Pembinaan semula kurikulum asas Bahasa Melayu bagi pelajar antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris

Kajian ini bertujuan untuk membina semula Kurikulum Asas Bahasa Melayu diUniversiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) bagi mengatasi masalah pembelajaran dalamkalangan pelajar antarabangsa. Adaptasi Teknik Delphi dan Teknik Analisis KandunganDokumen digunakan dalam kajian ini. Kajian dijalankan dalam t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhammad Fawiz Bakri
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6483
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6483
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
Muhammad Fawiz Bakri
Pembinaan semula kurikulum asas Bahasa Melayu bagi pelajar antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris
description Kajian ini bertujuan untuk membina semula Kurikulum Asas Bahasa Melayu diUniversiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) bagi mengatasi masalah pembelajaran dalamkalangan pelajar antarabangsa. Adaptasi Teknik Delphi dan Teknik Analisis KandunganDokumen digunakan dalam kajian ini. Kajian dijalankan dalam tiga fasa, iaitu fasaanalisis, fasa membina dan fasa penilaian kurikulum. Fasa analisis melibatkan prosesmenganalisis pandangan informan dan ciri-ciri kurikulum sedia ada. Fasa membina pulamelibatkan proses membina semula kurikulum berdasarkan pandangan pakar dan bukupanduan mata pelajaran umum, manakala fasa penilaian kurikulum melibatkan prosesmemeriksa dan menganalisis kurikulum yang dibina semula. Proses penilaian inidilakukan dalam pusingan kedua Teknik Delphi. Lima orang pengajar mata pelajaranAsas Bahasa Melayu bagi pelajar antarabangsa di Universiti Awam dan Swastadilibatkan sebagai informan kajian dalam kajian ini. Informan dipilih berdasarkanpersampelan bertujuan (purposive sampling) iaitu berpandukan pengalaman dankepakaran mereka dalam Kurikulum Asas Bahasa Melayu. Informan juga dipilihberdasarkan garis panduan Skulmowski iaitu kerelaan, mempunyai masa yang mencukupiserta mampu berkomunikasi dengan baik. Temu bual semi berstruktur dan borang senaraisemak digunakan sebagai instrumen kajian ini. Temu bual semi struktur digunakan untukmendapatkan pandangan informan dari perspektif berbeza. Borang senarai semak puladigunakan untuk menganalisis kurikulum sedia ada dan kurikulum yang baru dibina.Dapatan kajian dalam fasa analisis menunjukkan wujud perbezaan antara kurikulum diinstitusi pengajian mengikut keperluan semasa. Selain itu, dapatan menunjukkan wujudkeperluan pertambahan masa, iaitu dari dua jam menjadi tiga jam untuk satu minggu.Dapatan turut mendapati bahawa pelbagai kaedah boleh dilakukan dalam pembinaankurikulum. Dalam fasa membina, dapatan menunjukkan bahawa pengkaji perlumenyesuaikan kurikulum dengan buku panduan matapelajaran umum selaras denganhasrat Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketetapan Agensi Kelayakan Malaysia(MQA). Dalam fasa penilaian, dapatan menunjukkan pengasingan pelajar berdasarkanaras keupayaan individu boleh dilakukan sekiranya wujud tiga tahap pembelajaran danperlunya ujian penempatan untuk mengenal pasti tahap kemahiran pelajar.Kesimpulannya kurikulum Asas Bahasa Melayu boleh dibina dengan menganalisiselemen-elemen keperluan yang wujud seperti keupayaan pelajar, tempoh masa dankaedah pembelajaran. Implikasi kajian ini juga membawa kepada satu perspektif baharu,iaitu perlunya perubahan dalam pembinaan kurikulum Asas Bahasa Melayu bagimembentuk pelajar antarabangsa yang mahir menggunakan bahasa Melayu dengan baik.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Muhammad Fawiz Bakri
author_facet Muhammad Fawiz Bakri
author_sort Muhammad Fawiz Bakri
title Pembinaan semula kurikulum asas Bahasa Melayu bagi pelajar antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris
title_short Pembinaan semula kurikulum asas Bahasa Melayu bagi pelajar antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris
title_full Pembinaan semula kurikulum asas Bahasa Melayu bagi pelajar antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris
title_fullStr Pembinaan semula kurikulum asas Bahasa Melayu bagi pelajar antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris
title_full_unstemmed Pembinaan semula kurikulum asas Bahasa Melayu bagi pelajar antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris
title_sort pembinaan semula kurikulum asas bahasa melayu bagi pelajar antarabangsa universiti pendidikan sultan idris
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6483
_version_ 1747833268571471872
