Pengetahuan,sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS) dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di Daerah Hulu Terengganu. Elemenyang dikaji adalah pengetahuan, kelengkapan dan sokongan, serta amalan gurusekolah rendah terhadap pelaksanaan PBS. Seramai 100 orang guru tela...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Che Wan Sakilah Che Wan Ahmad
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2017
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5696
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS) dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di Daerah Hulu Terengganu. Elemenyang dikaji adalah pengetahuan, kelengkapan dan sokongan, serta amalan gurusekolah rendah terhadap pelaksanaan PBS. Seramai 100 orang guru telah dijadikansampel. Kajian ini telah dijalankan secara tinjauan dengan menggunakan borang soalselidik sebagai instrumen kajian. Data telah dianalisis menggunakan analisis statistikdeskriptif dan inferensi, menggunakan perisian Statistical Package for Social Science(SPSS). Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru terhadap PBS beradapada tahap yang tinggi (min = 4.29), manakala tahap kelengkapan dan sokonganberada pada tahap yang sederhana (min =2.94 ) serta tahap amalan PBS berada padatahap yang tinggi (min = 4.23). Kajian juga mendapati tiada perbezaan yangsignifikan antara kelayakan akademik dengan amalan PBS (p = 0.156). Akan tetapiterdapat perbezaan yang signifikan antara pengalaman mengajar dengan amalan PBS(p = 0.000). Terdapat hubungan yang signifikan yang sederhana antara tahappengetahuan dengan amalan PBS (r = 0.623) dan terdapat hubungan yang signifikanyang rendah antara tahap kelengkapan dan sokongan yang disediakan oleh pihaksekolah terhadap amalan PBS (r = 0.360). Di sini dapat disimpulkan bahawa tahappengetahuan dan amalan para guru di sekolah adal.ah pada tahap yang tinggi, akantetapi tahap sokongan dan kelengkapan masih berada pada tahap yang rendah.