Pengurusan kokurikulum dan hubungannya dengan pelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, Selangor
Kajian ini bertujuan menganalisis Pengurusan Kokurikulum dan hubungannya denganpelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, SelangorDarul Ehsan. Kajian kuantitatif berbentuk deskriptif ini dijalankan secara tinjauan menggunakaninstrumen soal selidik melib...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5824 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:5824 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Rohani Basran Pengurusan kokurikulum dan hubungannya dengan pelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, Selangor |
description |
Kajian ini bertujuan menganalisis Pengurusan Kokurikulum dan hubungannya denganpelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, SelangorDarul Ehsan. Kajian kuantitatif berbentuk deskriptif ini dijalankan secara tinjauan menggunakaninstrumen soal selidik melibatkan responden seramai 404 orang guru dalam kawasan kajianyang dipilih secara persampelan rawak berstrata. Hasil dapatan kajian dianalisis secarakekerapan, peratusan, min, sisihan piawai dan analisis korelasi Pearson menggunakanperisian Statistical Packages For Social Sciences (SPSS) versi 22. Dapatan kajian bagitahap pengurusan kokurikulum dan pelibatan murid adalah tinggi dimana bacaan bagi Tahap PengurusanKokurikulum menunjukkan purata min = 4.020 dan sisihan piawai =.625 manakala bacaan bagi Pelibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum pula adalah minpurata = 4.25 dan sisihan piawai = .519. Namun dapatan analisis korelasi Pearson iaitubacaan r = -.390, sig = .300 iaitu p >0.05 (p = .300) memperlihatkan nilai tidak signifikan yang menunjukkan tidak terdapat hubungan antara pelibatan murid dalam aktivitikokurikulum dengan pengurusan kokurikulum di sekolah-sekolah yang terlibat. Implikasikajian dapat memberikan input bermanfaat kepada para pengurus sekolah dalam mentadbir uruskokurikulum secara sistematik dan merancang pelbagai strategi yang efektif dalam usaha meningkatkan pelibatan murid yang menyeluruh dalam aktiviti kokurikulum disekolah. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Rohani Basran |
author_facet |
Rohani Basran |
author_sort |
Rohani Basran |
title |
Pengurusan kokurikulum dan hubungannya dengan pelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, Selangor |
title_short |
Pengurusan kokurikulum dan hubungannya dengan pelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, Selangor |
title_full |
Pengurusan kokurikulum dan hubungannya dengan pelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, Selangor |
title_fullStr |
Pengurusan kokurikulum dan hubungannya dengan pelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, Selangor |
title_full_unstemmed |
Pengurusan kokurikulum dan hubungannya dengan pelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, Selangor |
title_sort |
pengurusan kokurikulum dan hubungannya dengan pelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di sekolah kebangsaan daerah petaling perdana, selangor |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2020 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5824 |
_version_ |
