Pembelajaran berasaskan permainan digital meningkatkan pemahaman murid terhadap pembelajaran alam sekitar
Kajian ini adalah untuk menilai kebolehgunaan permainan Edu-Environment dalammembantu pelajar Tingkatan 1 memahami topik mengenai alam sekitar di SekolahMenengah Kebangsaan Seremban. Dalam kajian ini, pembangunan permainan Edu-Environment adalah berdasarkan kepada model ADDIE. Pendekatan kuasi ekspe...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5694 |
Tags: | Add Tag |
Summary: | Kajian ini adalah untuk menilai kebolehgunaan permainan Edu-Environment dalammembantu pelajar Tingkatan 1 memahami topik mengenai alam sekitar di SekolahMenengah Kebangsaan Seremban. Dalam kajian ini, pembangunan permainan Edu-Environment adalah berdasarkan kepada model ADDIE. Pendekatan kuasi eksperimentelah diaplikasikan dalam kajian ini. Seramai 80 orang murid dipilih sebagai responden.Murid dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulanrawatan. Setiap kumpulan diberi kaedah rawatan yang berbeza di mana kumpulankawalan menggunakan kaedah konvensional dan kumpulan rawatan menggunakanpermainan digital. Data dikumpul melalui ujian pra-pasca dan soal selidik sertadianalisis menggunakan ujian-T dua kumpulan sampel tak bersandar. Dapatan kajianini menunjukkan terdapat hubungan signifikan antara markah pencapaian kumpulanrawatan dan kumpulan kawalan dalam ujian pasca. Hasil dapatan yang diperoleh telahmenunjukkan kumpulan rawatan telah mencatat min markah sebanyak 9.50 manakalakumpulan rawatan pula mencatatkan min sebanyak 15.00 dalam ujian pasca. Nilai minini telah menunjukkan terdapat perbezaan yang sangat ketara antara kumpulan kawalandan kumpulan rawatan dalam ujian pasca. Hasil dapatan yang dipaparkan telahmemaparkan nilai ujian-t bagi kumpulan rawatan telah mencatat sebanyak 12.669 samadengan kumpulan kawalan yang mana nilai signifikan (p) yang diperoleh adalahsebanyak p=0.00 yang bermakna aras signifikan adalah lebih kecil daripada 0.05(p |
---|