Sikap keusahawanan dalaman, kompetensi keusahawanan dan kesediaan penerapan elemen keusahawanan dalam kalangan guru prasekolah

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap keusahawanan dalaman, kompetensikeusahawanan dan kesediaan penerapan elemen keusahawanan dalam kalangan guru prasekolah didaerah Hilir Perak dan Kinta Selatan. Kajian ini menggunakan teori tingkah laku terancangoleh Azjen. Kaedah kuantitatif dengan rek...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Aqila Zahirah Zulfikri
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5680
Tags: Add Tag
2 1
theory 1
tpb 1
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap keusahawanan dalaman, kompetensikeusahawanan dan kesediaan penerapan elemen keusahawanan dalam kalangan guru prasekolah didaerah Hilir Perak dan Kinta Selatan. Kajian ini menggunakan teori tingkah laku terancangoleh Azjen. Kaedah kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan digunakan dalam kajian ini. Populasikajian adalah seramai 149 orang dan pemilihan sampel secara rawak mudah dengan menggunakanjadual persampelan Krejcie dan Morgan yang melibatkan seramai 113 guru prasekolah. Instrumenkajian terdiri daripada satu set soal selidik yang diadaptasi daripada Test for PersonelEntrepreneurial Competencies. Soal selidik ini telah disahkan oleh empat orang pakarmenggunakan Content Validity Index (CVI) dengan nilai CVI =0.96 dan kebolehpercayaan soal selidik menggunakan indeks Cronbach Alpha dengan nilaipekali = 0.95. Data kajian dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi sepertikekerapan, peratusan, min, sisihan piawai, ujian-t bebas, ANOVA sehala dan korelasi Pearson.Dapatan kajian menunjukkan guru prasekolah percaya (M = 4.07, SP = 0.35) bahawa merekamemiliki sikap keusahawanan dalaman. Responden juga bersetuju (M = 3.91, SP = 0.39) bahawa merekamemiliki kompetensi keusahawanan. Responden juga sangat bersetuju (M = 4.21, SP = 0.38) bahawamereka bersedia menerapkan elemen keusahawanan. Selain itu, dapatan menunjukkan terdapatperbezaan yang signifikan antara kesediaan penerapan elemen keusahawanan guru mengikut faktoragensi tadika [t(111) = -2.79; p<0.05], kelulusan akademik tertinggi [F(3, 109) = 2.80; p<0.05]dan latihan keusahawanan yang diikuti [t(111) = 2.46; p