1747833231449784320 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:58242021-04-13 Pengurusan kokurikulum dan hubungannya dengan pelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, Selangor 2020 Rohani Basran LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan menganalisis Pengurusan Kokurikulum dan hubungannya denganpelibatan murid dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Kebangsaan Daerah Petaling Perdana, SelangorDarul Ehsan. Kajian kuantitatif berbentuk deskriptif ini dijalankan secara tinjauan menggunakaninstrumen soal selidik melibatkan responden seramai 404 orang guru dalam kawasan kajianyang dipilih secara persampelan rawak berstrata. Hasil dapatan kajian dianalisis secarakekerapan, peratusan, min, sisihan piawai dan analisis korelasi Pearson menggunakanperisian Statistical Packages For Social Sciences (SPSS) versi 22. Dapatan kajian bagitahap pengurusan kokurikulum dan pelibatan murid adalah tinggi dimana bacaan bagi Tahap PengurusanKokurikulum menunjukkan purata min = 4.020 dan sisihan piawai =.625 manakala bacaan bagi Pelibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum pula adalah minpurata = 4.25 dan sisihan piawai = .519. Namun dapatan analisis korelasi Pearson iaitubacaan r = -.390, sig = .300 iaitu p >0.05 (p = .300) memperlihatkan nilai tidak signifikan yang menunjukkan tidak terdapat hubungan antara pelibatan murid dalam aktivitikokurikulum dengan pengurusan kokurikulum di sekolah-sekolah yang terlibat. Implikasikajian dapat memberikan input bermanfaat kepada para pengurus sekolah dalam mentadbir uruskokurikulum secara sistematik dan merancang pelbagai strategi yang efektif dalam usaha meningkatkan pelibatan murid yang menyeluruh dalam aktiviti kokurikulum disekolah. 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5824 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5824 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi Ab. Alim Abd. Rahim. (2004). Pengurusan gerak kerja kokurikulum. Kuala Lumpur:Penerbit Oxford.Ab. Rahim, Kamarolzaman, Hazrimah & Hazrita (2012). Sekolah Berprestasi Tinggi.Satu Transformasi. Batu Pahat, Malaysia: Penerbit UTHM.Abdul Halim Hassan (1994). Komunikasi dalam Pengurusan Pendidikan. KualaLumpur: Percetakan Sentosa.Abdul Ghafar, Mohamad Najib, Jalaludin dan Jamaliah (2011). Komitmen Guru-guru terhadap pengurusan kokurikulum di sekolah-sekolah kebangsaan negeri Johor. Journal of Science &Mathematics Education.pp. 1-11. (Unpublished).Ahmad Esa, Siti Salma Abd Mutallib, & Nor Nadhia Nor Azman, (2015): Do Extra-Curricular Activities Effect Student Leadership in Institutions: Sport? Asian SocialScience, 11 (16).Aizzat M. N., Intan, O., & Zainal, A. A. (2006). Pengantar Pengurusan. Universiti Sains Malaysia: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.Akhmal Annas, H., Hussin, S., Ismail Sabri, N., Rohana, H., & Muhammad Sukri, S.(2011). Pendidikan, kurikulum, dan masyarakat: Satu integrasi. Journal ofEdupres, 1(9), 350-356.Akta Pendidikan (1996).Alias Baba. (1997). Statistik Penyelidikan dalam Pendidikan dan Sains Sosial. Bangi:Penerbit UKM.Astin, A. (1999). Student Involvement: A Development Theory for HigherEducations Journal of College Student Development, 40 (50), 518-529Athanasios Laios (2005). The educational system for training coaches in Greece.Physical Education and Sport Science Department. Demoeritus University off Thrace,Komotini Greece.Azizi Yahaya, Shahrin Hashim, Jamaluddin Ramli, Yusof Boon dan Abdul RahimHamda (2007). Menguasai Penyelidikan Dalam Pendidikan. Teori, Analisis danInterprestasi Data. PTS Profesioanal Publishing Sdn. Bhd.Azizi Yahya, Peter Voo, Ismail Maakip & Mohd Dahlan A. Malek. (2017). KaedahPenyelidikan Dalam Pendidikan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Azmi Abdul Raman & Hamsiah Mohd Dahalan. (2000). Pengetua sebagai pengurusKokurikulum sekolah. Genting Highlands. Kertas Kerja Seminar NationalPengurusan Dan Kepimpinan Ke-9. Institut Aminuddin Baki (IAB), KementerianPendidikan Malaysia, 1-3 Ogos.Azmi Zakaria dan Ahmad Zamri Mansor (2018). Peranan Guru Besar DalamPengurusan Kokurikulum Daripada Persektif Guru Penasihat KokurikulumSekolah Rendah Di Zon Cheras, Daerah Hulu Langat, Selangor. SelangorHumaniora Review Jurnal.Universiti Selangor.Azwan Wamin. (2015). Hubungan Antara Sikap Guru Terhadap aktiviti Kokurikulum DenganPengurusan Kokurikulum Sekolah Berasrama Penuh Di Negeri Selangor. Universiti PendidikanSultan Idris.B.Chitthra A/P Balakrishanan, Saiful Anuar Mohamad dan Mohamed Farid Razali(2017).Kokurikulum Membina Generasi Holistik: Penglibatan Dalam AktivitiKokurikulum Mempengaruhi Pencapaian Akademik Pelajar Kolej Komuniti SeberangJaya.Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (BPPDP), KPM (2008).Kajian Pengurusan Gerak Kerja Badan Beruniform di Sekolah di Malaysia.Buku Panduan Pengurusan Professional Sekolah Rendah (1991), Jemaah Nazir SekolahPersekutuan. Kementerian Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur.Che Mas Daud dan Zainal Abidin Saad (2019). Teknik Analisis SWOT DalamMeningkatkan Pelaksanaan Kokurikulum di Sekolah. Jurnal IPDA BIL. 26, 2019 InstitutPendidikan Guru Kampus Darulaman, Jitra, Kedah.Chua Yan Piaw. (2006). Kaedah dan Statistik Penyelidikan Kaedah Penyelidikan Buku1. Kuala Lumpur: Mc Graw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.Chuah Hong Ngee. (2015). Tahap Pengurusan Kokurikulum Murid di Sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan Cina. Tesis Sarjana. Fakulti Pengurusan dan Ekonomi. UniversitiPendidikan Sultan Idris.Darling, N. (2005). Participation in Extracurricular activities and adolescent adjustment: Cross-sectional and longitudinal findings. Journal of Youth and Adolescence, 34, 493- 505.Data Modul Pengurusan Guru Berakhir 31 Oktober 2019. Jabatan Pendidikan Selangor.Atas talian 16 November 2019.Dewey, J.1983. How we think. Ed ke-3. Boston: D.C.Health and company. Dworkin, J.B., Larson, R., & Hansen, D. (2002). Adolescents accounts of growthexperiences in youth activities. Journal of Youth and Adolescence, 32(1), 17-26.Esa A. (2007). Penerapan Kemahiran Generik Menerusi Kokurikulum di PoliteknikBagi Memenuhi Keperluan Industri di Malaysia.KUiTTHO: Tesis KUiTTHO.Eva Yi Hung Lau and Doris Pui Wah Cheng (2014). An exploration of the participationof kindergarten-aged Hong Kong children in extra-curricular activities.Department of Early Childhood Education, the Hong Kong Institute of Education,Hong Kong.Fauzi Hussin, Jamal Ali dan Mohd Saifoul Zamzuri Noor. (2014). Kaedah Penyelidikan &Analisis Data SPSS. UUM Press. Penerbit UUM. Universiti Utara Malaysia.Fauziah Mohd Sarjan, Fatimah Mohd Sarjan, Siti Mizarina Ghazali dan Mohd Noor Hashim. (2010). Pelibatan Guru Secara Aktif Meningkatkan Penyertaan Pelajar Menerusi Penilaian 10 Peratus Markah Kokurikulum Melalui Persatuan Kemahiran Hidup:Tinjauan Di Sekolah Menengah Kebangsaan Datin Onn Jaafar, Batu Pahat, Johor (pp.379-395).Ghazali Darusalam dan Sufean Hussin (2016). Metodologi Penyelidikan DalamPendidikan. Amalan dan Analisis Kajian. Penerbit Universiti Malaya. KualaLumpur.Hamidah Yusof, & Rahman Ahmad. (2012). Analisis kepentingan-kejayaanpengurusan Kokurikulum. Management Research Journal, (2) 75-85.Husain, H.Yaakob, S. N., &Abdul Razak, M. R. (2015). Kompetensi Guru danHubungannya dengan Pencapaian Kokurikulum Murid Di Sekolah Menengah. SimposiumPendidikan diperibadikan: Perspektif Risalah An-Nur (SPRiN2017).Isa Steinmann (2018). Participation in extracurricular activities and student achievement: Evidence from German all-day schools. Centre for Research onEducation and School Development (IFS) in Dortmund.Iskandar Fadzil. (2014). Hubungan Gaya Kepimpinan Guru Penolong KananKokurikulum Dengan Kepuasan Kerja Dalam Kalangan Guru Sekolah Rendah. Tesis Master.Universiti Putra Malaysia.Juan Antonio Moriana et al. 2006. Extracurricular activities and academic performance in Secondary students. Department of psychology, school of Educational Sciences, University of Cordova.Kamus Dewan (2000). Dewan Bahasa dan Pustaka.Kementerian Pelajaran Malaysia (1996). Buku Panduan Pengurusan AktivitiKokurikulum