Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran STEM bagi bidang pembelajaran statistik dan kebarangkalian dalam KSSM Matematik tingkatan dua

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul pengajaran STEM bagi bidangpembelajaran Statistik dan Kebarangkalian dalam KSSM Matematik Tingkatan Dua.Kajian pembangunan modul ini melibatkan proses kesahan, kebolehpercayaan dankebolehgunaan modul. Modul ini dibangunkan berasaskan semua fasa dalam mod...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Nabila Khalid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5522
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul pengajaran STEM bagi bidangpembelajaran Statistik dan Kebarangkalian dalam KSSM Matematik Tingkatan Dua.Kajian pembangunan modul ini melibatkan proses kesahan, kebolehpercayaan dankebolehgunaan modul. Modul ini dibangunkan berasaskan semua fasa dalam modelADDIE iaitu (A) analisis, (D) reka bentuk, (D) pembangunan, (I) pelaksanaan dan (E)penilaian. Modul ini juga diterapkan dengan konsep STEM serta teori pembelajaranberasaskan inkuiri. Proses kesahan modul dilakukan oleh empat orang pakar. Dapatanmenunjukkan bahawa modul yang dibangunkan mempunyai kesahan yang baikdengan peratus persetujuannya adalah 92%. Seterusnya, modul ini diujikebolehpercayaan dan kebolehgunaanya melalui kaedah tinjauan terhadap 42 orangguru Matematik sekolah menengah di daerah Kota Bharu, Kelantan. Dapatanmenunjukkan kebolehpercayaan instrumen adalah baik dengan nilai CronbachsAlpha, 0.97. Manakala bagi dapatan kebolehgunaan modul pula menunjukkan peratuspersetujuan adalah tinggi bagi ketiga-tiga konstruk iaitu keberkesanan, kecekapan dankepuasan dengan peratus masing-masing adalah 92.5%, 89.8% dan 87.7%.Kesimpulannya, modul yang dibangunkan berteraskan elemen pendidikan STEMditerima baik oleh guru untuk dilaksanakan semasa proses Pembelajaran danPemudahcaraan (PdPc) STEM khususnya bagi bidang pembelajaran Statistik danKebarangkalian. Implikasinya, modul ini wajar digunakan dalam PdPc bagi bidangpembelajaran Statistik dan Kebarangkalian dalam KSSM Matematik Tingkatan Duasebagai bahan bantu mengajar. Modul ini dijangka berupaya mengubah amalan sediaada guru sekali gus dapat meningkatkan kesedaran dan pengetahuan guru-guruMatematik supaya lebih kritis dan kreatif semasa PdPc dijalankan dan mendorongminat murid memahami topik yang diajar. Diharapkan juga melalui modul ini dapatmemberikan gambaran jelas tentang kelebihan penggunaan modul serta bolehdijadikan rujukan kepada pihak sekolah, PPD, JPN dan KPM.