Kesan penggunaan 'Sinding Pimato' terhadap pencapaian aspek sebutan bahasa Kadazandusun murid tahun satu

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan perisianSinding Pimato terhadappencapaian aspek sebutan murid Tahun Satu. Reka bentuk kuasi eksperimen digunakan dengan ujian pradan pasca serta temu bual separa struktur sebagai instrumen kajian. Sampel kajian terdiri daripada30 orang murid Tahun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Marbella Justine
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5481
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan perisianSinding Pimato terhadappencapaian aspek sebutan murid Tahun Satu. Reka bentuk kuasi eksperimen digunakan dengan ujian pradan pasca serta temu bual separa struktur sebagai instrumen kajian. Sampel kajian terdiri daripada30 orang murid Tahun Satu yang telah dipilih dan dibahagikan secara rawak kepada kumpulaneksperimen dan kumpulan kawalan. Data kuantitatif dianalisis secara statistik deskriptif daninferens seperti kekerapan, peratusan, min, sisihan piawai dan ujian t dengan menggunakanperisian SPSS versi23.0. Manakala kajian kualitatif menerusi temu bual terhadap lima orang guru Bahasa Kadazandusundengan pengaplikasian analisis tematik mengikut susunan kod perisian Atlas.ti. Kajian kuantitatifmendapati bahawa peratus pencapaian sebutan kumpulan eksperimen meningkat daripada 2% kepada28% selepas rawatan. Manakala peratus pencapaian sebutan kumpulan kawalan meningkat daripada 1%kepada 4%. Sementara, min dan sisihan piawai ujian pasca bagi kumpulan eksperimen adalah (min=92.13,SP=4.43) dan kumpulan kawalan (min=70.80,SP=4.24). Ujian tbebas menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan iaitu t(28)=13.452;p