Tahap penerimaan guru arus perdana terhadap pelaksanaan pendidikan inklusif
Kajian ini bertujuan meninjau tahap penerimaan guru arus perdana terhadappelaksanaan pendidikan inklusif di sekolah rendah. Kajian ini menggunakanteori penerimaan tiga komponen iaitu penerimaan pengetahuan, afektif dantingkah laku (Breckler). Selain itu, kajian ini juga melihat faktor-faktor yangmem...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5956 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan meninjau tahap penerimaan guru arus perdana terhadappelaksanaan pendidikan inklusif di sekolah rendah. Kajian ini menggunakanteori penerimaan tiga komponen iaitu penerimaan pengetahuan, afektif dantingkah laku (Breckler). Selain itu, kajian ini juga melihat faktor-faktor yangmempengaruhi penerimaan guru. Reka bentuk penyelidikan adalah kuantitatifyang menggunakan kaedah tinjauan. Instrumen kajian ialah soal selidik yangdiubahsuai daripada Haniz Ibrahim. Penetapan sampel kajian menggunakanteknik strata, kluster dan rawak. Sampel kajian yang digunakan adalah seramai213 orang guru dari sekolah rendah. Kajian menunjukkan tahap penerimaanguru secara keseluruhan adalah tahap neutral (M=3.270.38). Antara 3komponen penerimaan, komponen pengetahuan (M=3.380.53) dan afektif(M=3.000.54) berada tahap neutral, manakala komponen tingkah laku beradatahap positif (M=3.450.56). Faktor yang mempengaruhi penerima guru adalahfaktor kaum, jenis sekolah dan sekolah yang ada dan tiada PPKIBP adalahsignifikan. Kesimpulannya, tahap penerimaan guru adalah neutral dankomponen yang paling positif adalah komponen tingkah laku. Guru -guru jugatidak menunjukkan sikap positif mahupun negatif terhadap pelaksanaanpendidikan inklusif. Implikasi dapatan kajian menunjukkan bahawa guru arusperdana tidak mempunyai penerimaan yang negatif terhadap pendidikaninklusif. Justeru, pelbagai usaha perlu dilaksanakan untuk meningkatpenerimaan guru dalam melaksanakan pendidikan inklusif. Peningkatanpenerimaan ini boleh dilakukan dengan mengadakan kursus, bengkel danLatihan Dalam Perkhidmatan (LADAP) di pelbagai peringkat seperti sekolah,Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dankementerian pendidikan. Tumpuan latihan haruslah untuk meningkatkanpengetahuan dan perasaan empati guru terhadap pelaksanaan inklusif. |
---|