Kesan penggunaan 'Sinding Pimato' terhadap pencapaian aspek sebutan bahasa Kadazandusun murid tahun satu

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan perisianSinding Pimato terhadappencapaian aspek sebutan murid Tahun Satu. Reka bentuk kuasi eksperimen digunakan dengan ujian pradan pasca serta temu bual separa struktur sebagai instrumen kajian. Sampel kajian terdiri daripada30 orang murid Tahun...

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلف الرئيسي: Marbella Justine
التنسيق: thesis
اللغة:zsm
منشور في: 2019
الموضوعات:
الوصول للمادة أونلاين:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5481
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
الوصف
الملخص:Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan perisianSinding Pimato terhadappencapaian aspek sebutan murid Tahun Satu. Reka bentuk kuasi eksperimen digunakan dengan ujian pradan pasca serta temu bual separa struktur sebagai instrumen kajian. Sampel kajian terdiri daripada30 orang murid Tahun Satu yang telah dipilih dan dibahagikan secara rawak kepada kumpulaneksperimen dan kumpulan kawalan. Data kuantitatif dianalisis secara statistik deskriptif daninferens seperti kekerapan, peratusan, min, sisihan piawai dan ujian t dengan menggunakanperisian SPSS versi23.0. Manakala kajian kualitatif menerusi temu bual terhadap lima orang guru Bahasa Kadazandusundengan pengaplikasian analisis tematik mengikut susunan kod perisian Atlas.ti. Kajian kuantitatifmendapati bahawa peratus pencapaian sebutan kumpulan eksperimen meningkat daripada 2% kepada28% selepas rawatan. Manakala peratus pencapaian sebutan kumpulan kawalan meningkat daripada 1%kepada 4%. Sementara, min dan sisihan piawai ujian pasca bagi kumpulan eksperimen adalah (min=92.13,SP=4.43) dan kumpulan kawalan (min=70.80,SP=4.24). Ujian tbebas menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan iaitu t(28)=13.452;p