spelling oai:ir.upsi.edu.my:64832021-11-29 Pembinaan semula kurikulum asas Bahasa Melayu bagi pelajar antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris 2019 Muhammad Fawiz Bakri PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini bertujuan untuk membina semula Kurikulum Asas Bahasa Melayu diUniversiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) bagi mengatasi masalah pembelajaran dalamkalangan pelajar antarabangsa. Adaptasi Teknik Delphi dan Teknik Analisis KandunganDokumen digunakan dalam kajian ini. Kajian dijalankan dalam tiga fasa, iaitu fasaanalisis, fasa membina dan fasa penilaian kurikulum. Fasa analisis melibatkan prosesmenganalisis pandangan informan dan ciri-ciri kurikulum sedia ada. Fasa membina pulamelibatkan proses membina semula kurikulum berdasarkan pandangan pakar dan bukupanduan mata pelajaran umum, manakala fasa penilaian kurikulum melibatkan prosesmemeriksa dan menganalisis kurikulum yang dibina semula. Proses penilaian inidilakukan dalam pusingan kedua Teknik Delphi. Lima orang pengajar mata pelajaranAsas Bahasa Melayu bagi pelajar antarabangsa di Universiti Awam dan Swastadilibatkan sebagai informan kajian dalam kajian ini. Informan dipilih berdasarkanpersampelan bertujuan (purposive sampling) iaitu berpandukan pengalaman dankepakaran mereka dalam Kurikulum Asas Bahasa Melayu. Informan juga dipilihberdasarkan garis panduan Skulmowski iaitu kerelaan, mempunyai masa yang mencukupiserta mampu berkomunikasi dengan baik. Temu bual semi berstruktur dan borang senaraisemak digunakan sebagai instrumen kajian ini. Temu bual semi struktur digunakan untukmendapatkan pandangan informan dari perspektif berbeza. Borang senarai semak puladigunakan untuk menganalisis kurikulum sedia ada dan kurikulum yang baru dibina.Dapatan kajian dalam fasa analisis menunjukkan wujud perbezaan antara kurikulum diinstitusi pengajian mengikut keperluan semasa. Selain itu, dapatan menunjukkan wujudkeperluan pertambahan masa, iaitu dari dua jam menjadi tiga jam untuk satu minggu.Dapatan turut mendapati bahawa pelbagai kaedah boleh dilakukan dalam pembinaankurikulum. Dalam fasa membina, dapatan menunjukkan bahawa pengkaji perlumenyesuaikan kurikulum dengan buku panduan matapelajaran umum selaras denganhasrat Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketetapan Agensi Kelayakan Malaysia(MQA). Dalam fasa penilaian, dapatan menunjukkan pengasingan pelajar berdasarkanaras keupayaan individu boleh dilakukan sekiranya wujud tiga tahap pembelajaran danperlunya ujian penempatan untuk mengenal pasti tahap kemahiran pelajar.Kesimpulannya kurikulum Asas Bahasa Melayu boleh dibina dengan menganalisiselemen-elemen keperluan yang wujud seperti keupayaan pelajar, tempoh masa dankaedah pembelajaran. Implikasi kajian ini juga membawa kepada satu perspektif baharu,iaitu perlunya perubahan dalam pembinaan kurikulum Asas Bahasa Melayu bagimembentuk pelajar antarabangsa yang mahir menggunakan bahasa Melayu dengan baik. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6483 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6483 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi Anderson, J., & Milicent, P. (2011). Pengkajian tugasan dan tesis (ed. 4th). (P. Marzita,& B. Sadiah, Ed.) Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Awang Sariyan (2014). Bahasa Melayu sebagai bahasa antarabangsa dan upayapengantarabangsaannya. Dalam S. M. Nasir, S. S. Bakar, & Z. Osman, Jaringanpengajian bahasa Melayu (hlm. 1-43). Tanjung Malim: Penerbit UPSI.Berman, P., & McLaughlin, M. (1976). Federal programs supporting educational change(Jil. VIII). Santa Monica, CA: Rand Publisher.Dixon, (1994). Ergativity. Cambridge, England: Cambridge University Press.Faizah, Abd. Manan., Zamri Mohamod., & Mohammed Amin, Embi. (2010). Pembinaandan penilaian modul belajar cara belajar bahasa Melayu pelajar asing: Satukerangka konsepsi. Proceedings of 2th international conference issues inlanguage teaching and learning amongst non-native speakers, 2, hlm. 251-260.Faizah, Abd. Manan., Zamri Mohamod., & Mohammed Amin, Embi. (2010). Kerangkapembangunan dan penilaian modul belajar cara belajar bahasa Melayu pelajarasing institusi Pengajian Tinggi Malaysia. