Hubungan di antara gaya kepimpinan dengan pencapaian akademik di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil daerah Kuala Kangsar dan Kinta Utara, Perak

Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan di antara gaya kepimpinan dengan pencapaianakademik murid. Kajian ini juga bagi mengenal pasti jenis gaya kepimpinan yangdiamalkan oleh guru-guru besar sebagai pemimpin. Kajian ini dilaksanakan secara tinjauan yangmelibatkan 186 orang guru di Sekolah Jeni...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ganesh Kandasamy
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5598
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan di antara gaya kepimpinan dengan pencapaianakademik murid. Kajian ini juga bagi mengenal pasti jenis gaya kepimpinan yangdiamalkan oleh guru-guru besar sebagai pemimpin. Kajian ini dilaksanakan secara tinjauan yangmelibatkan 186 orang guru di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Daerah Kuala Kangsar danKinta Utara, Perak. Reka bentuk kajian kuantitatif dipilih untuk menjawab tiga persoalankajian dan dua hipotesis. Data gaya kepimpinan dikutip melalui soal selidik LBDQ12. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferens. Manakala, datapencapaian sekolah diperoleh melalui Gred Purata Sekolah. Dapatan kajian menunjukkan terdapathubungan yang signifikan di antara gaya kepimpinan orientasi tugas dengan pencapaian akademik(p