Sekolah Menengah dan Rendah.Kementerian Pelajaran Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.2013-2025. (Pendidikan Prasekolah hingga Lepas Menengah). Putrajaya.Khuzaimah Zaaim, Mohamed Yusoff Mohd Nor, Shahlan Surat (2019). TahapKompetensi Guru (pdpc) SKPMG2 Dan Tahap Kemenjadian Murid. International Journal ofEducation, Psyhology and Counseling. eISSN: 0128-164x. Volume: 4 Issues: 27 March, 2019)pp.51-62.Kolb. D.A, & Fry, R. (1975). Toward an applied theory of experiental learning. In C.Cooper (Ed). Theory of Group Process. London: John Wiley.Krejcie, R.V., & Morgan. (1970). Determining Sample Size for Research Activities, Educational and Psychological Measurement, 30 (3), 607-610.113Lembaga Peperiksaan. (2014). Panduan Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.(Kementerian Pendidikan Malaysia, Ed.). Kementerian Pendidikan Malaysia.Likert, Rensis. "A Technique for the Measurement of Attitudes." Archives of Psychology 140 (1932): 1?55. http://poincare.matf.bg.ac.rs/~kristina/topic-dane- likert.pdLim Yen Yen (1991). Remaja Mengabaikan Sukan. Dewan Siswa, hlm. 19.Lipscomb, S. (2007). Secondary school extracurricular involvement and academicachievement: a fixed effects approach. Journal of Economics of Education Review,26, 463-472, (2007).Maamor, Selamah and Ibrahim, Ahmad Zubir and Samsi, Aznita (2015). FaktorPemilihan Jenis Kokurikulum: Kajian Kes Pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM).Journal of Holistic Student Development, 2 (1), 35- 46.Mahamad Amran Kamsi. (2014). Melindungi Masa Instruksional dalam KegiatanKokurikulum di Sekolah: Isu dan Cadangan Penyelesaian. BahagianKokurikulum dan Kementerian Pendidikan Malaysia Kuala Lumpur.Mahoney, R.W; Larson, R.W., Eccles, J.S. & Lord, H. (2005): Organized activities ascontexts of development: Extracurricular activities, after-school and communityprograms. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Marjohan Jamalis & Mohd Sofian Omar Fauze (2007). Developing human valuethrough extra curricular activities. The Journal of Human Resource and AdultLearning 3(1):Md. Yusof Daud & Faridah Hamat (2001). Aplikasi teknologi terkini dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah.Satu analisis. Prosiding seminar kebangsaanprofessional perguruan 2001, hlm. 327-334. Bangi: Penerbit Fakulti Pendidikan,Universiti Kebangsaan Malaysia.Mohamad Akmal Masud (2013). Pembangunan Kemahiran Kerja Berpasukan Menerusi KursusPengurusan Kokurikulum Dalam Kalangan Pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional UTHM.Mohanaraju Annamalai (2012). Pengaruh Sokongan Keluarga dalam Pelibatan Ko-kurikulum Sekolah Terhadap Pencapaian Kemahiran Insaniah Murid. Seminar KebangsaanMajlis Dekan Pendidikan IPTA.Mohd Fazli Hasan, Suhaida Abdul Kadir, & Soaib Asimiran (2013). HubunganPersekitaran Sekolah dengan Penglibatan Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum diSekolah Menengah, 38(2), 19.Mohd Faiz Mohd Yaakob (2018). Pertindihan Dasar Pendidikan. Pandangan Terhadap 1Murid1Sukan. Jurnal Kepimpinan Pendidikan.Julai 2018.Bil. 5, Isu 3. E-ISSN: 2289-9669.Mohd Izham Mohamad Hamzah dan Norziana Ayob. (2014). Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat. Tesis Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.Mohd Izham Mohamad Hamzah dan Norziana Ayob. (2015). Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah KebangsaanZon Keramat. Jurnal Pendidikan Malaysia 40(2): 129-138.Mohd. Majid Konting (2000). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: DewanBahasa dan Pustaka, 2000.Mohd. Najib Abdul Ghafar (2007). Intervensi pembangunan organisasi pendidikan.Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.Mohd. Najib Abdul Ghafar (2003). Reka Bentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan:Universiti Teknologi Malaysia. Skudai.Mook Soon Sang (2009). Pengurusan Kokurikulum & Pendidikan Sukan. PuchongSelangor. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.Newman, T.J., Kim, Tucker, A.R., Alvarez, M.A.G. (2018). Learning Through theAdventure of Youth Sport (2018) Physical Education and Sport Pedagogy, 23 (3), pp.280-293.Norhidayati Hassan dan Muhammad Hussin (2018). Kompetensi Guru TerhadapPengurusan Kokurikulum di Sekolah Menengah Daerah Mersing. Prosiding SeminarKebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam 2018. Universiti Sultan Zainal Abidin.Nor Hisham Hashim (2012). Amalan Pengurusan Pentadbir Kokurikulum DalamPelaksanaan Aktiviti Kokurikulum di Sekolah-sekolah Menengah Di DaerahTaiping, Universiti Kebangsaan Malaysia.Noorasikin Ismail, Zainal Abidin Zainuddin dan Halijah Ibrahim. (2018). School of Education, Faculty of Social Sciences and Humanities, UTM, 81310 UTM Johor Bahru,Johor, Malaysia. 10: 3-2 (2018) 5766 | www.sainshumanika.utm.my | e-ISSN: 2289-6996Noor Azzam Syah Mohamed dan Suria Baba (2016). Proses Pelaksanaan Pengurusan Kokurikulumyang Diamalkan oleh Kumpulan Pengurusan Kokurikulum (KPP KoKurikulum) Di Sekolah Menengah Harian, Lembah Klang. http://e-journal.um.edu.my/publish/JuPiDi. Julai 2016, Bil. 3, Isu 3.Noor Azzam, Noor Azzura dan Noor Hassline (2017). Proses Pelaksanaan PengurusanKokurikulum yang Diamalkan oleh Kumpulan Pengurusan Kokurikulum (KPP KoKurikulum) Di Sekolah Menengah Harian, Lembah Klang. Jurnal Kurikulum dan Pengajaran AsiaPasifik. Januari 2017, Bil.5, Isu 1; Juku.um.edu.my.E.ISSN: 2289- 3008.Noor Habibah Kaderan, & Mohd Izham Hamzah. (2016). Amalan-amalan Terbaik Pengetua Dalam Proses Pengurusan Sekolah Menengah di Malaysia. In Conferenceon Education and Regional Development 2016 (pp. 580-591).Nor Hidayah, A. D. & Yusmaria, M. Y. (2014). Persepsi pelajar terhadap pelibatanaktiviti Kokurikulum di Kolej Komuniti Hulu Langat. Paper presented atKolokium Penyelidikan & Inovasi Wilayah Selangor.Norlena Salamuddin, Mohd Taib Harun, & Nur Asmara Diana Abdullah. (2011).Teachers Competency in School Extra-Curricular Management Ministry ofEducation, Putrajaya Malaysia. World Applied Sciences Journal 15, 15, 49-55.Nor Suhara Fadzil & Jamil Ahmad (2010). Kepentingan Kokurikulum DalamPendidikan Di Sekolah Menengah. Proceedings of the 4?? International Conference on Teacher Education; Join Conference UPI & UPSI, Bandung, Indonesia, 8-10 November2010.Norziana Ayob. (2013). Peranan Pengetua Dalam Pengurusan Kokurikulum DariPerspektif Guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat. Tesis Sarjana, FakultiPendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.Nurul Huda Ab Rahman dan Azlin Norhaini Mansor (2017). Tahap Amalan Guru Besar serta Pengajaran danPembelajaran Guru Sekolah Rendah. GEOGRAFIA OnlineTM Malaysia Journal of Society and Space 13 issue 3 (65-74) 2017, ISSN2180-2491.Olum, Y. (2004). Modern Management Theories and Practices. Kampala-Uganda: MakerereUniversity.Omardin Ashaari (2005). Pengurusan Kokurikulum. Kuala Lumpur, Malaysia: UtusanPublications & distributor Sdn. Bhd.Pallant, J. (2005). SPSS Survival Guide: A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS for windows. 3?? Edition, Open University Press, New York.Pelaporan Pentaksiran Sekolah Rendah (PPSR). (2018). Kementerian PendidikanMalaysia.Robbins, S.P., and Coulter M., 1999, Management, Sixth Edition, Prentice-Hall International, New Jersey.Richard l. Levin, David S. Rubin (1998). Statistics for Management. 