penghayatanakhlak pelajar sekolah menengah di Sarawak. Tesis Dr. Falsafah, Fakulti Pendidikan.Universiti Kebangsaan Malaysia.Azmil Hashim. (2006). Pengetahuan Al-Quran di Kalangan Perajurit Muda Pusat Latihan Asas Tentera Darat (PUSASDA) Port Dickson. Kertas Projek Sarjana: Fakulti Pendidikan.Universiti Malaya.Azmil Hashim. (2010). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Darul Quran dan Maahad Tahfiz al-Quran Negeri. Tesis Ijazah Doktor Falsafah. Universiti Kebangsaan Malaysia.Azmil Hashim. (2012). Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pembelajaran Tahfiz al- Quran di Malaysia.Journal of Islamic and Arabic Education 4(2), 2012 1-10.Azmil Hashim. (2013). Kaedah Pembelajaran Tahfiz dan Hubungannya dengan PencapaianHafazan Pelajar. Journal of Al-Quran and Tarbiyyah, Vol 1(1)2014:9- 16.Azmil Hashim. (2014). Kaedah Pembelajaran Tahfiz dan Hubungannya dengan PencapaianHafazan Pelajar. Journal of Al-Quran and Tarbiyyah, Vol 1(1)2014:9- 16.Azmil Hashim (2015). Persepsi guru Tahfiz Terhadap Amalan Kaedah Pengajaran Tahfiz dan PencapaianHafazan Al-Quran Para Pelajar Jurnal Perspektif Jil.6 Bil.2 (15-25) ISSN 1985 496XAzmil Hashim. (2016). Kajian Tinjauan Terhadap Faktor- faktor Yang Mempengaruhi PenulisanAyat Hafazan Al-quran. Journal Teknikal and Science Sosial.e- ISSN2289 7356Mohamad Marzuqi & Azmil Hashim. (2017). Pendekatan Pengajaran dalam Kalangan PensyarahTahfiz al-Quran di Malaysia. Journal Perspektif : Special Issue 1 (2017),(79-89) Issn1985-496X / eISSN 2462-2435Az-Zarkasyi Burhanuddin Muhammad Abdullah. (1988). Al-Burhan fi?ulumil Quran.Beirut Darul Fikr.Az-Zarqani Muhamad Abdul Azim. (1988). Al-Burhan fi ?ulumil Quran. Beirut: Darul Fikr.Brymen, A. & Cramer, D. (1999). Quantitative data analysis with SPSS Release 8 for Windows: Aguide for social scientists. London: Routledge.Cates, W.M. (1990). Panduan amali untuk penyelidikan pendidikan. TerjemahanSyaharom Abdullah. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.Chua Yan Piaw. (2006). Kaedah dan statistik penyelidikan. Malaysia: Mc. Graw Hill Sdn Bhd.Cohen, L, Manion, L & Morrison, K. (2000). Research methods in education. LondonRoutledge FalmerCole, P.G. & Chan, L.K.S. (1994). Teaching principles and practice. Australia: Printice Hall.Darul Quran. (2005). Kurikulum Diploma Tahfiz Al-Quran Darul Quran JAKIM.Bahagian Kurikulum Darul Quran.Darul Quran (2006a). Sejarah Darul Quran. Bahagian Perhubungan Darul Quran JAKIM Darul Quran. (2006b). Laporan Keputusan Peperiksaan MTQN 2006. BahagianPeperiksaan Darul Quran.Darul Quran. (2007a). Kertas Kerja Persidangan Pengetua-Pengetua Maahad Tahfiz Al- Quran NegeriPeringkat Kebangsaan Kali ke-5. 27-29 Ogos 2007. Hotel Vistana Kuantan.Darul Quran (2007c). Data Pensyarah Tahfiz Darul Quran dan MTQN. BahagianSumber Manusia. Darul Quran JAKIM.Darul Quran. (2008). Laporan Keputusan Peperiksaan Darul Quran dan MTQ 2008.Bahagian Peperiksaan Darul Quran.Esah Sulaiman. (2003). Asas pedagogi. Johor Bahru: Penerbit UniversitiTeknologiMalaysia.Fraenkel, J.R. & Wallen, N. E. (1993). How to design an evaluate research in education.New York: Mc Graw Hill.Gall, J.P; Gall, M.D & Borg, W.R. (2005). Applying educational research a practicalguide. Boston: Allyn and Bacon.Hadis.comHidayah, R. (2012). Pengaruh Tingkat Problematika Terhadap Keberhasilan Menghafal Al-Quran Santri Pondok Pasentren Al-Hikmah Tugurejo Tugu Semarang. Semarang: Institut Agama IslamNegeri Walosongo.Hikmiyah, N. (2015). Metode Pembelajaran Tahfiz Al-Quran Di Griya Al-Quran. Jalan Cisadane 36Surabaya. Surabaya: UIN Sunan Ampel Surabaya.Hilmi bin Ismail. (2010). Pengalaman Solat fardu Di Kalangan Mahasiswa Di TATIUniversity College (TATIUC), Kemaman Terengganu. Kertas Projek Jabatan Fiqh dan Usul, AkademiPengajian Islam Universiti Malaya K.LIbnu Khaldun. (2000). Muqaddimah Ibnu Khaldun. Terj. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Ibnu Sahnun. (1955). Adab al-mua?allimin. Kaherah: Dar Ehya? al-Kutub al- ?Arabiyyah.Ismail Masyuri al-Hafiz. 