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu.Didapatkan dari http://journalarticle.ukm.my/1502/1/Faizah_abd. Manan_2.1.pdfFaizah, Abd. Manan., Zamri Mohamod., & Mohammed Amin, Embi. (2010).Penggunaan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asingcemerlang mengikut kemahiran. Prosiding Seminar Kebangsaan PendidikanNegara kali keempat, (hlm. 65-75).Finch, C., & Crunkilton, J. (1999). Curriculum development in vocational and technicaleducation: Planning, content, and implementation (ed. 5th). Boston: Allyn &Bacon.Gardner, H. (2012). Frequently asked question-multiple intelligences and relatededucational topics. Cambridge, England: Cambridge University Press.Harold, A. L. (1979). The Delphi Method: Techniques and applications. Reading: AdisonWesley Publication.Henry Guntur, T. (1993). Dasar-dasar kurikulum bahasa. Bandung: Penerbit Angkasa.Henson, K. (1995). Curriculum development for education reform. U.S: Longman inc.Horton, B. (1984). Sociology. New York: Mc Graw Hills Publisher.Hussien Umar. (2001). Strategic management in action. . Jakarta: PT Gramedia Pustaka.Juriah Long., Raja Fauzi Raja Musa., Warnoh Katiman, Zarin Ismail. Khalid Abdullah,Puteh Mohamad & Hamidah Yamat (2001). Keperluan pendidikan bahasa Melayudi Institusi Pendidikan Tinggi Swasta. Jurnal Pendidikan 26, 21-36.Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. (2016). Rubrik PNGK Bersepadu (iCGPA)Panduan pentaksiran hasil pembelajaran. Putrajaya: Kementerian PengajianTinggi Malaysia.Khuzaiton Zakaria & Thana Abdullah. (2014). Mengajar bahasa Melayu kepada penuturasing dan cabarannya: pengalaman di Universiti Malaysia Kelantan. PDE2014.Didapatkan dari http://umkprints.umk.edu.my/2902/Lawson A.E, Abraham M.R, & Renner J.W. (1989). A theory of instruction: Using thelearning cycle to teach science concepts and thinking skills. Manhattan: KansasState University.Mazlina Baharuddin. (2013). Pemerolehan dan penguasaan kecekapan berbahasa Melayudalam kalangan pelajar asing di Universiti Sains Malaysia. Procedia ICALIS.Nor Zihan Hussin. (2011). Pelaksanaan pembelajaran pemahaman mendengar dalamkurikulum bahasa Perancis di sekolah Menengah di Malaysia. Kuala Lumpur:PhD. thesis, University of Malaya.Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: MC Graw Hill(Malaysia) sdn.bhd.Oliva P.F. (1992). Developing the curriculum (ed. 3rd). New York: Harper CollinsPublisher Inc.Othman Lebar. (2014). Penyelidikan kualitatif: Pengenalan pada teori dan metod.Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Parida, B. (2007). Improving english teaching: Role of psycho-social factors. Delhi:Sachin Printers.Paul, V. G., & Marjin, V. D. (2012). Focus on variability: New tools to study intraindividualvariability in developmental data. (R. Gabrielle, S. G. Daley, & R. LTood, Ed.) A Research Reader in Universal Design for Learning, 177-182.Punitha Muniandy, Abd. Jalil Osman., & Shahrir Jamaluddin. (2017). Kesan kemahiranbertutur dalam bahasa Malaysia secara kaedah pembelajaran informal dalamkalangan penutur asing dewasa: Satu pandangan pembelajaran berterusan. JurnalKurikulum dan Pengajaran Asia Pasifik, 5(4). Didapatkan darihttps://ejournal.um.edu.my/index.php.JUKU/article/view/8234Rozmi Ismail (2015). Methodologi penyelidikan teori dan praktis. Bangi : PenerbitUniversiti Kebangsaan Malaysia.Shavelson, J. (1984). Research on teacher's pedagogical thoughts, judgments, decisionsand behavior (The Rand Paper Series). New York: The Rand Corp.Siti Saniah Abu Bakar. (2012). Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiranbertutur bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 3(1). Didapatkan darihttp://journalarticle.ukm.my/6371Siti Saniah Abu Bakar. (2012). Pengaruh motivasi instrumental dan integrative dalampemilihan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan penutur asing.Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 2. Didapatkan darihttp://journalarticle.ukm.my/5720Skulmowski, Hartman, & Krahn. (2007). The Delphi Method for graduate research.Journal of Information Technology Education, 6. Didapatkan darihttp://jite.org/documents/vol6/JITEv6p001-021Skulmoski212.pdfStephen, A. R. (1954). Building the high school curruculum. London: Ronald Press Co.Sulaiman Mohamad . (2005). Kaedah penyelidikan dan panduan penulisan (esei,proposal, tesis). Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors.Taba, H. (1962). Curriculum development: Theory and practice. . Harcourt: Brace &World Publication.Tanner, D., & Laurel, T. (2006). Curriculum development: theory into practice (ed. 4th).London: Routledge.Tyler, R. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: CopyrightChigago University Press.Zamri Mohammod., Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, & Mohamed Amin Embi. (2017).Strategi Pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar warganegara asingberdasarkan kemahiran bahasa dan gred. Jurnal Personalia Pelajar(17).Didapatkan dari http://www.ukm.my/personalia/wpcontent/uploads/2015/06/paper-9_2014_zamri-et.al_FPend.pdf