Pengetahuan,sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS) dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di Daerah Hulu Terengganu. Elemenyang dikaji adalah pengetahuan, kelengkapan dan sokongan, serta amalan gurusekolah rendah terhadap pelaksanaan PBS. Seramai 100 orang guru tela...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5696 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:5696 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Che Wan Sakilah Che Wan Ahmad Pengetahuan,sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS) dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di Daerah Hulu Terengganu. Elemenyang dikaji adalah pengetahuan, kelengkapan dan sokongan, serta amalan gurusekolah rendah terhadap pelaksanaan PBS. Seramai 100 orang guru telah dijadikansampel. Kajian ini telah dijalankan secara tinjauan dengan menggunakan borang soalselidik sebagai instrumen kajian. Data telah dianalisis menggunakan analisis statistikdeskriptif dan inferensi, menggunakan perisian Statistical Package for Social Science(SPSS). Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru terhadap PBS beradapada tahap yang tinggi (min = 4.29), manakala tahap kelengkapan dan sokonganberada pada tahap yang sederhana (min =2.94 ) serta tahap amalan PBS berada padatahap yang tinggi (min = 4.23). Kajian juga mendapati tiada perbezaan yangsignifikan antara kelayakan akademik dengan amalan PBS (p = 0.156). Akan tetapiterdapat perbezaan yang signifikan antara pengalaman mengajar dengan amalan PBS(p = 0.000). Terdapat hubungan yang signifikan yang sederhana antara tahappengetahuan dengan amalan PBS (r = 0.623) dan terdapat hubungan yang signifikanyang rendah antara tahap kelengkapan dan sokongan yang disediakan oleh pihaksekolah terhadap amalan PBS (r = 0.360). Di sini dapat disimpulkan bahawa tahappengetahuan dan amalan para guru di sekolah adal.ah pada tahap yang tinggi, akantetapi tahap sokongan dan kelengkapan masih berada pada tahap yang rendah. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Che Wan Sakilah Che Wan Ahmad |
author_facet |
Che Wan Sakilah Che Wan Ahmad |
author_sort |
Che Wan Sakilah Che Wan Ahmad |
title |
Pengetahuan,sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah |
title_short |
Pengetahuan,sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah |
title_full |
Pengetahuan,sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah |
title_fullStr |
Pengetahuan,sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Pengetahuan,sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah |
title_sort |
pengetahuan,sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2017 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5696 |
_version_ |
1747833220577099776 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:56962021-03-23 Pengetahuan,sokongan dan kelengkapan serta amalan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah rendah 2017 Che Wan Sakilah Che Wan Ahmad LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS) dalam kalangan guru-guru sekolah rendah di Daerah Hulu Terengganu. Elemenyang dikaji adalah pengetahuan, kelengkapan dan sokongan, serta amalan gurusekolah rendah terhadap pelaksanaan PBS. Seramai 100 orang guru telah dijadikansampel. Kajian ini telah dijalankan secara tinjauan dengan menggunakan borang soalselidik sebagai instrumen kajian. Data telah dianalisis menggunakan analisis statistikdeskriptif dan inferensi, menggunakan perisian Statistical Package for Social Science(SPSS). Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru terhadap PBS beradapada tahap yang tinggi (min = 4.29), manakala tahap kelengkapan dan sokonganberada pada tahap yang sederhana (min =2.94 ) serta tahap amalan PBS berada padatahap yang tinggi (min = 4.23). Kajian juga mendapati tiada perbezaan yangsignifikan antara kelayakan akademik dengan amalan PBS (p = 0.156). Akan tetapiterdapat perbezaan yang signifikan antara pengalaman mengajar dengan amalan PBS(p = 0.000). Terdapat hubungan yang signifikan yang sederhana antara tahappengetahuan dengan amalan PBS (r = 0.623) dan terdapat hubungan yang signifikanyang rendah antara tahap kelengkapan dan sokongan yang disediakan oleh pihaksekolah terhadap amalan PBS (r = 0.360). Di sini dapat disimpulkan bahawa tahappengetahuan dan amalan para guru di sekolah adal.ah pada tahap yang tinggi, akantetapi tahap sokongan dan kelengkapan masih berada pada tahap yang rendah. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5696 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5696 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Abd Rashid, N., Lee, K. C., Mahayudin, Z & Noordin, Z. (2012). Falsafah Pendidikan di Malaysia.Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.Abdul Ghafar, M. N. (2003). Reka Bentuk Tinjauan Soal Selidik. Skudai : Universiti TeknologiMalaysia.Abdul Rahim Hamdan & Saliza Ahmad (2008). Tahap Penguasaan Guru dalam PEKA Sains Menengah Rendah. Diakses pada Jun 19, 2019 daripadahttp://eprints.utm.my/7674/1/P30-Saliza.pdf.Abdul Rahman, M. A & Jaafar, K. (2008). Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus KemahiranHidup Bersepadu Sekolah Menengah Dalam Bandar Di Daerah Kuantan, Pahang. UniversitiTeknologi Malaysia : Tesis Sarjana Muda.Abdul Said Ambatong & Shanti Gobalakrishnan (2017). Tahap Integriti dan Kesediaan Guru dengan Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Rendah. International Journal of Education, Psychology and Counseling. Vol2, No4Adimin, J. (2011). Peperiksaan VS Pentaksiran. Retrieved Febuari 22, 2017, fromhttp://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2008&dt=0303&pub=DuniaPend idikan&sec=Perspektif&pg=ps_Ol .htmAhmad, A. (2010). Pentaksiran Pembelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Akhiar Pardi, Shamsina Shamsuddin & Muhammad Kushairi Jusoh. (2012). Asas Kepimpinan danPerkembangan Professional Guru. Kuala Lumpur : Freemind Horizos Sdn. Bhd.Alias, B. (1992). Statistik untuk Penyelidikan dalam Pendidikan dan Sains Sosial.Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.Alias, M. (2003). Enhancing The Validity and Reliability of Classroom Test. Kertas Kerjayang dibentangkan pada Seminar Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan, Kuala Lumpur, 5-8 Mei 2003.Arsaythamby Veloo, Harihan N. Krishnasamy & Ruzlan Md Ali (2015). Teachers' Knowledge and Readiness Towards Implementation of School Based Assessment in SecondarySchools. International Educatin Studies 8(11).Asri Selamat. (2007). Amalan Pentaksiran Pengajaran dan Pembelajaran di Sekolah Sekolah MenengahBestari Negeri Johar Darul Takzim. Universiti Teknologi Malaysia : Tesis PhDBabbie, E., & Mouton, J. (2001). The Practice of Social Science Research. Belmont, CA:Wadsworth.Bench-Capon. (1990). Knowledge Representation Intelligence. San Diego: Academic Press Inc.An Approach to Artificial Intelligence. San Diego: Academic Press Inc.Black, P. & William, D. (1998). Assessment and Classroom Learning. Assessment in Education:Principles, Policy and Practice, 5(1), 7-74. London: Routledge.Bork, A. (2002). Intercative Leaming. Contemporary Issues in Technology and TeacherEducation 2(4), 586-604.Campbell, D. & Fiske D (2000). Research Design. USA: Sage Publications.Chan, Y. F. (2009). School-Based