1993. Fadhilat membaca dan menghafal al-Quran sertapanduan menghafalnya. Kuala Lumpur: Syarikat Nurul Has.Jamaah Min Al-Ikhtisasin. (1978). Kaifa nulqi darsak. Beirut: Dar Maktabah al-Ha.Jabatan Agama Islam Perak (JAIPK) (2009). Kertas Kerja Penubuhan Pendidikan TahfizSekolah sekolah Agama Negeri Perak 2008. Bahagian Pendidikan (JAIPK).Kamus Dewan Edisi keempat. (2015). Dewan Pustaka: Kuala Lumpur.Darul Quran (2007b). Kaedah hafazan al-Quran. Selangor. Medan Hikmah Sdn.BhdKhairul Anuar Mohamad. (2016). Sistem Kawalan Huffaz. Kertas Kerja symposiumTahfiz Al- Quran Peringkat Antarabangsa.Khalil Al Khattan Manna. (1973). Studi Ilmu-Ilmu Al-Quran. Terj. Mudzakir AS. Bogor: PustakaLitera Antar Nusa.Kline, R. B. (2005). Principle and Practice of structural equation modeling. New York: Guilford.Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities.Educational and Psychological Measurement, 30: 608-619.MardhiahYahaya. (2016). Perlaksanaan Modul Pengajaran Tahfiz Modul Quranik Di MRSM Ulul Albab. Kertas Kerja symposium Tahfiz Al-Quran Peringkat Antarabangsa.Misnan Jemali & Ahmad Sadadi Hafidz. (2003). Hubungan antara kaedah menghafaz al- Quran denganpencapaian Kursus Tahfiz wa al-Qiraat pelajar semester empat dan lima di Maahad Tahfiz wal Quraatdi Perak.Seminar Kaedah Pengajaran Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej.Universiti Islam Malaysia.Mohamad Marzuqi Abd Rahim. (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan Al- Quran: Suatu Kajian MaahadTahfiz Al-Quran Zon Tengah. Kertas Projek Sarjana: Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia:Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mohd Aderi Che Noh. (2008). Hubungan antara amalan pengajaran guru danpencapaian tilawah al-Quran murid tingkatan dua di Malaysia. Tesis Dr. Falsafah. Universiti PutraMalaysia.Mohd Farouq Mohd Ar-Raiy. (1427H). At-Tariqah al-?amaliyyah lita?allumi wa ta?alim al-Quranhifzan wa tilawatan bittajwid wal itqan. Jeddah: Syirkah al-Madinatul Munawwarah litaba?ahwan-nasyr.Mohd. Majid Konting. (2005). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka.Mohd Nor Mansor. (2001). Kertas Kerja Penubuhan Maahad Tahfiz al-Quran Negeri Perak.Mohd Yusuf Ahmad. (2004). Sejarah dan kaedah pendidikan Al-Quran. Kuala Lumpur ersiti Malaya.Muhammad Muhsin Syeikh Ahmad. (1994). Al-Quran dan cara-cara menghafaz. ShahAlam: Perpustakaan Darul Quran.Murad, Khuram. (1991). Way to the Quran. Kuala Lumpur: Islamic Foundation.Munawwir & Ahmad Warson. (2002). Al - Munawwir Kamus Arab-Indonesia. Surabaya:Pustaka Progressif.Norasmah Othman. (2001). Keberkesanan program keusahawanan remaja di sekolah menengah.Tesis Dr. Falsafah. Universiti Putera Malaysia.Noraini Idris. (2010). Penyelidikan Dalam Pendidikan Kuala Lumpur. Mc Graw Hill Snd.Bhd.Nunally, J. C. (1978). Psycometric theory. New York: Mc. Graw Hill BookCompany.Robson, Collin. (1998). Real world research. UK: Blackwell Publisher Itd. Shahin, Abdul Sobur. (1995). Tarikhul Quran. Kaherah: Matba?ah As-Sa?adah. Shalaby, Ahmad (1954). History ofmuslim education. Beirut: Dar al-Kashaf.Sekaran, U. (1992). Research methods for business: A skill building approach. Ed. Ke2 New York:Wiley & Sons, Inc.Sedek Ariffin. (2016). Kaedah Hafazan Al-Quran Deobandy Di Malaysia: Satu Analsis.Kertas Kerja Simposium Tahfiz Al-Quran Peringkat Antarabangsa.Subhi Salleh (1978). Kajian al-Quran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Syarifah.Alawiyah Alsagof. (1994). Ilmu pendidikan pedagogi. Kuala Lumpur: Heinemann Asia.Syed Ahmad Tarmizi Syed Omar, Khairul Anuar Muhammad & Mohd Zohdi Mohd Amin. (2003).Tahfiz al-Quran: Sejarah dan perkembangannya. Seminar Kaedah Pengajaran dan Tahfizal-Quran Peringkat Kebangsaan Kolej Universiti Islam Malaysia.Tamuri Ab. Halim. (2006). Model Guru Pendidikan Islam: Konsep 5 min. Kertas Kerja dalam SeminarAmalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam. Bilik Senat, Bangunanniversiti Kebangsaan Malaysia.Umari Akram Dhiya?. (1989). At-ta?lim fi ?asri as-seerah wa ar-rashidin. ?Amman.Muassasat Ali Bait.Wan Muhammad Abdul Aziz. (1995). Ke arah penyelarasan sistem pengajian tahfiz al - Quran diMalaysia. Jurnal Institut Pengajian Tahfiz al-Quran Bil 1.1-8.Wiersma, W. (2000). Research methods in education: An introduction. Boston: Allyn & Bacon.Zawawi Ismail. (2008). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Kemahiran Bertutur Bahasa ArabKomunikasi Di Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Agama. Tesis Dr.Falsafah. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.