7?? ed. Upper Saddle River, N. J.: Prentice Hall, International.Rosnida Othman (2016). Faktor Yang Mempengaruhi Pelibatan Pelajar Dalam AktivitiKokurikulum di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah, 1, 91-100.Rahil Mahyuddin. (2012). Psikologi pembelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Rahmat, Azali; Sharil, Mohd. Izwan; Ahmad, Mohamad Ali Roshidi; Ishak, NurAkmal; Salimin, Norkhalid (2017). The Effectiveness of Implementing CreditHours Co-Curricular Courses in Sultan Idris Education University. AmericanScientific Publishers. Volume 23, Number 1, January 2017, pp. 545-549(5).Ramlan Abd. Wahab; Dewan Masyarakat, Januari 2002, Kerangkraf Publication Sdn.Bhd. m.s. 44.Ricky W. Griffin (2012). Management Fundamentals, 6?? Edition. South-WesternCengage Learning, 2012.Russell, V.J., Ainley, M. and Frydenberg, E. (2005). Schooling Issues Digest: StudentMotivation and Engagement. Retrieved November 9, 2005,Samuel, S. (1996). Mary Parker Follett-Prophet of Management: A Celebration ofWritings from the 1920s. Academy of Management Review, 21(3), 863.Shahruddin Talib (2017). Aktiviti Kokurikulum Sebagai Pemangkin Kemahiran Pemimpin DalamKalangan Pelajar DRS 2161. Prosiding Seminar Antarabangsa Kelestarian Insan 2017 (INSAN2017).Sidek Mohd Noah dan Jamaludin Ahmad (2005). Pembinaan Modul. Bagaimana membinamodul latihan dan modul akademik. Serdang: Penerbit UPM.Siti Afifah Yusof dan Mohamaed Yusoff Mohd Nor (2018). Hubungan Budaya Optimis AkademikGuru Besar Dengan Kualiti Guru Sekolah Rendah Di Daerah Kuala Langat. SelangorHumaniora Review Jurnal. Universiti Selangor.Suhardi Samsudin (2017). Pengurusan Kokurikulum, Peranan Guru dan HubungannyaDengan Pelibatan Pelajar Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Sekolah Menengah. TesisSarjana Pengurusan Pendidikan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Stoner, J. A., Freeman, R.E., and Gilbert, D.R. (1995). Management (6th Ed.).Englewood.Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan 1/1985, KP (BS) 8591/Jld.11 (29) bertarikh 2 Januari1985.Tam Yeow Kwai (2010): Pengurusan Kokurikulum. Kuala Lumpur: KumpulanBudiman Sdn. Bhd.Wardatul Aishah Musa (2014). Kendiri terhadap aktiviti Kokurikulum dan keberkesanannya kepada remaja, 2014 (June), 778-785.Wardatul Aishah Musa dan Nooraini Othman (2014). Kesedaran Kendiri TerhadapAktiviti Kokurikulum dan Keberkesanannya Kepada Remaja. Proceeding of the SocialScience Research, June 2014.Wardatul Aishah Musa dan Nooraini Othman (2016). Hubungan antara kesedarankendiri dengan Teori kognitif sosial, Teori Goleman dan Teori Astin. Journal of GlobalBusiness and Social Entrepreneurship (GBSE), Vol. 2: no. 2 (2016) page 62-68/gbse.com.my/eISSN 24621714/Webster, B.J. & Fisher, D.L. (2003). School Level environment and student outcomes inMathematics, Learning Environment Research 6: 309-326.Wee Eng Hoe. (1997). Organisasi dan Pentadbiran Sukan dan Pendidikan Jasmani.Kuala Lumpur, Malaysia: Penerbitan Fajar Bakti.Woolfolk. A. (2010).Educational Psychology (11?? ed.) Columbus, OH: Person/Allyn& Bacon.Yahya Don, Siti Noor Ismail, Siti Hajar Mohamad Yusoff, Zuraidah Juliana MohdYusoff. (2016). Kokurikulum Dan Penjajaran Konstruktif di sekolah. SiriMonograf Pendidikan. Penerbit Universiti Utara Malaysia Sintok Kedah Darul Aman.Zainal Ariffin Zainuddin, Yaakob Daud, dan Saiful Azmi Mohd Nor (2016). Pengurusan Kokurikulum Dan Tahap Pelibatan Pelajar Dalam Aktiviti Kokurikulum Di sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu.Proceeding of ICECRS, 1 (2016) 891-900 ISSN. 2548-6160. InternationalSeminar on Generating Knowledge Through Research, UUM-UMSIDA, 25-27 October 2016, Universiti Utara Malaysia, Malaysia. Available online:http://ojs.umsida.ac.id/index.php/icecrsZohaib Parman, Tehseen Tahir, Umbreen Ishfaq dan Muhammad Saeed (2018). Co-Curricular Activities and its Impact on the Academic Performance of Students atniversity Level. See discussions, stats, and author profiles for this publication at:https://www.researchgate.net/publication/325620147 |