Pembinaan modul muzik dan gerakan dalam pembacaan awal

Kajian ini bertujuan membina modul pembacaan awal yang berunsurkan integrasimuzik dan gerakan (MUZKAN). Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatifdengan reka bentuk interaktif dan holistik. Seorang guru dan 18 orang kanakkanakprasekolah yang dipilih secara bertujuan dilibatkan sebagai peserta dala...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Chee, Sook Ching
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6305
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan membina modul pembacaan awal yang berunsurkan integrasimuzik dan gerakan (MUZKAN). Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatifdengan reka bentuk interaktif dan holistik. Seorang guru dan 18 orang kanakkanakprasekolah yang dipilih secara bertujuan dilibatkan sebagai peserta dalamtiga fasa kajian iaitu pembinaan, pelaksanaan dan penilaian. Modul yangmengandungi empat sub topik, iaitu Nyanyi Fonik ABC, Rasa Sayang KV,Saya Suka Baca dan Nyanyi dan Baca dibina berteraskan Model Dick danCarey. Data kajian dikumpul menerusi proses pencerapan pengajaran danpembelajaran, temu bual, dan bukti dokumen. Data tersebut dianalisis bagimendapatkan maklumat tentang kekuatan dan kelemahan modul ini dalam prosespembinaannya. Dapatan kajian menunjukkan bahawa modul MUZKAN yangdibina dapat menggalakkan kemahiran kesedaran fonologikal, kelancaranmembaca dan kefahaman kandungan bahan bacaan. Dapatan kajian jugamenunjukkan bahawa modul ini menggalakkan aktiviti proses pengajaran danpembelajaran yang aktif, seronok dan bermakna, serta dapat menimbulkanmotivasi kanak-kanak untuk membaca. Selain itu, sokongan sementara didapatidapat membimbing kanak-kanak penutur bahasa kedua dalam pembelajaranmembaca dalam bahasa Melayu. Kesimpulannya, pengintegrasian kaedah muzikdan gerakan dengan kemahiran membaca secara modular memberi manfaatkepada kanak-kanak prasekolah dalam proses mempelajari bahasa tersebut.Implikasinya modul MUZKAN boleh digunakan bagi meningkatkan penguasaanbacaan awal kanak-kanak prasekolah dalam Bahasa Melayu.