Assessment. Enhancing Knowledge and Best Practices.Shah Alam: Universiti Publiction Centre Uitm.Chan Yuen Fook (2003). Pendekatan Penilaian : Satu Tinjauan Dari AspekKesesuaiannya Dalam Penilaian Program Latihan. Jurna/ Pengurusan dan KepimpinanPendidikan. Institut Aminudin Baki 13(1): 65-81.Charles Teddlie & Fen Yu (2007). Mixed Methods Sampling : A Typology With Examples.Journal of Mixed Methods Research. Voll, No77Che Aleha Bin Ladin. (2015). Pentaksiran Berasaskan Seka/ah Pendidikan Seni VisualSeka/ah Menengah. Universiti Pendidikan Sultan Idris : Tesis PhD.Cheng, W. (2009). How EFL Teachers Grow : An Explorative Study on Teacher Learning inClassroom Teaching. The Journal of ASIA TEFL, Vol 6(3), pp. 109-140.Chua Yan Piaw (2006). Asas Statistik Penye/idikan. Kuala Lumpur : Mc Graw Hill.Chua Yan Piaw (2008). Asas Statistik Penyelidikan. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill.Cohen, L. & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists. London: Haarper &Row.Creswell, J. W. 2002. Educational research - planning, conducting, and evaluatingquantitative and qualitative research (2nd Ed). New Jersey: Pearson Merril Prentice Hall.Creswell, J. W. 2005. Educational research - planning, conducting, and evaluatingquantitative and qualitative research (3rd Ed.). New Jersey: Pearson Merril Prentice Hall.Cresswell, J. W. (2008). Educational Research - Planning, Conducting andEvaluating Quantitative and Qualitative Research (3rd Ed.). New Jersey:1 Pearson Prentice Hall.Cronbach, L. J. (1946). Response Sets and Test Validity. Educational andPsychological Measurement, 6: 672-683.David Lambert & David Lines. (2000). Understanding Assessment Purpose,Perceptions, Practice. New York: Madison Avenue.Davison, C. (2007). Views Form the Chalkface : English Language School-Based Assessmentin Hong Kong. Language Assessment Quarterly 4(1), 37-68.Dikli, S. (2003). Assessment at a Distance : Traditional VS Alternative Assessment.The Turkish Online Journal of Education Technology 2(2), 13-19.Fakhri Abdul Khalil & Mohd Isha Awang (2016). Isu Kesediaan Guru Dalam AmalanMelaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Journal of Social Science. Vol2, 1-7.Fauzi Russin, Jamal Ali & Mohd Saifol Zamzuri Noor (2014). Kaedah Penyelidikan & Analisis DataSPSS. Universiti Utara Malaysia : UUM Press.Foster, H.L. (1995). Implementing Innovative Pedagogy In The First Course InAccounting And Its Relationship To Students Attitudes Toward The Profesion. Andrews University,USA : Thesis PhD.Fraenkel Jack. R. & Norman E. Wallen. (2006), How to Design and Evaluate Researchin Education (9th Ed). McGraw-Hill Education.Gabbin, A. L. (2002). The Crisis In Accounting Education. Journal of Accontancy.Gearheart, C. J. (1990). Introduction to Special Education Assessment : Principles andPractices. Pennsylvania State University: Love Publishing Company.Hamzah, M.O & Sinnasamy, P. (2009). Between the Ideal and Reality. Teachers' Perceptionof the Implementation of School-Based Oral English Assessment. The English Teacher, 38(13-29).Ismadiah Omar (2012). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Seka/ah di Sekolah SekolahSekitar Gelang Patah Johar. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.Ismail Raduan, Mashitah Taib, Faridah Anum & Shaari Osman. (2012). Mengkaji PengetahuanPentaksiran dalam Kalangan Pelajar PISMP Semester 8 Ambilan Januari 2008 (Pendidikan Khas) diIPG Kampus Ilmu Khas, Kuala Lumpur. Prosiding Penyelidikan Pendidikan Guru Malaysia-Indonesia. 