Kesan penggunaan modul K360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan)
Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan Modul K360 terhadap pencapaian dansikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) di sebuah KolejVokasional di negeri Perak. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalamkajian ini. Sampel telah dipilih secara rawak kluster dan dibahagika...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | thesis |
語言: | zsm |
出版: |
2019
|
主題: | |
在線閱讀: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6474 |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
總結: | Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan Modul K360 terhadap pencapaian dansikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) di sebuah KolejVokasional di negeri Perak. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalamkajian ini. Sampel telah dipilih secara rawak kluster dan dibahagikan kepada kumpulaneksperimen (n=19) dan kumpulan kawalan (n=20). Intervensi selama enam (6) minggutelah dijalankan untuk melihat kesan Modul K360 terhadap pencapaian pelajar dalammata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan). Instrumen kajian terdiri daripada ujianpencapaian dan soal selidik yang telah disahkan dalam kajian rintis. Kebolehpercayaaninstrumen menggunakan indeks ketekalan dalaman Alfa Cronbach adalah di antara 0.84dan 0.68. Untuk menentukan kesetaraan sampel kajian maka ujian pra telah dijalankandi mana hasil ujian-t menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan min ujian pra diantara kumpulan eksperimen dan kawalan [t(37) = 0.00, p>0.05]. Selepas intervensiselama enam minggu dijalankan menggunakan Modul K360 kepada kumpulaneksperimen, ujian pos pula ditadbir kepada kedua-dua kumpulan. Hasil ujian-tmenunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan [t(37) = 13.40 ; p |
---|