Pembinaan instrumen penilaian pembelajaran asas pembezaan dalam kalangan pelajar kejuruteraan di Politeknik Sultan Azlan Shah
Kajian ini bertujuan membina instrumen penilaian pembelajaran asas pembezaan dalamkalangan pelajar kejuruteraan di politeknik Sultan Azlan Shah. Instrumen yang dibina adalahberbentuk rubrik dua lapis bagi menilai domain kognitif dan afektif pelajar. Domainkognitif terdiri daripada dua konstruk iaitu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5757 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan membina instrumen penilaian pembelajaran asas pembezaan dalamkalangan pelajar kejuruteraan di politeknik Sultan Azlan Shah. Instrumen yang dibina adalahberbentuk rubrik dua lapis bagi menilai domain kognitif dan afektif pelajar. Domainkognitif terdiri daripada dua konstruk iaitu, pengetahuan sedia ada asas matematik danpengetahuan teknik asas pembezaan. Konstruk pengetahuan sedia ada asas matematik melibatkanpengetahuan asas pelajar dalam aspek operasi bercampur, pecahan, indeks dan persamaan kuadratik.Manakala konstruk pengetahuan teknik asas pembezaan pula dalam aspek kaedah pembezaan fungsipolinomial, hasil tambah, tolak, darab dan bahagi, dan fungsi gubahan. Domain afektif pulamelibatkan konstruk penerimaan pelajar terhadap pembezaan dalam aspek minat, sikap, kebimbangandan tabiat pembelajaran pelajar. Semua panel pakar mengesahkan dan bersetuju untukmengekalkan kesemua 38 item dengan penambahbaikan. Bagi menentukankebolehpercayaan instrumen, seramai 215 pelajar semester dua bidang kejuruteraan iaituKejuruteraan Mekanikal (n=94), Kejuruteraan Elektrik (n=50) dan Kejuruteraan Awam (n=71) telahdipilih sebagai responden. Dapatan kajian menunjukkan nilai pekali kebolehpercayaan AlfaCronbach adalah tinggi bagi ke semua konstruk iaitu antara 0.811 hingga 0.857. Kesimpulannya, instrumen penilaian yang dihasilkan mempunyai kesahan dan kebolehpercayaanyang tinggi. Implikasinya, instrumen penilaian ini sesuai dijadikan instrumen alternatif untukmengenal pasti pembelajaranasas pembezaan dalam kalangan pelajar kejuruteraan di politeknik Malaysia. |
---|