Penyeliaan pengajaran guru sekolah kebangsaan di Semenanjung Malaysia

Tujuan kajian ini untuk menganalisis (a) tahap amalan penyeliaan pengajaran; (b) tahappenyeliaan berkesan; (c) tahap prestasi kerja; (d) melihat sejauh mana amalan penyeliaanpengajaran yang dijalankan oleh ketua panitia dapat memberikan kesan terhadap penyeliaanberkesan iaitu motivasi guru, perkemba...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Sharifah Hasima Syed Daud
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2018
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6132
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Tujuan kajian ini untuk menganalisis (a) tahap amalan penyeliaan pengajaran; (b) tahappenyeliaan berkesan; (c) tahap prestasi kerja; (d) melihat sejauh mana amalan penyeliaanpengajaran yang dijalankan oleh ketua panitia dapat memberikan kesan terhadap penyeliaanberkesan iaitu motivasi guru, perkembangan profesionalisme dan prestasi pengajaran dalam bilikdarjah; dan (e) menentukan kesan amalan penyeliaan pengajaran oleh ketua panitia terhadapprestasi kerja guru. Kaedah kajian kuantitatif dengan menggunakan reka bentuk deskriptiftinjauan digunakan. Teknik persampelan rawak berstrata dan persampelan rawak mudah digunakan dalam pemilihan unit analisis iaitu 382 orang guru-guru sekolah kebangsaan diSemenanjung Malaysia. Data dianalisis dengan menggunakan analisis Model PersamaanStruktur. Dapatan kajian menunjukkkan ketiga-tiga konstruk berada pada tahap yangtinggi. Kesan antara kesemua pemboleh ubah yang dikaji menunjukkan hubungan yang signifikan dimana (a) kesan amalan penyeliaan pengajaran terhadap penyeliaan berkesanmemberikan nilai standardized beta W=.77, p