2-4 0kt. Anjuran IPG Kampus Ilmu Khas dan Universitas NegeriPadang, Indonesia, ms 143-147.Isha, A. M. (2011). School Based Assessment as Transformation in Educational Assessment. Keynote in International Seminar on Measurement and Evaluation (ICMEE 4).Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.John Salvia, James Ysseldyke & Sara Bolt. (2010). Assessment in Special andInclusive Education. USA: Wadsworth Cengage Learning.Kalam, A. A. (2011). Peperiksaan VS Pentaksiran. Retrieved 23 Mac, 2017, fromhttp://kalamabuadib.blogspot.my/2011/04/peperiksaan-vs-pentaksiran.htmlKamus Dewan Edisi Kedua. (1984). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan PustakaKementerian Pendidikan Malaysia (2012). Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Diakses padaJulai 20, 2017 daripada http://buletinkpm.blogspot.com/2012/11/pentaksiran-berasaskan-sekolah-pbs.htmlKementerian Pendidikan Malaysia (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.Diperoleh Mei 18, 2017 daripada http://www.moe.gov.my/userfiles/file/PPP/Preliminary-Blueprint-ExecSummary-BM.pdf.Kerlinger, F. N. (1970). A Social Attitude Scale : Evidence on Reliability andValidity. Psychological Reports, 26(2), 379-383.Kerlinger, F. N. (1986). Foundations of Behavioural Reaserch. Forth Wolth: Holt,Rinehaert and Winston.Kurikulum Dan Pengajaran Sekolah Rendah (KRP 3013). Unit 2: Pengenalan Kepada KBSR Dan KSSR.Kurikulum Standard Sekolah Rendah (2011). Bahan Edaran Pengurusan Akademik PPD HuluSelangor.Lembaga Peperiksaan Malaysia (2000). Manual Pengguna Bagi Guru Mata Pelajaran, Sistem PengurusanPentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS). Kementerian Pelajaran Malaysia.Lembaga Peperiksaan (2011). Pengurusan dan Pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)Sekolah Rendah .Kementerian Pelajaran Malaysia.Lembaga Peperiksaan. (2012). Kajian Berkaitan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.Diakses pada 23 Mei 2017, daripada http://apps2.moe.gov.my/lp.Lembaga Peperiksaan (2012). Panduan Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.Majid Konting, M. (2005). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka.Marican, S. (2005). Kaedah Penyelidikan Sains Sosial. Kuala Lumpur: PrenticeHall/Pearson Malaysia.Mat Ali, M.A. & Jamaluddin, S. (2007) Amalan Pentaksiran Untuk Pembelajaran di SekolahMenengah. Jurnal Pendidikan, 27(1), 19-39.Mazlini Adnan & Noorfazelawati Abd Kadir (2014). Arna/an Pentaksiran Berasaskan Seka/ah (PBS)Dalam Kalangan Guru Matematik Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia.Vol4, Nol.Mladenovic, R. (2000). An Investigation Into Ways of Challangenging Introductory Accounting Students' Negative Perception of Accounting. Accounting Education 9(2),Mohd Anuar Abdul Rahman & Khamsawati Jaafar (2010). Pelaksanaan Pentaksiran Kerja KursusKemahiran Hidup Bersepadu Seka/ah Menengah Dalam Bandar'/ Di Daerah Kuantan, Pahang. Diakses pada April 4, 2017 daripadahttp://eprints.utm.my/11356/1/Pelaksanaan_Pentaksiran_Kerja-- Kursus_KemahiranHidup_Bersepadu_Sekolah_Menengah_Dalam.pdf.Mohd Azhar Mat Ali (2006). Arna/an Pentaksiran di Seka/ah Menengah. Disertasi PhD FakultiPendidikan. Universiti Malaya.Mohd Fadhli Ahmad (2010). Amalan Pentaksiran Pengajaran dan Pembelajaran di kolejKomuniti di Negeri Johar. Prosiding Seminar Transformasi Pendidikan Teknikal Anjuran Centrefor Testing, Measurement & Appraisal (ceTMA), Universiti Utara Malaysia, dari 3 hingga 4November 2010.135-155.Mohd Isha Awang (2011). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah :Pengetahuan dan Amalan Guru di Sekolah Menengah Agama Milik Kerajaan Negeri. ProsidingSeminar Maj/is Dekan-Dekan Pendidikan IPTA2011, 891- 901.Mohd Noor, N & Sahip, S. (2010). Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berasaskan Sekolah Bagi Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Johar Bahru, Kawasan Skudai. Universiti Teknologi Malaysia: Tesis Sarjana Muda.Mohd Safarin Nordin (2014). Kesediaan Guru Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Seka/ah Bagi Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu. International Seminar OnTechnical and Vacational Education 2014 (TVEIS 2014)Mok, S. S. (2007). Pengantar Pendidikan Teras. Subang Jaya : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.Moore, J. (2003). Facts and Assumptions of Assessment : Technology, The Missing Link. THEJournal (Fechnology Horizons in Education 30(6).Mouton, E. B. (2001). The Practice of Social Science Research. Belmont, CA: Wadsworth.Mujis,D. (2004). Doing Quantitative Researchin Education. London: SagePublications.Mulenga, M. G. & Kapambwe, W.M. (2008). The Implementation of School Based ContinuousAssessment (CA) in Zambia. The IAEA Conference (m.s.1-12).Munira, Rorlinda, Chia & Shaari (2012). Pengetahuan Pentaksiran dalam Kalangan GuruPelatih PISMP (Opsyen Pendidikan Jasmani) di Institusi Pendidikan Guru, Kuala Lumpur. Prosiding Penyelidikan Pendidikan Guru Malaysia Indonesia. 2-4 Oktober ms 148-151.Na'imah Ishak (2011). School Based Assessment as Transformation in Education Assessment. Keynote in International Seminar on Measurement and Evaluation (ICMEE 4) Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, (9-12) OktoberNik Azis, N. (1996). Perkembangan Profesional: Penghayatan Matematik KBSR dan KBSM Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.Nonaka, I. (2006). Organizational Knowledge Creation Theory : Evolutionary Paths and FutureAdvances. Organization Studies 27(8).Noor Zeliana Binti Idris. (2016). Penilaian Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan SekolahDalam Kalangan Guru. Universiti Pendidikan Sultan Idris : Tesis PhD.Noraini Bidin (2016). Kesediaan Murid Sekolah Menengah Terhadap Pelaksanaan PentaksiranBerasaskan Sekolah Dalam Mata Pela jaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu,Vol6, Nol.Noraini Idris. (2008). Perjuangan Memperkasakan Pendidikan di Malaysia : Pengalaman 50 Tahun Merdeka. Malaysia. Kuala Lumpur: Utusan Publicaations.Noraini Mat Loddin & Suhaida Abdul Kadir (2013). Penerimaan Guru Terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Dengan Komitmen Guru Dalam Melaksanakan PBS Sekolah Rendah. Seminar Pasca Siswazah Dalam Pendidikan (GREDUC 2013).Norasmah Othman. (2002). Keberkesanan Program Keusahawanan Remaja di SekolahMenengah. Universiti Putra Malaysia : Tesis PhD.Norazilawati Abdullah, Noraini Mohamed Noh, Rosnidar Mansor, Abdul Talib Mohamed Hashim, Wong Kung Teck. (2015) Penilaian Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Seka/ah(PBS) Dalam Kalangan Guru Sains. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik, Vol5, Nol.Nor Azizah Binti Jawal. (2013). Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Seka/ah Di Seka/ahRendah Kawasan Durian Tunggal, Me/aka. Universiti Teknologi Malaysia: Tesis Sarjana.Nor Syuhadah Binti Maskan. (2013). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Seka/ah (PBS) BagiMata Pelajaran Sains Di Seka/ah Kebangsaan Daerah Pontian, Johar. Universiti Tun Hussein OnnMalaysia: Tesis Sarjana.Nourisis, M. J. (1977). SPSS Professional Sttistic 7.5. Chicago: North Michigan Avenue.Pallant, J. (2001). SPSS Survival Manual - A Step by Step Guide to Data Analysis UsingSPSS for Windows (Version] 0). Buckingham Open University Press.Queensland Studies Authorithy. (2010). School-Based Assessment : The Queensland System.Published February 2010 The State of Queensland (Queensland Studies Authority)Radin Mohd Shamsul Zahri. (2008). Penilaian Program Pentaksiran Kerja Kursus Berasaskan Sekolah. Teknologi Kejuruteraan SPM. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.Rafiei Mustapha (1998). Kajian Tentang Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK)Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Seka/ah Menengah. Panitia Bahasa danKesusteraan Melayu, Jemaah Nazir Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia.Rahman, M. A. B. A., & Ali Z. B. (2008). Pelaksanaan Pentaksiran Kerja KursusKemahirah Hidup Bersepadu Di Sekolah Menengah Luar Bandar Daerah Kuantan, Pahang Diakses pada Julai, 12. 2017 daripadahttp://eprints.utm.my/10757/1/PELAKSANAAN_PENTAKSIRAN_KERJA_KURSUS_KEMAHIRAN_HIDUP_BERSEPADU_DI_SEKOLAH_MENEN GAH_LUAR_BANDAR_DAERAH_KUANTAN.pdf.Rorlinda Yusof & Faridah Anum Abdul Wahid. (2012). Pengetahuan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Dalam Kalangan Guru Pelatih PISMP Di Institut Pendidikan Guru Kampus I/muKhas. Kampus Ilmu Khas, Kuala Lumpur.Saad, J. (2002). Kefahaman Guru Terhadap Kriteria Penilaian Projek Kerja Kursus Kemahiran Hidup di Peringkat Penilaian Menengah Rendah. Universiti Teknologi Malaysia: TesisSarjana Muda.Salamiah J., Ramiah H., Ab. Rahim B., & Abdullah M. R. (2011). Keprihatinan Guru Dalam Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah : Perubahan Dalam Penilaian Pendidikan. Seminar Dekan-Dekan Pendidikan IPTA 2011. Prosiding Seminar Majlis Dekan-DekanPendidikan IPTA. Serdang, Selangor: Universiti Putra Malaysia.Sekaran, U. (2000). Research Methods For Business : A Skill-Building Approach, 3th Ed. John Wiley& Sons.Shepard L. A. (2000). The Role of Classroom Assessment in Teaching and Learning. Los Angeles: Center for Research on Evaluation, Standard and Student Testing (CRESS), Universityof California.Siti Rahayah, A. (2003). Teori, Konsep dan Amalan dalam Pengukuran danPenilaian. Bangi: Pusat Pembangunan Akademik UKM.Stinggin, R. J. (1995). Assesement Literacy for the 21st Centry. Retrieved Mac 29,2017, from https://search.proquest.com/docview/218532914?pq-origsite=gscholarStiggins, R. (2005). From Formative Assessment to Assessment for Learning : A Path to Success inStandard-Based Schools. Phi Delta Kappan International, 87, 324-328.Tan, A. (2010). Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Malaysia. Kesediaan Guru, lsu dan Panduan.Kuala Lumpur: Gerakbudaya Enterprise.Tailor, G. R. (Ed.). (2005). Integrating quantitative and qualitative methods inresearch. Maryland: University Press of America Inc.Tuckman, B. W. (1999). Conducting Educational Research (5th Ed). California: WadsworthThomson Learning.Tuckman, B. W. (2012). Conducting Educational Research. United Kingdom: RowmanLittlefield Publisher.Yaakop Ederis. (2002). Pentaksiran di dalam Matematik : Isu dan Cabaran. Kertas KerjaDibentang dalam Seminar Kebangsaan Persatuan Pendidikan Matematik Malaysia (PPMM) 2002. KualaLumpur : Universiti Malaya.Yahaya, A., Saidun, N. & Raja Abdul Rahman, R. R. (2008). Persepsi PelajarTerhadap Keberkesanan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Sekolah Menengah. UniversitiTeknologi Malaysia : Tesis Sarjana Muda.Zamiyah Binti Ali (2008). Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Kemahiran Hidup BersepaduSekolah Menengah Di Sekolah Menengah Luar Bandar Daerah Kuantan, Pahang. UniverstitiTeknologi Malaya : Tesis Sarjana Muda.Zamri Mahamod & Nor Razah Lim. (2011). Kepelbagaian Kaedah Penyoalan Lisan Dalam Pengajaran Guru Bahasa Melayu : Kaedah Pemerhatian. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu,1(1) : 51-65 |