Pengaruh amalan pembelajaran profesional terhadap kepimpinan guru-guru Kolej Vokasional di Perak

Kajian ini bertujuan untuk menentukan pengaruh amalan pembelajaran profesionalterhadap kepimpinan guru kolej vokasional di negeri Perak. Pendekatan kuantitatif rekabentuk deskriptif korelasi telah digunakan dalam kajian ini. Sampel terdiri daripada 278orang guru yang dipilih secara rawak mudah dari...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Wan Ameera Farhah Wan Azahari
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2019
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6368
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan untuk menentukan pengaruh amalan pembelajaran profesionalterhadap kepimpinan guru kolej vokasional di negeri Perak. Pendekatan kuantitatif rekabentuk deskriptif korelasi telah digunakan dalam kajian ini. Sampel terdiri daripada 278orang guru yang dipilih secara rawak mudah dari 10 buah kolej vokasional di negeri Perak.Data dianalisis menggunakan min, korelasi Pearson dan regresi pelbagai. Dapatan kajianmenunjukkan bahawa tahap amalan pembelajaran profesional (min = 3.89, SP = .39)adalah pada tahap tinggi manakala kepimpinan guru (min = 4.16, SP = .33) pada tahapyang sangat tinggi. Analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan signifikanyang kuat antara amalan pembelajaran profesional dengan kepimpinan guru (r= .51, p =.01). Dapatan kajian turut menunjukkan bahawa pemboleh ubah amalan pembelajaranprofesional pertama iaitu pembangunan portfolio ( = .36, p<.05) merupakan pengaruhutama terhadap kepimpinan guru diikuti dengan latihan ( = .22, p<.05), pembelajaranarahan kendiri ( = .18, p