Kesan penggunaan modul K360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan)

Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan Modul K360 terhadap pencapaian dansikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) di sebuah KolejVokasional di negeri Perak. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalamkajian ini. Sampel telah dipilih secara rawak kluster dan dibahagika...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rohaya Rahim
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6474
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan Modul K360 terhadap pencapaian dansikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) di sebuah KolejVokasional di negeri Perak. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalamkajian ini. Sampel telah dipilih secara rawak kluster dan dibahagikan kepada kumpulaneksperimen (n=19) dan kumpulan kawalan (n=20). Intervensi selama enam (6) minggutelah dijalankan untuk melihat kesan Modul K360 terhadap pencapaian pelajar dalammata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan). Instrumen kajian terdiri daripada ujianpencapaian dan soal selidik yang telah disahkan dalam kajian rintis. Kebolehpercayaaninstrumen menggunakan indeks ketekalan dalaman Alfa Cronbach adalah di antara 0.84dan 0.68. Untuk menentukan kesetaraan sampel kajian maka ujian pra telah dijalankandi mana hasil ujian-t menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan min ujian pra diantara kumpulan eksperimen dan kawalan [t(37) = 0.00, p>0.05]. Selepas intervensiselama enam minggu dijalankan menggunakan Modul K360 kepada kumpulaneksperimen, ujian pos pula ditadbir kepada kedua-dua kumpulan. Hasil ujian-tmenunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan [t(37) = 13.40 ; p